طرح تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی در سال در سواحل مکران

مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: در حوزه شیلات، پروژه کسب دانش فنی تولید بچه ماهی در استان بوشهر مطرح شده که مقدمه بحث پرورش ماهی در قفس است. در برنامه ششم توسعه کشور قرار است به مقدار ۲۰۰ هزار تن در سال از این طریق ماهی تولید شود.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، داراب یزدانی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سابقه ساخت تور قفس را داشته و تولید بچه ماهی در استان بوشهر را در دستور کار دارد، تشریح کرد: در این طرح از ماهی مولد، بچه ماهی پایدار تولید می‌کنیم که احتمال مرگ و میر آن کم است و در زمان رسیدن به سن مناسب، به قفس‌های  پرورش ماهی راه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بچه‌ماهی مور نیاز در سیستم پرورش ماهی در قفس فعلا از خارج وارد کشور می‌شد، ادامه داد: در حالت سنتی صید ماهی به این شکل بوده که کشتی به عمق چند ۱۰ کیلومتری دریا برود و از طریق تور ماهی بگیرد که این فرآیندی دشوار و هزینه‌بر است. در بحث پرورش ماهی، قفس توری به قطر تقریبی ۵۰ متر  وبا عمق حدود ۱۰ متر در دریا قرار می‌دهیم و داخل آن بچه‌ماهی می‌ریزیم. بدین ترتیب در فضایی کوچک ۵۰ تا ۱۰۰ تن ماهی برداشت می‌شود. در این صورت تراکم بالا رفته و هزینه تمام شده پایین آمده است.

یزدانی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس در اروپا از جمله کشور نروژ رواج دارد، گفت: در سواحل جنوبی مکران ۳۰۰ هکتار سواحل بلااستفاده داریم و قرار است تا از این طریق سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی در سال تولید شود که البته این مقدار بیش‌تر از نیاز ماست و در این حوزه نیز چشم‌انداز صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس را در نظر داریم.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ‌کدام از فرآورده‌ها و محصولات ما بحث تراریخت مطرح نیست، اظهار کرد: در اصلاح نژاد دام  هم بحث تراریخت مطرح نیست بلکه یک فرآیند اصلاح نژاد است که بدون انتقال ژن از منشأ دیگری اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید:

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بیانیه قرائت شده توسط دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در یکصد و هشتمین اجلاس سازمان بین المللی کار

ج مرداد 18 , 1398
سامان رضایی، نایب رئیس و دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در یکصد و هشتمین اجلاس سازمان بین المللی کار بیانیه ویژه را قرائت کرد.
سامان رضایی نایب ریس و دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران

شاید برای شما جالب باشد