سیستم فوم‌دوزینگ مخازن دهگانه نفت در منطقه عملیاتی خارگ نصب و راه‌اندازی شد

نصب و راه‌اندازی دو دستگاه فوم‌دوزینگ به ظرفیت L/M 6500 در به پایان رسید و در مدار سیستم مهار آتش مخازن دهگانه نفت منطقه خارگ قرار گرفت.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

 به گزارش این خبرگزاری، نصب این سیستم توسط گروه توانمند تعمیرات منطقه به همراه کارشناسان شرکت سازنده پس از 8 روز کار مداوم و طاقت‌فرسا در گرمای شدید صورت گرفت.

این دستگاه با مهندسی معکوس توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است و نسبت به نمونه خارجی آن چند برابر ارزانتر تمام شده و کلیه قطعات یدکی آن از طریق شرکت سازنده در دسترس است.

مهندس فروزش، کارشناس ایمنی و آتش‌نشانی منطقه در مورد فرآیند نصب و راه‌اندازی دستگاه فوم‌دوزینگ گفت: یکی از دغدغه‌های واحد HSE هنگام بروز صاعقه این بود که گاهی مخازن دچار آتش‌سوزی شود و برق منطقه هم بنا به دلایل مختلف قطع گردد که یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌ها را بوجود می‌آورد، در این وضعیت ریسک عملیات مهار آتش بسیار بالا میرفت.

وی افزود: به همین منظور ادارهHSE  با مدیریت و همت مهندس عباسی رییس آن، به فکر چاره‌اندیشی افتاد تا بتوان بدون نیاز به برق، سیستم مهار آتش را فعال نگه داشت. پس از بررسیهای کارشناسی نتیجه گرفتیم برای مهار آتش در چنین شرایطی در کشورهای پیشرفته از دستگاه تزریق فوم (سیستم فوم‌دوزینگ) که با نیروی محرکه آب کار می‌کند استفاده می‌گردد.

وی گفت: فوم‌دوزینگ دستگاهی است مکانیکی که فوم مهار آتش مخازن را بدون نیاز به برق و دیزل تامین می‌کند و نیروی محرکه موتور آن، آب تحت فشار لاین آتش‌نشانی است. با توجه با اینکه در هنگام حوادث و آتش‌سوزی‌های بزرگ از جمله آتش‌سوزی مخازن معمولا سیستم برق‌رسانی به دلایل مختلف قطع می‌شود و پمپهایی که با سیستم برق کار می‌کنند کارایی خود را از دست می‌دهند در چنین مواقعی میتوان با استفاده از دستگاه فوم‌دوزینگ بدون هیچ دغدغه‌ای عملیات مهار آتش مخازن ذخیره نفت را ادامه داد. نصب چنین سیستمی میتواند توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشان را در مقابله با آتش‌سوزی مخازن بالا ببرد.

منبع: شرکت نفت فلات قاره

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شرکت نفت خزر اهم فعالیت‌های خود را تشریح کرد

س شهریور 5 , 1398
شرکت نفت خزر از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به مناسبت هفته دولت اهم فعالیت‌های خود را تشریح کرد.
سکوی دریایی نیمه شناور امیرکبیر و شناور کاسپین نفت خزر

شاید برای شما جالب باشد