به گزارش ماریننیوز، اله مراد عفیفی پور، در خصوص ابعاد مختلف این دستاورد بزرگ صنعتگران هرمزگانی، اظهار کرد: بویه ها یا علایم شناور دریایی تاکنون به صورت واردات، از تولیدات سازنده های خارجی، تامین و در آبراهه های دریانوردی مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان از جمله محدوده آب های تنگه هرمز نصب شده اند.
وی افزود: خرید هر نمونه خارجی تولید کشورهای اروپایی و استرالیا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار هزینه ارزی برای کشور به دنبال دارد.
عفیفی پور خاطرنشان کرد: ساخت نخستین بویه پلی اتیلن اقیانوسی تولید داخل با استفاده از مواد و مصالح داخلی می تواند گام مهمی در خودکفایی کشور، عدم نیاز به واردات آن و جلوگیری از خروج ارز محسوب شود.
وی تصریح کرد: این تجهیز استراتژیک از نوع بویه اقیانوسی، با بهره گیری از فناوری قالب گیری دورانی و استفاده از مواد پلی اتیلن خام درجه یک محصول پتروشیمی های داخل کشور طی دوماه، تولید شده و یک محصول ۱۰۰ درصد ایرانی محسوب می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه حمایت های این اداره کل از صنعتگران ایرانی برای تولید تجهیزات استراتژیک دریایی، افزود: این محصول با همکاری مشترک دو شرکت فعال تولیدی و تجهیزات دریایی در مرکز استان هرمزگان با اشتغالزایی مستقیم برای ۴۰ نفر، تولید و اوایل هفته جاری، برای انجام آزمایش های تعادل، شناوری و ثبات رنگ در حوضچه بندر شهید رجایی بندرعباس به آب اندازی شد.
عفیفی پور پیش بینی کرد: امیدواریم این محصول پس از طی کردن دوره آزمایشی سه تا شش ماهه، اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد و در دسترس بنادر و سواحل منطقه خلیج فارس و سایر استان های ساحلی کشور قرار گیرد.
به گزارش ماریننیوز، بویه ها، علایم شناور دریایی هستند که مسیرهای دریایی را جهت تردد ایمن کشتی ها و شناورهای عبوری در دریاها، کانال های دریانوردی و سایر آبراهه ها فراهم می نمایند؛ بدون وجود این علایم مهم کمک ناوبری، احتمال بروز خطراتی در صنعت دریانوردی همچون تصادف، به گل نشستن و سایر آسیب ها برای شناورها وجود خواهد داشت.