به گزارش مارینپرس، امیر دریادار مهندس رستگاری با بیان اینکه نگرشمان نسبت به دریا درست نیست باید نگاهمان را عوض کنیم عنوان کرد: امروز، صنعت دریایی ایران جایگاه مناسبی ندارد و همراستا با شأن و مقام کشور پیشرفت نکرده است.وقتی به اعداد و ارقام مینگریم درمییابیم که وضعیت خوبی نداریم باید هرچه زودتر تدابیری بیندیشیم. زیرا فقط حدود 20 درصد از ظرفیت صنایع دریایی ایران مشغول به کار است.
رئیس سازمان صنایع دریایی در ادامه اظهار کرد: مثلا صنایع ایزوایکو که در جنوب غربی آسیا بیبدیل است و در تنگه هرمز قرار داد که سالانه بیش از 30 هزار شناور از آنجا عبور میکند و به تعمیرات و نگهداری و خدماتدهی نیاز دارد، سهمی کمتر از یک صدم درصد از این بازار دارد که شایسته کشور و ظرفیت خود ایزوایکو نیست.
امیر رستگاری در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه در ایران دستگاهها جزیرهای عمل میکنند. سازمانهای بهرهبردار به دنبال افزایش ظرفیت خود هستند بدون اینکه صنعتگران ما اطلاعی از این برنامه داشته باشند. صنعتگر به یکباره با برنامه افزایش ظرفیت سازمانهای بهرهبردار مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران روبهرو میشوند که ظرف دو سال قصد افزایش ظرفیت دارند. صنعتگر هم چون از قبل اطلاعی نداشته است نمیتواند برای این بازه زمانی برنامهریزی کند. چنین میشود که به سراغ خارجیها میرویم و با سفارشات خود آنها را قویتر از قبل میکنیم.
ضرورت ایجاد معاونت دریایی ریاست جمهوری
وی با تاکید بر اینکه ضروری است برای ایجاد هماهنگی بین سازمانهای بهرهبردار و صنعتگران یک نهاد بالادستی مانند معاونت دریایی ریاست جمهوری تشکیل شود خاطرنشان کرد: این نهاد باید بهرهبرداران را ملزم کند تا سفارش خود را از داخل تامین کنند و صنعتگران را در جریان برنامههای افزایش ظرفیت خود قرار دهند. همچنین از طرف دیگر باید صنعتگر را به افزایش استانداردها و توان خود به کمک جوینت خارجی مکلف کند تا بتواند سفارشات را در زمان معین تحویل دهد. بنابراین اگر بتوانیم با وجود معاونت دریایی، بهره بردار و صنعتگر را با هم همگرا کنیم میتوانیم بگوییم صنایع دریایی متحول میشود. البته ممکن است بخشی از این تحول با اجرای طرح تحول صنایع دریایی شکل گیرد.