امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم و یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی اختصاص داشت.
اهمیت ساخت نمادهای ساحلی
حدود یک دهه است که این سوال در جامعه دریایی مطرح شده است که چرا در 5800 کیلومتر از سواحل ایران، چرا هیچ شهری دارای نماد شهری فاخر به عنوان جاذبه گردشگری نیست؟ چرا در مهمترین و ثروتمندترین مرکز گردشگری جنوب کشور یعنی جزیره کیش، یک کشتی پوسیده (به کشتی یونانی) باید سمبل و نماد این جزیره باشد؟ و اما سوال بدیهیتر اینکه اگر کسی به شهرهای ساحلی ایران در شمال و جنوب مانند خرمشهر، بوشهر، بندرعباس، چابهار، رامسر و بابلسر سفر کند، از چه نمادهایی عکسبرداری کند تا نشان دهد به آن شهرها سفر کرده است؟! دریا و آسمان که در همه جا یک رنگ است.
نماد شهری چیست؟
نماد شهری معمولا یک سازه معتبر و معروف در یک شهر است که معمولا به سمبل و نماد آن شهر تبدیل میشود. مثلا سازههایی مانند برج میلاد و برج آزادی از نمادهای معروف شهر تهران و حتی ایران محسوب میشوند. معمولا همه شهرهای ساحلی معروف دنیا دارای نماد شهری هستند که در وسط یک مجموعه گردشگری وسیع چند هکتاری قرار گرفته است. به عبارت دیگر، اغلب امکانات و مراکز گردشگری در اطراف این نماد جانمایی میشوند و شکل دهنده معماری شهر است. مطالعه این نمادهای شهری در کشورهای مختلف نشان میدهد که معمولا چند مشخصه مهم را دارا هستند: 1)دارای طراحی منحصربهفرد مطابق با فرهنگ، رسوم و تاریخچه شهر هستند. 2)در مجاورت دریا هستند. 3)دارای ارتفاع مناسب (از 50 متر تا چندصد متر وابسته به اهمیت شهر) هستند. 4)مردم امکان حضور در داخل و بالای این نمادها را داشته و میتوانند نمای زیبای دریا و شهر را از بالای نماد تماشا کنند.
این طرح از کجا آمده است؟
يکي از زيباييهاي معروف جزيره کيش، مرجانهاي رنگارنگ گرمسيري آن است. اين مرجانهاي زيبا که در انواع رنگهاي مختلف در آبهاي شفاف، کم عمق و گرمسيري اطراف جزيره کيش خودنمايي ميکنند، شهرت جهاني دارند. به همين دليل براي جزيره کيش به سراغ نمادهايي رفتيم که شبيه مرجانهاي اين مناطق باشد. از طرفي برخي از انواع اين مرجانها شکلي شبيه مغز انسان دارد که نمادي از تفکر و تعقل است و ميتواند نمادي از اين باشد که جزيره کيش، جزيرهاي مدرن، هوشمند و بر پايه تفکرات مهندسي توسعه يافته است.
چرا جزيره کيش؟
کشتي يوناني- در نبود تفکرات مهندسي و مدرن در حوزه گردشگري، يک کشتي پوسيده قديمي که تبعات زيست محيطي زيادي هم دارد به عنوان نماد کيش شناخته ميشود. اين در حاليست که کيش پر درآمدترين مرکز گردشگري جنوب کشور است. يعني مشکل، نبودن پول نيست بلکه در نبودن مديريت خوش فکر و جسور و فقر فکري است نه فقر مالي!. در اينجا تلاش ميکنيم نمادي براي جزيره جذاب و مدرن کيش پيشنهاد کنيم که نمادي از خلاقيت و دانش مهندسي ايرانيان باشد.
طرحهای توليد شده توسط هوش مصنوعی
هر شهر ساحلی ایران دارای یک نماد شهری شاخص
برای اینکه با صحنههای تاسفآور زیر در گردشگری ساحلی و دریایی ایران مواجه نباشیم چارهای جز ساخت نمادهای شهری در شهرهای ساحلی ایران نداریم. همین سازهها ظرف چند دهه آینده تبدیل به میراث فرهنگی و آثار باستانی خواهند شد. پس «از الان باید برای سواحل، آثار باستانی بسازیم».