به گزارش مارینپرس، اله مراد عفیفی پور بیان داشت: سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در مجامع بین المللی دریایی از جمله سازمان جهانی دریانوردی محسوب میشود و برای دقیقتر کردن نقشههای بنادر و کانالهای دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی را انجام میدهد.
وی افزود: بر همین اساس، عملیات آبنگاری به صورت سالانه و دورهای با نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و امور دریایی این اداره کل انجام میشود.
عفیفی پور تصریح کرد: عملیات هیدروگرافی کانال بندر شهید رجایی و ناحیه محصور بین دو بازوی انتهایی موج شکنهای این بندر از نخستین روزهای تابستانی امسال کلید خورد و تا نیمه نخست این فصل، به مدت ۴۰ روز ادامه داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در این عملیات، اطلاعات توسط دو فروند قایق ۲۱ فوتی مجهز به تجهیزات هیدروگرافی شامل اکوساندر(عمق یاب صوتی الکتریکی)، موقعیت یاب (GNSS)، دستگاه اندازهگیری سرعت صوت در آب و جزرومد نگار برداشت شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در قالب اقدامات صورت گرفته، یکهزار و ۲۰۵ کیلومتر با هیدروگرافی تکپرتوی در مقیاس یک هزارم انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پروژه آبنگاری بندر خلیج فارس به طول ۷۶۵ کیلومتر با مقیاس یک هزارم نیز عملیاتی شد. این عملیات از نیمه دوم مرداد امسال آغاز و تا هفته اول شهریورماه جاری به مدت ۱۶ روز پایان یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محلهای حساس زیستمحیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیا مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوبگذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، دقیق سازی محدودههای لایروبی، شناسایی لولهگذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشههای هیدروگرافی عنوان کرد.
به گزارش مارینپرس، هیدروگرافی یا آبنگاری علمی است که درباره اندازهگیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آنها و پدیدههای مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریانهای آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث میکند.
مهمترین و کاربردیترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشههای دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمینشناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.