قایق‌های سپاه «رادارگریز» و «بدون سرنشین» می‌شوند

به گزارش مارین‌پرس، قایق‌های تندرو را شاید بتوان بارزترین مشخصه قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و در عین حال بزرگترین چالش عملیاتی و تاکتیکی برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در این منطقه برشمرد. چالشی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز به آن اعتراف کرده اند و تاکتیک ایران در جنگ دریایی را افزایش توان عملیاتی در نبرد نامتقارن با بکارگیری قایق‌های تندرو و تاکتیک یورش جمعی علیه اهداف می‌دانند.

اندیشکده آمریکایی «مرکز بین المللی امنیت دریانوردی» در گزارشی حمله به صورت «هجوم دسته جمعی» به عنوان یک تاکتیک در نیروی دریایی سپاه که در آن انبوهی از قایق‌های تندرو به یک هدف حمله می‌کنند را پاشنه آشیل نظامیان آمریکایی خوانده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران؛ پاشنه آشیل آمریکا

همین چالش جدی که حضور قایق‌های تندرو در خلیج فارس متوجه نیروهای آمریکایی می‌کند را می‌توان دلیل محکمی برای سرمایه‌گذاری و توسعه شناورهای تندرو بر شمرد و به همین دلیل طی سالهای اخیر جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای مهم و تاثیرگذاری را در حوزه شناورهای تندرو معرفی کرده است.

ماکت ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز در رزمایش پیامبر اعظم
اسفندماه سال ۱۳۹۳ نیروی دریایی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم-۹ ، ماکت یک فروند ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز را منهدم کرد.

سپاه به دنبال توسعه شناورهای بدون سرنشین

صبح امروز ششمین همایش ملی شناورهای تندرو در دانشگاه علوم دریایی امام خامنه‌ای در زیباکنار انزلی برگزار شد و در این مراسم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به جنبه‌ای از توان دریایی و شناورهای تندرو اشاره کرد که می‌توان گفت تاکنون سخن زیادی از آن به میان نیامده بود و آن هم ساخت شناورهای بدون سرنشین بود.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم، گفت: دستیابی به چنین دستاوردی با توجه به دانشی که در اختیار داریم امکان‌پذیر است.

استفاده شناورهای بدون سرنشین رزمی یا همان USV عرصه‌ای نسبتا جدید و اثرگذار در ایجاد قدرت دریایی است که طی سال‌های اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی بهره برداری از تجهیزات بدون سرنشین مانند خودروها، هواپیماها و قایق‌های بدون سرنشین که قابلیت اجرای عملیات‌های تعریف شده را بدون نیاز به حضور اپراتور درون آنها داشته باشد، روز به روز در حال افزایش است که مصداق بارز آن را می‌توان در فراگیر شدن استفاده از پرنده‌های هدایت پذیر از دور یا همان پهپاد برشمرد.

شناورهای بدون سرنشین در حقیقیت شناورهایی هستند که کنترل و اجرای عملیات آنها از نقطه‌ای دیگر و از راه دور بدون حضور دریانوردان انجام می‌شود و به طور مسلم چنین فناوری برای اجرای ماموریت‌های رزمی در دریا نیز مورد توجه نیروهای نظامی قرار خواهد گرفت.

شناور رزمی بدون سرنشین JARI که توسط چین طراحی شده، یکی از نمونه‌های توسعه یافته از شناورهای رزمی بدون سرنشین در دنیا است. این شناور ۱۵ متر طول، ۲۰ تن وزن، ۴۲ نات سرعت و بردی در حدود ۵۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۹۰۰ کیلومتر) دارد و قادر است بر علیه اهداف سطحی و زیرسطحی اجرای عملیات کند.

شناور رزمی بدون سرنشین JARI
شناور رزمی بدون سرنشین JARI

یامهدی؛ گام اول ایران در حوزه USV

جایگاه پرتاب راکت های فلق در قسمت جلوی قایق بدون سرنشین یا مهدی
سه جایگاه پرتاب راکت در قسمت جلوی قایق یامهدی که با توجه به ابعاد آنها، احتمالا این قایق پرتابگر راکت‌های فلق است

اما در کشورمان اولین گام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوزه ساخت شناورهای بدون سرنشین را می‌توان شناور تندروی «یامهدی» برشمرد که مجهز به سه جایگاه پرتاب راکت است و همچنین می‌تواند با حمل مواد منفجره تبدیل به یک بمب متحرک در دریا شود و به بدنه ناوهای دشمن اصابت کند.

از سویی بدنه کامپوزیتی و حجم کوچک این قایق که طولی کمتر از ۱۲ متر و ارتفاعی ۱.۵ متری دارد باعث شده تا سطح مقطع راداری آن در دریا پایین باشد و احتمال اصابت آن توسط سامانه‌های دفاع سطحی دشمن پایین بیاید.

طول آبخور شناور بدون سرنشین یامهدی ۶۵ سانتی‌متر است و سرعت آن نیز در بیشترین میزان خود به ۵۰ نات (بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

شلیک راکت از شناور بدون سرنشین یامهدی در رزمایش پیامبر اعظم ۵
شلیک راکت از شناور بدون سرنشین یامهدی در رزمایش پیامبر اعظم ۵

سامانه هدایت قایق بدون سرنشین «یامهدی» نیز به گونه‌ای است که قابلیت هدایت از ساحل و یا از شناورهای دیگر را دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا این قایق تندرو بدون ایجاد خطر برای هدایت کننده آن، به نزدیک ترین فاصله با ناوهای دشمن برسد.

قایق‌های تندرو سپاه رادارگریز می‌شوند

اما دومین محور مهمی که در خصوص آینده شناورهای تندرو ایرانی توسط فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه مطرح شد، موضوع رادارگریزی شناورهای تندرو بود که سرلشکر سلامی با تاکید بر اهمیت این موضوع، گفت: شناورهای ما باید قدرت اختفا از دید رادارها و چشم‌های مسلح و غیرمسلح را داشته باشند.

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم این محور را مورد تاکید قرار داد که رادارگریزی و قدرت اختفا، گام بعدی در زمینه ساخت شناور است و گفت: باید از مرحله ساخت بدنه شناورها فراتر برویم و در گام دوم، اختفای شناور و هوشمندسازی آن را مورد توجه قرار دهیم.

مثلث مرگ ناوهای آمریکایی تکمیل می‌شود

با در نظر گرفتن سخنان فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه، گام بعدی ندسا در طراحی و تولید شناورها و قایق‌های تندرو را می‌توان مبتنی بر دو ویژگی «رادارگریزی» و «بی‌سرنشینی» عنوان کرد. موضوعی که گام‌های اولیه آن با ساخت شناور یا مهدی در کشور برداشته شده و اکنون باید منتظر گام‌های بلندتر در این عرصه بود.

از سویی ترکیب این دو ویژگی با اصلی ترین مولفه قایق‌های تندرو سپاه یعنی سرعت، مثلث تهدید و مرگ بالقوه‌ای را برای هر نیروی بیگانه‌ای که به دنبال رویارویی با شناورهای نیروی دریایی سپاه باشد رقم خواهد زد، چراکه به گفته دریادار تنگسیری، شناورهای سپاه در حال حاضر به سرعت ۹۰ نات (۱۶۶ کیلومتر بر ساعت) رسیده‌اند و در آینده‌ای نزدیک هم شناورهایی با سرعت ۱۰۰ نات (۱۸۵ کیلومتر بر ساعت) توسط نیروی دریایی سپاه ساخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *