به گزارش مارینپرس، امیردریادار مهندس رستگاری، با بیان اینکه از زمان ساخت ناوشکن جماران، سازمان صنایعدریایی به حوزه پیشرانهها ورود کرد ابراز کرد: در زمان ساخت ناوشکن جماران با مشکل سیستم رانش مواجه شدیم زیرا فروشنده، شیطنت کرد و موتور ناقص برای ما فرستاد. آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بهمن سال 88 دستور دادند که سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع روی مقوله سامانه رانش کار کند تا بتوانیم از این گلوگاه عبور کنیم.
رئیس سازمان صنایع دریایی اضافه کرد: بنابراین بدون فوت وقت، 4 طرح در وزارت دفاع تعریف شد و سازمان صنایع دریای بهعنوان متولی این حوزه به مقوله ورود کرد و اکنون بهعنوان پیشروترین سازمان در کشور روی موتورها کار میکند به صورتی که موتور BMD900 و موتور بروننصب دریایی 200 اسب بخار را تولید کردیم. موتور 1300 اسب بخار تولید داخل را دریایی خواهیم کرد. در حال تولید موتور واترجت هستیم و اکنون روی تیپهای دیگر موتورها کار میکنیم که هم درحوزه نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد. همچنین با شورای عالی صنایع دریایی در راستای تولید موتور بروننصب 55 اسب بخار برای قایقهای تفریحی در حال مذاکره هستیم. در نهایت تولید موتورهای آلومینیومی در برنامههای آتی ما قرار دارد.
وی با تاکید براینکه علاوه بر موتورهای احتراقی و درونسوز که نامبرده شد، در حوزه موتورهای الکتریکی هم کار کردهایم گفت: بهصورتیکه از سرریز دانش موتورهای زیردریایی که موتورهای DC الکتریکی هستند به طراحی و توانمندی دیزلهای BLDC رسیدیم که تکنیک روز دنیا است و در زیردریایی استفاده میکنیم. همچنین از سرریز این دانش 3 الکتروموتور الکتریکی برای موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و کولر آبی تولید کردیم.
رستگاری در پایان تصریح کرد: خوشبختانه امروز سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قطب تحقیق و طراحی در حوزه انواع سامانههای رانش است و پروژههای بزرگی را یک به یک اجرا میکند. البته موتور را از صفر نمیسازیم که زمانبر شود بلکه موتورهایی را که در داخل بومیسازی شده است میگیریم و دریایی میکنیم.