به گزارش ماریننیوز، بهروزرسانی این سامانه براساس طراحی جدید و مبانی سیستم هیدرولیک پس از بررسیهای فنی و مهندسی با توجه به ظرفیتها و امکانات داخلی برای نخستینبار در کشور تحقق یافت.
دستگاه حفاری دریایی شهیدمدرس یک سال به دلیل عدم کارآیی این سیستم زمینگیر شده بود که با دستور و پیگیریهای ویژه مدیرعامل شرکت ملی حفاری و به همت متخصصان مجرب شرکت در مدت سه ماه طراحی، ساخت و تامین قطعات و تجهیزات لازم محقق و ظرف دو ماه کارهای اجرایی و نصب آن انجام و پس از آزمایشهای میدانی راهاندازی شد.
در طراحی و بومیسازی قطعات و تجهیزات که براساس استاندارد کار در صنعت حفاری صورت گرفت سیستمهای خنککننده، فرمان کنترل و قدرت، ارتقای کیفی و نوسازی و بازسازی جکهای اصلی و تعویض اتصالات با کمترین هزینه و بدون استفاده از پیمانکاران خارجی و داخلی با موفقیت کامل اجرا شد.
به گفته کارشناسان در طراحی سیستم قدیم، دستگاه با شش پمپ هیدرولیک (پاورپک) کار میکرد که در طراحی جدید به نحوی برنامهریزی شده که عملیات بالابری (جکینگ) با بهکارگیری یک پمپ برای هر پایه امکانپذیر است.
گفته میشود در سیستم قدیمی درجه حرارت در حین عملیات افزایش مییافت و این در حالی است که در طراحی جدید با ایجاد سیستم خنککننده، دمای روغن همواره در حد نرمال است. همچنین سیستم بالابری هنگام بالا رفتن در کل دستگاه حفاری ایجاد ضربه میکرد که این نقیصه نیز در سیستم جدید برطرف و جکینگ بهصورت نرم و عادی انجام میشود.
برخورداری از خدمات پشتیبانی و دسترسی آسان به تامین قطعات یدکی در داخل، مصرف سوخت کمتر، صرفهجویی قابل توجه در هزینهها، استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای موجود کشور از مزیتهای موفقیت جدید تلاشگران شرکت ملی حفاری ایران به شمار میآید
هیچ محدودیتی نمیتواند روند توسعه صنعت حفاری در ایران را متوقف کند.
. در مراسم بهرهبرداری از این دستاورد مدیرعامل شرکت این توفیق را در شرایط تحریم و محدودیتهای ایجاد شده بسیار ارزشمند و قابل تقدیر دانست.
وی گفت: این اقدام در راستای خودکفایی، خوداتکایی، برنامههای اقتصاد مقاومتی و تکیه برتوانمندی داخلی و در نتیجه همافزایی و همگرایی حاصل و متخصصان شرکت ملی حفاری ایران نشان دادند که هیچ محدودیتی نمیتواند روند توسعه صنعت نفت و صنعت حفاری در ایران را متوقف کند.
موسوی با تاکید بر انجام کارها بر مبنای برنامه ریزی مهندسی، نگاه بنگاهداری، توجه ویژه به مقوله درآمد زایی و دقت عمل در کنترل هزینهها افزود: بر اساس محاسبات و برآورد صورت گرفته انجام این بخش بازسازی دستگاه حفاری شهیدمدرس توسط شرکتها و پیمانکاران خارجی ۲ میلیون یورو هزینه دربرداشت که با اقدام ارزنده متخصصان و کارکنان و توصیه اکید در باب استفاده از توان داخلی سازمان، در این ارتباط ۱۵ میلیارد ریال هزینه انجام شد که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور موجب سرافرازی شرکت است.
مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن قدردانی از متخصصان و کارکنان سختکوش مدیریتهای عملیات، نگهداری و تعمیرات (نت)، تدارکات و امور کالا و سایر بخشها که در این زمینه همکاری و همیاری داشتند، اظهار کرد: هم افزایی و همگرایی موجب رشد و تعالی سازمان، افزایش راندمان کار و بهره وری و ایجاد ظرفیتهای جدید در مجموعه میشود.
وی با بیان اینکه فعالیتهای این شرکت در بخش حفاری چاههای نفت و گاز در دریا بهعنوان یکی از اولویتهای عملیاتی، مورد توجه ویژه قرار دارد، گفت: با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی در آبهای خلیجفارس این شرکت باید توان و ظرفیتهای خود را برای حضور پررنگ تر در این عرصه بهبود و افزایش دهد.
منبع: دنیای اقتصاد
همچنین بخوانید: