به گزارش مارینپرس، این کشتی حمل ماشین با دو نام «Oceanbird» و «wind-Powered Car Carrier» یا wPCC شناخته میشود و به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک سوئدی با هدایت شرکت طراحی «Wallenius Marine» و کمپانیهای «SSPA» و «KTH Royal Institute of Technology» در استکهلم طراحی شده است.
این کشتی تبدیل به بزرگترین کشتی بادبادنی جهان خواهد شد و طبق ادعای طراح آن، دوره جدید در قایقرانی ایجاد خواهد کرد. آزمایش دریایی موفق نمونه کوچکتر این کشتی اوایل سال جاری میلادی انجام شد و مدل نهایی آن اواخر سال ۲۰۲۴ به اقیانوس انداخته میشود.
این کشتی حمل ماشین به ۵ بادبان با طراحی خاص مجهز شده که بال هواپیمای مسافربری را در ذهن تداعی میکند. در ویدیوی منتشر شده، Wallenius Marine به طراحی منحصر به فرد Oceanbird اشاره کرده است.
کشتیهای باری هم اکنون در مدت ۷ روز از اقیانوس اطلس عبور میکنند، اما Oceanbird به ۱۲ روز زمان نیاز دارد، با این حال سوخت فسیلی بسیار کمتری مصرف میکند. در حال حاضر ناوگان متشکل از ۴۵۰ کشتی حمل ماشین بزرگ در جهان روزانه نزدیک به ۴۴ تن سوخت فسیلی مصرف میکند.
در گزارش منتشر شده به چالشهای فنی این پروژه اشاره شده است. بدنه و تجهیزات نصب شده روی این کشتی با همکاری یکدیگر بهترین استفاده را از انرژی بادی خواهند داشت. این کشتی ترکیبی از فناوری مکانیک پرواز و کشتی سازی است و طراحان عملکرد و ایمنی آن را با استفاده از ترکیب شبیهسازی کامپیوتری و آزمایشهای فیزیکی ارزیابی کردهاند.
Oceanbird نزدیک به ۲۰۰ متر طول و ۴۰ متر پهنا خواهد داشت و برای جابجایی ۳۵ هزار تن بار طراحی شده است. بادبانهای این کشتی تغییر اندازه میدهند و ارتفاع کامل آنها به ۱۰۰ متر میرسد که نزدیک به دو برابر بلندترین کشتی کنونی است. اداره حمل و نقل سوئد با بودجه ۴.۲۵ میلیون دلاری از این پروژه حمایت مالی میکند.