به گزارش مارینپرس، بالاخره پس از سالها انتظار، کلنگ احداث برج کنترل بنادر چابهار در اول آبان ماه امسال به زمين زده شد که به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، اين سازه عظيم داراي 27 ميليارد تومان اعتبار بوده و از حيث ارتفاع، 78 متر از سطح دريا فاصله دارد و با توجه به ارتفاع سطح زمين محل احداث ساختمان برج کنترل از دريا، بلند ترين برج کنترل ترافيک دريايي بنادر کشور محسوب ميشود.
در آبان ماه سال گذشته نيز معاون فني و مهندسي اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان اعلام کرده بودند که : ” اين برج به دليل پتانسيل مکاني و قرارگيري بر روي زمين مرتفع، بلندترين سازه کنترل ترافيک دريايي در کل بنادر کشور خواهد بود و به دليل اهميت استراتژيک بندر چابهار و پيچيدگي عملکردي ميتواند بهعنوان نماد شهر بندري چابهار، جايگاه و جلوه ويژهاي را ايجاد نمايد. اين سازه يک سازه دريايي خاص بوده و ايده طرح آن برگرفته از گرافيک برخورد امواج به صخره ها و سواحل درياي مکران مي باشد. سقفهاي کاذب آن ترکيبي از صفحات پيش ساخته گچي، الياف معدني آکوستيک و MDF است و به گونه اي طراحي شده که حس زيباشناختي انسان را ترغيب مي نمايد”.
ساليان طولاني بود که هيچيک از شهرهاي ساحلي ايران داراي يک سازه فاخر مهندسي به عنوان نماد شهري نبودند. اکنون خبرهاي مسرت بخشي از شروع احداث برج کنترل بندر چابهار، به عنوان بلندترين سازه بندري کشور و يک شاهکار طراحي مهندسي منتشر شده است که اين نويد را ميدهد که چابهار اولين شهر ساحلي کشور و دومين شهر کشور است که صاحب يک سازه مهندسي فاخر و بلند به عنوان يک نماد شهري مي شود.
اين برج با ارتفاع حدود 80 متري، زيبايي شکل ظاهري و پيچيدگي کار طراحي و ساخت، تا حدودي تمام مشخصات يک سازه فاخر مهندسي را دارد به گونهاي که ميتواند نه تنها نماد شهر چابهار بلکه يکي از نمادهاي معروف ايران شود. در واقع، چهره و آينده شهر چابهار به نوعي متحول خواهد شد اما براي تحقق اين آرزوي ديرينه بايد به نکاتي توجه داشت که اگر به آنها توجه نشود به مثابه اينست که «يک توپ تا جلوي يک دروازه خالي رسيده است ولي به اوت زده شده است!».
تمام نمادهاي شهري دنيا علاوه بر مرتفع، زيبا و منحصربفرد بودن بايد دو مشخصه ديگر را حتما داشته باشد: 1- اين نمادها معمولا به مرکز يک مجموعه گردشگري و تفريحي بزرگ تبديل ميشوند. 2- مردم امکان حضور در داخل قسمتهايي از برج يا اطراف برج را دارند. در واقع همين امکان حضور مردمي و تصاويري که از آن در فضاي مجازي توسط مردم منتشر ميشود، هست که باعث معروفيت ملي و بين المللي يک برج و تبديل شدن آن به يک نماد شهري ميشود. اگر اين برج در يک محل ممنوع الورود و بدون دسترسي عامه مردم واقع شود در واقع نميتواند به يک نماد شهري تبديل شود. لذا پيشنهاد ميشود در قسمتهايي از اين برج، جايي براي حضور مردم و امکان تماشاي مناظر اطراف تدارک ديده شود و در زمينهاي اطراف آن، يک پارک زيبا با امکانات مدرن گردشگري ديده شود.
اگر از هم اکنون مديران مربوطه چنين تفکر و ديدگاهي داشته باشند ميتوان تدابيري اتخاذ کرد که مردم عادي بدون اينکه خللي در کار برج کنترل ايجاد کنند در قسمتهايي مجزا به تفريح بپردازند. اگر هم چنين امکاني در کل طول هفته امکان پذير نباشد، حداقل براي روزهاي پاياني هفته امکان حضور مردم فراهم شود.
همين سازه فاخر مهندسي ميتواند به تنهايي درآمد گردشگري مردم چابهار را با تحول اساسي روبرو کند. اگر از اين فرصت بخوبي استفاده شود، چابهار ميتواند به عنوان يک مقصد گردشگري در سبد مسافرتي خانوادههاي ايراني جاي گيرد و الگوي موفقي براي ساير بنادر و شهرهاي ايران در شمال و جنوب کشور شود.