به گزارش مارینپرس، ۱۵ آگوست سالگرد صد و ششمین سال فعالیت کانال پاناما بود. اهمیت و اعتبار کانال پاناما از ابتدای شروع بحران همه گیری کووید ۱۹ دو چندان شده است. نقش این کانال به عنوان تسهیل کنندۀ تجارت جهانی موجب شده از سویی تضمین کنندۀ خدمات مستمر و ایمن در همه گیری فعلی باشد و از سوی دیگر موضوع آبهای شمال را به عنوان چالش اصلیاش در آینده دنبال کند.
دوشنبه ۱۰ آگوست، با عبور ده هزارمین کشتی از کانال توسعه یافتۀ چهار سال پیش، این بزرگراه بین اقیانوسی مجدداً نقش خود را در زنجیره تأمین جهانی نمایانتر کرد.
طبق گفته ریکورت واسکزمورالز، همزمانی عبور ده هزارمین Neopanamax و صد و ششمین سالگرد کانال در یک هفته، نقطۀ عطف جدیدی را رقم میزند که مهر تاییدی بر پشتوانه یک سرویس مستمر، ایمن و مطمئن در کانال پاناماست.
در گیرودار همهگیری ویروس کرونا، کانال پاناما عملکرد منظم خود را حفظ و پروتکلهای بهداشتی و امنیتی خود را تقویت کرده تا امکان حمل و نقل مداوم کالاهای اساسی را فراهم آورد و در ارتقاء فعال سازی مجدد اقتصادی پس از کووید ۱۹ سهیم باشد.
کانال پاناما تغییرات لازم برای آماده سازی بازارها را از نزدیک دنبال و از فرصتهای موجود استفاده میکند. برای مثال، رویکردی از مراکز تولیدی تا مراکز مصرف پیشبینی شده است که منجر به تغییر ساختار و منطقهای شدن زنجیرههای تأمین جهانی میشود.
این امر با تاکید بر اهمیت تضمین سطح آب عملیاتی طبق نیاز مشتری، موجب افزایش ترانزیت کشتیهای بزرگتر و سنگینتر حمل بار فله و خشک از طریق کانال پاناما میشود.
در نتیجۀ بحران آب سال ۲۰۱۹، آبخیز کانال پاناما پنجمین سال خشک خود را طی ۷۰ سال اخیر و با بارندگی کمتر تجربه میکند که باعث شده سطح دریاچهها به پایینتر از سطح متوسط برسند.
در مواجهه با این سناریو و علاوه بر شیوههای حفاظت از آب که ماهها قبل نیز وجود داشته، کانال پاناما اقداماتی نظیر شارژ آب شیرین که در فوریه گذشته به مرحله اجرا در آمد، انجام داده است. این اقدامات باعث شده تا با وجود عدم بارندگی در سال ۲۰۱۹، کانال به دِرَفت ثابت ۴۸ فوت، که بیشترین حد در ۱۲ ماه گذشته بوده، برسد.
کانال پاناما در جستجوی راه حلهای بلند مدت میباشد و امیدوار است که مجموعهای کامل از پروژهها با هدف تقویت مدیریت منابع آب حوزۀ آبخیزداری تا سال ۲۰۲۱ شناسایی کند.