به گزارش مارینپرس، برخی از رشته های دانشگاهی هستند که تخصص گرفتن در آنها نیاز به گذراندن مراحل عملی و حضور میدانی در آن رشته می باشد؛ دریانوردی و مهندسی کشتی یکی از آنها است که دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند نیاز به حضور در روی کشتی و پاس کردن واحدهای عملی و دریافت گواهیانامه های مختلف در این حوزه هستند.
جمعی از دانشجویان مهندسی کشتی دانشگاه های دریانوردی چابهار وعلوم و فنون دریایی خرمشهر، خواستار رسیدگی به وضعیت فعلی خود شدند، این دانشجویان معتقد هستند که دانشگاه در بورس نمودن این دانشجویان علی رغم وعده قبلی و گذراندن کارآموزی بر روی کشتی کوتاهی کرده است.
یکی از این دانشجویان می گوید: دانشجویان مهندسی کشتی دانشگاه دریانوردی چابهار؛ از روزی که وارد دانشگاه شدن هر ماه از طرف مسئولین دانشگاه قول هایی در رابطه با بورسیه شدن بهشون داده شد که تاکنون هیچکدوم عملی نشد. گویا تا سال ۹۲ تمام دانشجویان دریایی چابهار بورسیه بودند اما در سال های بعد 94، 95 و 96 دانشجویان جذب شده بورس نشدند.
او ادامه میدهد: مسئله تنها به وعده بورس شدن ختم نمی شود، بلکه این روزها هم زمزمه هایی به گوش میرسد که گویا به دوره کارورزی بر روی کشتی هم در هالهای از ابهام قرار دارد.
این خبر در حالیست که دانشجویان دانشگاه دریانوردی خارگ و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر هم موارد مشابهی از سوی دانشگاه و شرکت های دریایی دچار هستند، که به نظر می رسد شرکت های کشتی رانی با کوتاهی و عدم رایزنی این دانشگاه رغبتی برای جذب این دانشجویان حتی برای کارورزی ندارند.
زیر سوال رفتن مدرک دریانوردی
البته این پایان کار نیست، و اعتبار مدرک برخی از دوره های گذرانده شدن نیز زیر سوال رفته است، یکی از این دانشجویان به خبرنگار ما می گوید: هر گونه اعتبار مدرک تحصیلی لیسانس رشته مهندسی کشتی گرایش موتور از سمت سازمان بنادر و دریانوردی زیر سوال رفته و هیچ گونه مدرک دریانوردی به دانشجویان این رشته از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر داده نمیشود.این مدارک دریایی عبارت اند از: مدرک های جانبی از قبیل ایمنی و چهارگانه و اطلا حریق پیشرفته و امداد و نجات و وظایف آگاهی و امنیتی و شناسنامه دریانوردی(cdc ) با سمت های اویلر و مهندس سوم نیز اعطا نمی شود.