نوبختی در خصوص سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور گفت: شرکتهایی که از کشتی استفاده میکنند تجاری هستند و باید سود کنند و خواب سرمایه آنها کم باشد؛ بنابراین ازنظر آنها کاملاً منطقی است که سفارش خارجی داشته باشند.
این استاد دریایی با بیان اینکه متأسفانه صنعت کشتیسازی ما بهچابکی خارجیها نیست و نقدینگی ندارد تصریح کرد: برای نقدینگی هم باید دست به دامن بانکها شود که برای این کار پاسخگو نیستند؛ بنابراین صنعت کشتی سازی ایران عقب است و انتظار دارد که دولت کمک و حمایت ویژه از او داشته باشد. مثلاً مدتی این صحبت بود که 500 میلیارد تومان به کارخانههای خودروسازی کمک کردید همان اندازه هم به کشتیسازی تزریق کنید.
وی اضافه کرد: بنابراین صنعت دریایی ما در ساخت کشتیهای بزرگ رقابتی نیست و زمانی که رقابت نباشد منطق حکم میکند که سفارشها به سمت خارج رود.
نوبختی با اشاره به اینکه بااینحال ما بازار بسیار بزرگتر در داخل داریم که میتوانیم روی آن کار کنیم اما غافل هستیم خاطرنشان کرد: مثلاً سالها است که بحث شده کشتیهای سنتی را تعویض کنیم یا لنجها را بازسازی کنیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و در حد حرف باقیمانده است و برای اینکه بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم باید صنعت را رقابتی کنیم تا کسی که میخواهد برای راهاندازی یک حرفه سرمایهگذاری کند به سمت ساخت شناور جذب شود و این حرفه برای او صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی در ادامه افزود: ما باید این صنعت را با راهکارهای ساده رقابتی و پرسود کنیم. الزاماً این نیست که دولت طرح تحول صنایع دریایی بدهد اما بانکها کمک نکنند.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی ابراز کرد: زمانی که ما افراماکس و کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیمای خلیجفارس را میسازیم به این معنی است که تکنولوژی ساخت را داریم اما ازآنجاییکه دیر و گران میشود قابلرقابت نیست. باید عواملی همچون قوانین دست و پاگیر، گمرک، بانک و بیمه، قوانین واردات و صادرات و … را که باعث تأخیر میشود از بین بریم تا بتوانیم برای این صنعت رقابت ایجاد کنیم.