به گزارش ماریننیوز، مهندس حمیدرضا برزوکی، سکوی سروش را مدرنترین سکوی تولیدی شرکت نفت فلات قاره دانست و گفت: برای مشخص شدن عظمت و مدرن بودن این سکو بد نیست بدانید سکوهای پارس جنوبی که به تازگی ساخته و نصب میشود حدود 2500 تن وزن دارد در حالی که وزن یکی از سکوهای مجتمع سروش 11 هزار و 200 تن است و به نوعی از نظر وزنی سنگینترین سکوی نفتی خاورمیانه محسوب میشود.
وی افزود: نفت میدان سروش در بازارهای جهانی بسیار شناخته شده است و مشتریان پروپا قرصی دارد به طوری که از 4 گرید نفت صادراتی ایران یکی از آنها نفت میدان سروش است که این موضوع بر اهمیت شرکت نفت فلات قاره ایران و سکوی سروش میافزاید.
صرفهجویی چندین میلیون دلاری با اقدامات ارزشمند در سکوی سروش
وی با بیان اینکه تاکنون توسط همکاران توانمند سکوی سروش اقدامات ارزشمندی در این سکو انجام شده که صرفهجویی چندین میلیون دلاری برای کشور داشته است، گفت: مهار فوران چاه شماره 2 قدیم میدان سروش که اواخر سال گذشته با تلاش فراوان و سرعت مثالزدنی تیم مدیریت بحران و توسط کارکنان این سکو انجام شد نمونه بارزی از این توانمندی است که علاوه بر جلوگیری از قطع تولید از بروز فاجعه زیست محیطی هم جلوگیری کرد.
برزوکی ادامه داد: این عملیات پیچیدگیهای فراوانی داشت که نبود پله تا ارتفاع زیادی از سطح آب، نبود پهلوگیر کشتی، شرایط نامساعد جوی و خرابی دریا، خطر انفجار و آتشسوزی به واسطه نزدیکی دودکش کشتی به محل نشتی نفت و گاز و … از مهمترین چالشها و محدودیتهای پیشروی آن بود. در این عملیات پس از تلاشهای فراوان و ناممکن بودن نزدیک شدن کشتی به چاه، سرانجام دو نفر از همکاران با بالگرد بدون فرود بر روی هلیدک، از فاصله یک متری پایین آمده و پس از طی کردن چندین پله فرسوده، عملیات مهار نشتی چاه قدیمی را با موفقیت انجام دادند.
رئیس سکوی سروش اضافه کرد: این عملیات ریسک بسیار زیادی داشت که خوشبختانه با تلاش و مهارت مثالزدنی همکاران این سکو به بهترین نحو ممکن اجرا شد.
تکمیل و راهاندازی خط لوله ارتباطی بین سکوهای SPP1 و SPP2 در مجتمع سروش
برزوکی گفت: اقدام دیگر تکمیل و راهاندازی خط لوله ارتباطی بین سکوهای SPP1 و SPP2 در مجتمع سروش بود که مزیتهای بسیار زیادی به همراه داشت. با این کار و خط لولهای که طراحی و نصب شده است به اصطلاح سکوی یدکی ایجاد شده و در صورت بروز اتفاق و حادثه بدون اینکه تولید قطع شود کارهای تعمیراتی انجام میگردد.
رئیس سکوی سروش ابراز کرد:این اقدام با استفاده از لولههای موجود در سکو و با تغییر کاربری آنها انجام شد و صرفهجویی قابل توجهی برای کشور به همراه داشت. خوشبختانه در سکوی سروش کارگاه بسیار قوی جوشکاری، ابزار دقیق و … وجود دارد و کارهای تعمیراتی مورد نیاز بر روی سکو و توسط کارکنان توانمند آن انجام میشود.
وی، تعمیر کمپرسور گاز را اقدام ارزشمند دیگر کارکنان این سکو اعلام کرد و گفت: با همت و خودباوری کارکنان پرتلاش سکوی نفتی سروش، عملیات تعمیر سیلهای گاز خشک (Dry Gas Seal) کمپرسور گاز فشار پایین سکو با موفقیت به پایان رسید و این کمپرسور در مدار تولید قرار گرفت.
به گفته برزوکی، با برنامهریزی قبلی و صرف شش ماه وقت و انرژی، تعميرات اساسي نصب و راهاندازي یکی از توربینهای سکوي سروش نیز انجام شد که این اقدام علاوه بر بينيازي کشور از ورود کارشناسان خارجي، از خروج میلیونها دلار ارز از کشور جلوگيري کرد.
آغاز تولید نفت در سکوی سروش از دهه 30
وی همچنین به بیان تاریخچه کوتاهی از فعالیت سکوی سروش پرداخت و گفت: این سکو با فاصله 110 کیلومتری تا منطقه بهرگان در گوشه شمال غربی خلیج فارس، در منطقهای بسیار استراتژیک قرار دارد و تولید نفت از این سکو در دهه 1330 آغاز شده است. در زمان جنگ تحمیلی آسیبهای فراوانی به این سکو وارد شد که خوشبختانه روند بازسازی و نوسازی با سرعت و جدیت انجام شد.
رییس سکوی سروش افزود: نفت این سکو فوق سنگین بوده و انتقال آن به خشکی بسیار هزینهبر است به همین دلیل با طراحی صورت گرفته در هنگام ساخت، صفر تا صد عملیات استخراج، فرآورش، ذخیرهسازی و صادرات نفتخام تولیدی سکوی سروش در همین جا انجام میشود که در صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران بینظیر است.
برزوکی تصریح کرد:این موضوع مزیتهای بسیار زیادی دارد و قدرت مانور کشور را در معاملات بینالمللی افزایش میدهد ولی دشواری خاص خود را نیز دارد چرا که برای مثال فرایند نمکزدایی بر روی دریا پیچیدگیهای فراوانی داشته و نیازمند مواد شیمیایی، آب و … است. از سوی دیگر با توجه به اینکه نفت میدان نوروز که در 50 کیلومتری سکوی سروش قرار دارد نیز شبیه نفت این سکو است نفت این میدان نیز در سکوی سروش فرآورش میشود.
مهمترین چالش سکوی سروش کمبود تجهیزات و نامتناسب بودن سمتهای کارکنان است
وی در مورد چالشهای پیش روی این سکو نیز گفت: مهمترین چالش ما کمبود تجهیزات و نامتناسب بودن سمتهای کارکنان است. البته خوشبختانه با تلاش و ابتکار کارکنان متخصص و سختکوش سکوی سروش، مشکل کمبود تجهیزات تا حد زیادی برطرف شده است ولی مشکل نیروی انسانی همچنان پابرجاست.
رئیس سکوی سروش تصریح کرد: به طوری که با توجه به اهمیت این سکو در تولید یکی از گریدهای اصلی نفت صادراتی کشور، متاسفانه سمتها و گریدهای نفرات این سکو به دلایل مختلف بسیار پایین است و هیچ مناسبتی با نوع فعالیت و کار انجام شده ندارد و باعث کاهش انگیزههای کارکنان شده است.
برزوکی در پایان گفت: همچنین ممنوعیت ماهیگیری کارکنان روی سکو از مواردی است که با وجود ساده بودن، تاثیر بسیار زیادی در روحیه همکاران دارد که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان این مشکلات برطرف شود.
با آرزوی موفقیت و بهروزی برایتان