مشاهده بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری لکه سفید از اواسط شهریور در برخی مزارع پرورش میگوی استان بوشهر مشاهده شد.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، مرتضی بحرانی با اشاره آغاز برداشت میگو از مزارع استان بوشهر گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیماری لکه سفید میگو برخی مزارع پرورشی در بویرات دیلم، حله گناوه، بندرریگ و شیف بوشهر را آلوده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به دو هفته پیش هشدار‌های لازم به مسئولان مرتبط در زمینه شیوع بیماری لکه سفید در مراکز پرورشی  داده  شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از سرایت ویروس این بیماری به مزارع میگوی پرورشی گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به میگو‌های تولیدی و پیشگیری از گسترش آن انجام شده است.

وی ادامه داد: پرورش دهندگان میگو باید پیش از سرایت بیماری به مزارع، برداشت میگو را در سایز بازاری به سرعت آغاز کنند تا  از بروز خسارت جلوگیری شود.

مدیر انجمن آبزیان استان بوشهر هم درباره عوامل شیوع بیماری لکه سفید گفت: انتقال لارو میگو از دیگر استان‌ها به مزارع پرورشی استان بوشهر بدون بررسی آزمایشگاهی از جمله عوامل بروز این بیماری است.

حسین زارعی افزود: این بیماری پس از اینکه در یک استخر پرورشی ایجاد می‌شود در کوتاه‌ترین زمان از طریق گرد و خاک، آب دریا و پرندگان به دیگر مزارع انتقال می‌یابد.

وی تراکم بیش‌از حد ذخیره‌سازی بچه میگو را از دیگر عوامل بروز بیماری لکه سفید عنوان و اضافه کرد: در حالی که برای هر استخر پرورش یک هکتاری باید حداکثر ۳۰۰ هزار قطعه بچه میگو ذخیره‌سازی شود، اکنون در برخی استخر‌ها تا ۴۰۰ هزار بچه میگو ذخیره‌سازی شده که این تراکم  باعث جلوگیری از رشد میگو و بروز بیماری لکه سفید می‌شود.

پیش از این در سال‌های ۸۴، ۹۴ و ۹۵ نیز مزارع پرورش میگوی استان بوشهر به بیماری لکه سفید آلوده شده بود.

منبع: صدا و سیما

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رزمایش ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان

س مهر 2 , 1398
رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد.
ناوشکن سهند

شاید برای شما جالب باشد