ایران و دریا!

دریا گسترده ترین بزرگراه ارتباط و مبادلات دوردست تجاری و مدنی است. روز جهانی دریانوردی یادآور همین نقش تمدنی دریا است.

اتصال صحرا و دریا در روستای درک سواحل مکران
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، دکتر فریدون مجلسی در ستون “پشت تاریخ” نوشت:

دریا گسترده ترین بزرگراه ارتباط و مبادلات دوردست تجاری و مدنی است. روز جهانی دریانوردی یادآور همین نقش تمدنی دریا است.

ساختن قایق های بزرگ از دسته کردن و به هم بافتن نی های سواحل فرات برای جابه جایی انسان ها و حمل بار و غذا قدمتی به اندازه تمدن سومر دارد. همین مسیر از فرات تا خلیج فارس و به سوی هند ادامه یافت و عرب های سواحل جنوبی خلیج فارس را به دریانوردان تاریخی بدل کرد که تبادلات تجاری آنان تا آفریقا کشیده شد و شامل تبادل انواع کالاها از جمله بردگان از زنگبار و سواحل غربی آفریقا بود.

ایرانیان که از فلات های دوردست آسیای مرکزی با اسب آمده بودند، دیرتر پا به دریا گذاشتند. کمبوجیه یا کامبیز هخامنشی نیز از راه خشکی خود را رساند. داریوش که ضمن پادشاهی پارس، فرعون مصر بود و اهمیت رود بزرگ نیل را در کشاورزی و بازرگانی مصر تا دوردست های مدیترانه می دانست، برای توسعه اقتصادی آن منطقه دستور داد کانالی از پایان دست نیل به دریای سرخ حفر کردند و با اتصال دریای سرخ به مدیترانه، از طریق کانال رود نیل، این خط ارتباطی و تمدنی میان سه قاره را توسعه بخشید.

بار دیگر خشایارشاه، فرزند داریوش، در جنگ یونان باید از دریا می گذشت. با توجه به اینکه ایران سرزمینی دریایی نبود، برای عبور از دریا متوسل به دریانوردان فینیقی، یعنی ساکنان لبنان کنونی می شد. فینیقی ها دریانوردان مدیترانه بودند و دولت و تمدن کارتاژ را در تونس بنانهادند. در برنامه عبور خشایارشاه از دریا، ماندرو، مهندس ایرانی، با به هم بستن و مهار قایق ها پلی شناور برای عبور پیاده نظام و تجهیزات سپاه ایران بر بسفر نصب کرد.

در دوران های بعدی سخن از ارتباطات دریایی میان ایران با سواحل شرقی آفریقا و زنگبار و حتی مهاجرت شیرازیان به آن سواحل و همچنین به سواحل هند و زیادبادات یعنی سیام تا جنوب چین بسیار است اما ملاحان اغلب عرب بودند. در قرن 15 دریانوردان اروپایی از پرتغال، هلند، اسپانیا و سپس انگلستان و فرانسه دریافتی جهان را عرصه رقابت های اقتصادی و نظامی خود قرار دادند.

در قرن 16 که جزایر ایران در خلیج فارس در اشغال پرتغالی ها بود، به همت شاه عباس ارتش ایران دارای نیروی دریایی شد و به سرداری امامقلی، پرتغالی ها را از خلیج فارس بیرون کرد. بعد از صفویه،  نادرشاه و کریمخان زند نیز به موازات ناوگان تجاری ناوگان دریایی دفاعی ای در حد توان تشکیل دادند که با فراز و نشیب در عصر جدید به قابلیتی در حد و شان کشور ایران دست یافت که امید می رود بتواند از بلیات جهان جان به در برد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نمره مثبت ممیزان ایتالیایی به صحت سنجی و شفافیت فرآیندها در سازمان بنادر

ی تیر 16 , 1398
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر گفت: این ادره کل بر اساس گزارش ممیزی صورت گرفته توسط موسسه IMQ ایتالیا در ابتدای سال۱۳۹۸، حایز موفقیت در ممیزی سیستم مدیریت کیفیت در نیل به اهداف ISO ۹۰۰۱,۲۰۱۵ شده است.
نادر پسنده مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردى

شاید برای شما جالب باشد