یونان از کاهش تنش با ترکیه در مدیترانه شرقی خبر داد

مقام‌های یونان اعلام کردند، ترکیه تعداد ناوهای خود در منطقه‌ای واقع در دریای مدیترانه شرقی را که با دولت آتن بابت حق استخراج و حفاری نفت و گاز در آن درگیر است، کاهش داده است.

کشورهای حوزه دریای مدیترانه
زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، تنش در منطقه مورد مناقشه دریای مدیترانه شرقی بین یونان و ترکیه وقتی شدت گرفت که آنکارا اعلام کرد برنامه‌ای برای اعزام یک کشتی تحقیقاتی به جزایر جنوبی یونان دارد.

این برنامه در ابتدای امر باعث انتقادهایی از سوی آمریکا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شد و کشتی تحقیقاتی ترکیه از بندر آنتالیا عازم این جزایر در یونان شد.

پاریس و آتن خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه بابت تجاوز این کشور به آب‌های قبرس و یونان شده و برلین به آنکارا هشدار داد تا دست از اقدامات تحریک آمیزش بردارد.

ترکیه اما این انتقادها را رد کرده و گفت که به قوانین بین‌المللی پای‌بند است.

با این حال سخنگوی دولت یونان نیز روز دوشنبه اعلام کرد، ترکیه ناوهای خود را از منطقه خارج کرده است.

وی همچنین گفت، آتن همچنان آماده گفتگو با ترکیه بر اساس چارچوب قوانین بین‌المللی و روابط دوستانه همسایگی است.

ترکیه، آتن را به تلاش برای بیرون راندن آنکارا از اکتشاف منابع معدنی در دریای مدیترانه شرقی متهم می‌کند و تاکید دارد که این جزایر یونان نباید به عنوان مناطق اقتصادی خاص در نظر گرفته شوند. آتن اما موضع ترکیه را ناقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

در همین حال، وزیر خارجه اسپانیا گفت، مذاکرات در ترکیه روز دوشنبه به کاهش تنش بین دو کشور کمک کرد و احتمال یک ماه توقف در اکتشاف کشتی تحقیقاتی ترکیه وجود دارد.

آخرین اخبار دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اعزام ناوچه آلمانی به مدیترانه برای نظارت بر ممنوعیت تسلیحاتی لیبی

س مرداد 7 , 1399
دولت آلمان قصد دارد برای مشارکت در ماموریت دریایی اتحادیه اروپا جهت نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی(ایرینی)، طی روزهای آتی یک فروند ناوچه هامبورگ به دریای مدیترانه بفرستد.
ناوچه هامبورگ نیروی دریایی آلمان

شاید برای شما جالب باشد