کاهش زمان عملیات جابه‌جایی دکل حفاری خلیج فارس

به گزارش مارین‌پرس، شهاب بسطامی اعلام کرد: عملیات جابجایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) که از روز هشتم شهریور آغاز شده بود، در روز شنبه 26 مهر پایان یافت و موفق شدیم جابجایی این دستگاه حفاری را طی 50 روز با موفقیت به اتمام برسانیم. 

وی افزود: بدین ترتیب، با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته موفق شدیم، کمترین زمان برای جابجایی دکل حفاری خلیج فارس در طی 19 سال گذشته و از ابتدای فعالیت این دستگاه حفاری در شرکت نفت فلات قاره ایران را ثبت کنیم. 

به گفته مهندس بسطامی، متوسط زمان 5 بار عملیات جابجایی دستگاه حفاری خلیج فارس که در 19 سال گذشته انجام شده بود، 141 روز بوده که با تلاش‌های صورت گرفته موفق شدیم این میزان را 91 روز و معادل 65 درصد کاهش دهیم که این مهم، به معنی صرفه‌جویی بیش از 30 میلیارد تومان است. کمترین زمان جابجایی ثبت شده برای عملیات جابجایی دکل خلیج فارس حدود 100 روز بوده که رکورد جدید 50 روز نسبت به رکورد قبلی بهبود یافته است. 

بسطامی افزود: این میزان بهبود در زمان جابجایی حاصل کار گروهی و تلاش جمعی همکاران اداره حفاری در مناطق عملیاتی و ستاد تهران، عملیات دریایی، منطقه عملیاتی خارک و تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت ملی حفاری است که با برنامه‌ریزی دقیق در به کار گرفتن توان لجستیکی موجود، فشرده کردن حجم فعالیت‌ها و تمهیدات لازم برای استقرار حداکثر نیروهای عملیاتی در محل و به کارگیری حداکثر توان آنها به ثمر رسید.

بسطامی در توضیح مشخصات دکل حفاری خلیج فارس و تفاوت آن با سایر دستگاه‌های حفاری گفت: دستگاه حفاری خلیج فارس از نوع PLATFORM RIG است که صرفاً جهت کار بر روی سکوهای دریایی خاص با چاه‌های مورب (SLANT) طراحی شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی این دستگاه از 2 قسمت دکل حفاری (و اجزاء متعلق به آن) و کمپ مسکونی (شامل 4 طبقه) تشکیل می‌گردد که با توجه به محدودیت فضای سکوها، چیدمان اجزاء و کامپوننت‌های دستگاه به صورت بسیار فشرده انجام می‌گیرد و عامل ایجاد محدودیت در انجام عملیات حفاری چاه‌ها و جابجایی دستگاه است.

رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران خاطرنشان کرد: برای جابجایی دکل حفاری یادشده، به دلایل محدودیت توان جرثقیل و فضای سکو، ابتدا در مبداء عملیات از هم باز کردن (DISMANTLE) کامل اجزای هر بخش آغاز و هم زمان بارگیری آنها بر روی شناور انجام می‌شود. در ادامه و پس از انتقال اجزاء به سکوی مقصد، با چیدمان به ترتیب از آخر به اولین قسمت‌های از هم باز شده، به پایان می‌رسد که با توجه به وزن زیاد اغلب اجزاء (که وزنی در حدود 30 تا 35 تن دارند) می‌بایست جابجایی با رعایت کامل نکات ایمنی و با دقت فراوان صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *