علی شریفی در گفتوگو با مارینپرس، درباره عدم رشد مطلوب گردشگری دریایی در کشور و عدم استقبال مالکان کشتی از شناورها و کشتیهای تفریحی اظهار کرد: مهمترین علت این است که دریا در ایران متولی مقتدر ندارد! شما نمیدانید که با چه کسی طرف هستید. هرکسی به خودش اجازه میدهد شما را اذیت کند. با این بهانه که شما شئونات اسلامی را رعایت نکردید. ما وقتیکه مرجعیت درست در حوزه دریا نداریم هرکسی به خودش اجازه میدهد که در این حوزه ورود پیدا کند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در ادامه اضافه کرد: وقتیکه من مالک کشتی هستم و میخواهم کشتی بخرم باید از چه کسی مجوز بگیرم؟ تردد و نظارت بر کار من توسط چه کسی انجام میشود؟ قطب گردشگری ایران جزیره کیش هست و سازمان منطقه آزاد متولی همه امور هست و در حقیقت شما که تمایل به فعالیت دارید روال این است که باید به سازمان منطقه آزاد بروید و مجوز مربوطه را کسب کنید پسازآن میتوانید فعالیت کنید، ولی در واقعیت اینطور نیست! هزار نفر آقابالاسر دارند. چه دلیل دارد که یک مالک کشتی و سرمایهگذار در بحث گردشگری ورود کند که هرلحظه یک نفر بیاید و بگوید شئونات اسلامی را رعایت کند. لذا آن فرد میرود و پول خود را درجایی دیگر سرمایهگذاری میکند.
صنعت دریا در ایران متولی مقتدر ندارد
شریفی با بیان اینکه کسی که تاجر است و به دنبال سود حاصل از سرمایهگذاری است طبیعتاً باید بازگشت سرمایه برای او حاصل شود خاطرنشان کرد: ولی وقتی به بهانههای مختلف شناور توقیف شود، سرمایهگذار عطایش را به لقایش میبخشد و جهت سرمایهگذاری در حوزههای دیگر ورود میکند.
وی با اشاره به اینکه در این وضعیت اقتصادی شاهد ماشینهایی باارزش دو سه میلیارد تومان در خیابانها هستیم و قطعاً درخواست خرید و سرمایهگذاری برای شناورهای تفریحی نیز وجود دارد ابراز کرد: ولی بهمحض اینکه شما بخواهید در آبهای شمال یا جنوب یک قایق تفریحی بخرید تعداد زیادی از سازمانها به موضوع ورود میکنند و به چندین نفر باید پاسخ بدهید و بعضاً با برچسب امنیتی محدودیتهای مختلف ایجاد میشود؛ آخرش هم یک عکس در میآید که شئونات اسلامی رعایت نشده است.
شریفی در پایان گفت: به همین راحتی ما متولی دریایی نداریم، برای گردشگری هم متولی نداریم و این به اقتصاد ما ضرر میزند. وقتیکه ما با مسائل جزیرهای برخورد کنیم سرمایهگذار را فراری میدهیم.