به گزارش این خبرگزاری، مصطفی خانزادی افزود: احداث اسکله تجاری 35ھزار تنی جزیره کیش به اتمام رسیده است و در این مرحله لازم است بستر دریا در بندر کیش در محدوده اسکله و به منظور تأمین عمق کافی جھت امکان پھلوگیری شناورھای سنگین، لایروبی شود.
وي با بیان این که به منظور بھره برداری از اسکله، «لایروبی» اقدامی اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی از مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، صمن تخريب شديد محيط زيست ھزینه ھای سنگیني به ھمراه خواھد داشت، افزود: ھمانند روش مرسومی که عمدتاً در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا بکار گرفته می شود، مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال می شود.
وی تأکید کرد: ھدف و مقصود سازمان، استحصال زمین از دریا نبوده است، بلکه مصالح مازاد حاصل از انجام لایروبی بندرتجاری است که لاجرم به استحصال زمین از دریا می انجامد. ھرچند که این استحصال، به واسطه ارزش افزوده ای که با تولید زمین مرغوب ایجاد خواھد نمود، از بعد گردشگري و اثر پذيري بر روي اقتصاد جزيره زيباي كيش اثر قابل ملاحظه ايي خواهد داشت.
معاون عمران و زیر بنایی سازمان اظهار داشت: با عنایت به تحریم ھای اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی به منظور انتخاب و بکارگیری شرکت ھای خارجی استفاده نماید از این رو، تنھا دستگاه لایروب که امکان انجام اینکار را در داخل کشور داشت، شناور پردیس ھفت شرکت مکین دریا بود که می توانست در بستر سخت دریای پیرامون جزیره کیش حفاری نموده و مصالح حاصل از حفاری را به فاصله موردنظر، منتقل كند.
وی افزود: با عنایت به انحصاری بودن شناورِ لایروب پردیس ھفت، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور نیز منتفی بود؛ در ضمن هنوز قراردادی با شرکت مکین دریا منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاھمنامه کلی برای برخی ھمکاری ھای مشترک در زمینه مطالعات و امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش صورت گرفته است.
خانزادی خاطر نشان کرد: ھمزمان با انجام مطالعات فوق، از ماه ھا پیش مطالعه و بررسی آثار زیست محیطی انجام این عملیات برعھده یکی از مھندسین مشاور زیست محیطی معتبر و مورد تائيد سازمان محيط زيست كشور سپرده شده است و تا کنون مطالعات زیادی در حوزه زیست محیطی برای مشخص نمودن ابعاد EIA این پروژه صورت گرفته است.
منبع: صداوسیما