به گزارش مارینپرس، حسینعلی قلیزاده افزود: یکی از دلایل اهمیت این موضوع و ضرورت بررسی این طرح توسط کشور ما، آن است که ایران با ورود به این پروژه میتواند ارتباط خود را با کشورهای منطقه بسیار قویتر کند.
این کارشناس دریایی با تاکید بر اینکه پروژه مذکور از نظر ژئوپلتیکی و استراتژیکی برای ایران اهمیت زیادی دارد، افزود: ایران میتواند با برقرای ارتباط قویتر و نزدیکتر با کشورهای منطقه در جهت تقویت منافع ملیمان قدم بردارد.
وی گفت: از بعد حملونقلی نیز ایجاد این آبراه و مشارکت ایران در این پروژه، تاثیر مثبتی در حملونقل دریایی کشورمان خواهد داشت.
این کارشناس اظهار کرد: ضروری است متولیان سیاست خارجی و مسئولان و دستاندرکاران حملونقل دریایی کشورمان با ارتباط گرفتن با مراجع ذیربط و کشورهای مرتبط، موضوع را مورد بررسی قرار داده و تا حدی که امکان دارد ایران را در این پروژه مشارکت دهند.
قلیزاده گفت: به طور طبیعی انتظار است ایجاد این کانال، بر حملونقل دریایی دریای خزر به اروپا از نظر سرعت و زمان سیر و همچنین هزینه حمل، تاثیر مثبتی داشته باشد.
اولین نماینده ایران در سازمان بینالمللی دریانوردی IMO افزود: نکته مهم و مورد توجه در مورد این پروژه آن است که ترکمنستان از شرق دریای خزر و رومانی از غرب دریایی سیاه علاقهمند به مشارکت در آن هستند که این موضوع بیانگر اهیمت این پروژه بوده و لزوم حساسیت ایران در مورد آن را نشان میدهد.
وی گفت: یکی دیگر از نکات مهم در مورد اجرای این پروژه که ایران را به آن ارتباط میدهد بررسی سازگاری زیست محیطی آب و جانداران دو دریا است.
این کارشناس تاکید کرد: ما در گذشته شاهد بودیم که ورود گونههای مضر دریایی به دریای خزر، موجب از بین رفتن ماهی کلیکا و برخی موجودات زنده دریایی در این منطقه شد که این موضوع نیز لزوم ورود ایران به موضوع را نشان میدهد.
قلیزاده در پایان خاطرنشان کرد: البته باید مطالعات پروژه مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود هزینههای اجرای آن چقدر است و با ایجاد این کانال دریایی هزینهها و میزان تناژ عبور بار از این مسیر چقدر است.