دیپلماسی تجاری باید فعال شود

به گزارش مارین‌نیوز، چند ماهی است از افتتاح راه‌آهن قزوین رشت می‌گذرد، این خط با اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور از اولویت‌های اصلی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور بود که اسفندماه سال گذشته به ثمر نشست، با احتساب اینکه  سال گذشته استان همدان و کرمانشاه نیز به شبکه ریلی پیوستند می‌توان  چنین گفت که در دو سال گذشته به‌طور متوسط سالیانه ۵۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده‌ شده و راه‌آهن کشور از این حیث دو سال طلایی در تاریخ خود را رقم‌ زده است.

اما به‌ موازات این ظرفیت به وجود آمده، بخش‌های بهره‌بردار کشور، همچنان برای استفاده از آن، غافل هستند و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی کشور، شاهد از دست دادن نقش ایران در ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا هستیم و پروژه «راه ابریشم» چین نیز با کمترین مشارکت ایران راهش را ادامه داده است.

سؤال اینجاست این ظرفیت‌ها  را چگونه  باید بکار بگیریم؟

کارشناسان، سرمایه‌گذاری ناکافی ایران در توسعه جاده‌ها، راه‌آهن و بندرها را دلیل اصلی تغییر مسیر ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا می‌دانند و معتقدند ایران باکم توجهی به پروژه راه ابریشم چین، از فرصتی که در آن‌ حدود ۶۰ کشور و نیمی از جمعیت جهان مشارکت خواهند داشت، غافل مانده است.

باید در نظر داشت در شرایط تحریم کشور، فرصت استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی، دریایی و جاده‌ای کشور نباید رها شود و دولت برای استفاده از این فرصت منحصربه‌فرد می‌بایست ارتباط بین‌المللی خود با همسایگان را با تکیه‌ بر ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور ارتقاء دهد و با رایزنی‌ها مستمر و مؤثر در حوزه روابط بین‌الملل، خود را قبل از اعمال فشارهای مضاعف جدید تحریمی امریکا به حاشیه امن تجاری برساند.

منبع: آنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *