هرمزگان و جهش تولید در آبزیان

رشد جمعیت و تقاضای مصرف آبزیان در سالهای اخیر موجب شده که هرمزگان علاوه بر صید طبیعی از دریا، دست به پرورش آبزیان در سواحل بزند و جهش تولید در این بخش را بین استانهای دیگر را به ثبت برساند.

بومی سازی ۵ کیت سنجش آب مزارع تکثیر و پرورش آبزیان
زمان مطالعه: 11 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، هرمزگان دارای هزار کیلومتر مرز آبی از شرق تا غرب بوده که در این مسیر بندر و سواحل جاسک، بندرهای سیریک، کوهستک،کرگان، تیاب، کلاهی ،بندرعباس، بندر خمیر، بندر پل، بندرلنگه، بندر معلم ، بندر مقام، بندر چارک و جواد الائمه، ۱۴ جزیره در استان وجود دارد.

این استان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزارتن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

ظرفیت تولید ۱۱۳هزارتن انواع ماهیان دریایی در قفس،۵۰ هزار هکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید۲۰۰ هزارتن در سال، وجود زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیاردریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مرواریدساز، آرتمیا، لابستر از جمله ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان است که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی می توان از این ظرفیت ها برای ارزآوری هرچه بیشتر و جایگزینی با نفت استفاده کرد.

از سوی دیگر ظرفیت های ایجاد شده در بخش پرورش ماهی و میگو در استخرها در سواحل استان بوده که توانسته با استحصال سالانه نقش بزرگی در تولید آبزیان داشته باشد.

در دولت تدبیر و امید اقدام هایی برای افزایش تولید در بخش دریایی با طرحهای پرورش ماهی در قفس و واگذاری زمین های ساحلی به سرمایه گذاران انجام شده که موجب جهش تولید آبزیان در این  استان شده است.

یکی از این اقدام های دولت، تسریع در واگذاری بندرهای صیادی به بخش خصوصی و ارایه مجوز برای  پرورش آبزیان بویژه میگو در زمین های ساحلی بوده که در قالب تعاونی بتوانند مدیریت و نظارت بیشتری بر شناورهای صیادی و همچنین صید داشته باشند.

افزایش چهار برابری تولید میگو در سایت های پرورش

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به ظرفیت موجود در بخش آبزی پروری گفت: در چهار سال اخیر میزان تولید میگو در سایت های پرورشی این استان با چهار برابر افزایش به افزون بر ۲۲هزارتن افزایش یافته است.

علی باقرزاده همایی در این زمینه افزود: براساس مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته در۲ دهه گذشته و همچنین واگذاری افزون بر ۱۵هزار هکتار زمین در نوار ساحلی، با بهره برداری از طرح های جدید و در دست اقدام تولید ۲۰۰هزارتن میگوی پرورشی در هرمزگان دور از دسترس نیست.

وی یاد آور شد: شیلات از مهم ترین محورهای توسعه این استان شناسایی و همواره به متقاضیان سرمایه گذاری در هرمزگان معرفی شده و در سال جهش تولید باید خدمات خود را در حوزه شیلات با سرعت بیشتری پیش ببریم و پرورش دهندگان با توجه به شرایط فعلی باید الگوهای مدیریتی و تولیدی مزارع خود را مورد بررسی و در صورت نیاز تغییر و بهینه کنند.

اختصاص ۵۰ هزار هکتار زمین برای پرورش میگو در هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان دراین باره گفت: افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی استان شناسایی شده که در ۲ دهه گذشته تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از حدود چهار سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد.

 هوشنگ ملایی بیان داشت: شورای برنامه ریزی هرمزگان ۵۰هزار هکتار زمین برای پرورش میگو پیش بینی کرده و سال گذشته ۱۰ هزار هکتار زمین که بیشتر آنها در نوار ساحلی است برای پرورش میگو و دیگر فعالیت های شیلاتی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: واگذاری ها در پنج نقطه است که حدود چهار هزار هکتار در بندرعباس و بقیه در جاسک، خمیر و بندرلنگه و سایه خوش بوده، این تخصیص شامل، طرح های بزرگ و غیر از طرح های کوچک در حال اجرا و طرح های گذشته است و امسال نیز ۱۳هزار هکتار زمین ساحلی در بندرلنگه برای این فعالیت ها مکان یابی می شود.

واگذاری ۲۲بندر صیادی به بخش خصوصی

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان نیز گفت: در راستای تسهیل گری از فعالیت های بندری از ۲۲بندر صیادی موجود در استان ۱۶بندر به بخش خصوصی واگذار شده است.

ابراهیم عالی‌زاده افزود: واگذاری بنادر صیادی به بخش خصوصی در قالب تعاونی‌ها به منظور اجرای اصل ۴۴قانون اساسی به عنوان الگوی کشوری انجام شد و به زودی باقی‌ مانده بنادر نیز واگذار خواهد شد.

وی بیان داشت: همچنین اولین بندر صیادی کشور به روش BOLT، با هدف اجرای طرح تکمیل بندر و خدمت‌رسانی به جامعه صیادی به خصوص شناورهای فعال در صید فانوس ماهیان واگذار شد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان خاطر نشان کرد: در صورت تامین اعتبار بنادر صیادی بازسازی، تعمیر و تجهیز می‌شود تا هم سطح کیفی و کمی صید افزایش یابد و هم اینکه پایداری، جلوگیری از فرسایش بنادر و امنیت شغلی و معیشت ۳۲هزارنفر صیاد فراهم شود. 

عالی زاده تصریح کرد: هرمزگان در سال۹۸ با صید ۳۰۰ هزارتن از انواع آبزیان رتبه اول صید کشور را به خود اختصاص داد و در حال حاضر با ۲۲بندر صیادی، ۳۵درصد بنادر صیادی کشور را شامل می‌شود.

تولید افزون بر ۶۲ میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در هرمزگان

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به تلاش های صورت گرفته به منظور ارتقاء ظرفیت های آبزی پروری در استان گفت: سال جاری ظرفیت تولید بچه ماهی و میگو در حوضچه های پرورش آبزیان به ۶۲میلیون قطعه رسیده است.

عبدالرسول دریایی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پرورش دهندگان آبزیان هرمزگان در سال گذشته توانستند ۵۵میلیون قطعه بچه میگو و یک میلیون و ۸۰۰ هزار بچه ماهی تولید کنند که با تولید دو میلیون قطعه بچه ماهی و ۶۰میلیون بچه میگو، این استان را در تولید محصولات شیلاتی در کشور پیشتاز کرده است.

سرپرست اداره‌کل شیلات هرمزگان تصریح کرد: این استان با تولید۲۲هزار و ۸۳تن آبزیان پرورشی در سال ۹۸ توانست رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد وهمچنین ۴۲درصد از تولید ماهی در قفس کشور در سال گذشته به این استان اختصاص دارد و رهاسازی ۵۵ میلیون قطعه بچه میگو به دریای خلیج‌فارس نیز در هرمزگان صورت گرفته است.

تولید سالانه شش هزار تن ماهی در قفس در هرمزگان

هم‌اکنون چهار شرکت پرورش ماهی در قفس در هرمزگان با تولید سالیانه ۶هزار تن فعال است که تا ۱۱۳هزار تن ظرفیت دارد و در صورت راه‌اندازی ۱۱۳هزار تن ظرفیت سنجی انجام شده، حدود ۴هزار شغل به صورت مستقیم برای مردم این استان ایجاد می شود.

پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان، یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در حوزه شیلات است که این طرح در شیلات هرمزگان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرایی شده است و می تواند نقش بسزایی در ایجاد فرصت های جدید شغلی و افزایش تولید استان ایفا نماید.

طرح پرورش ماهی در قفس یکی از بهترین روش ها برای پرورش انواع آبزیان و یکی از سودآورترین و با صرفه ترین منبع کسب و کار و درآمد برای پرورش دهندگانی می باشد که می توانند به صورت تضمینی و بدور از هرگونه خطر و حوادث همچون طوفان و سرقت شناورهای صیادی توسط دزدان دریایی، ماهیان را همانند استخرهای پرورش ماهی پرورش داده و از آن صید کنند.

صنعت شیلات و آبزیان به عنوان قدیمی ترین منبع درآمدی مردم ساحل نشین جنوب از جمله هرمزگان محسوب می شود که در صورت حمایت از پرورش دهندگان ماهی در قفس دریایی و میگو می تواند به عنوان محور توسعه باعث ایجاد اشتغال پایدار و در نتیجه عمران و آبادانی مناطق ساحلی این استان شود.

حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع صادرات آبزیان

️معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: از فعالان بخش آبزی پروری در استان برای رفع موانع و مشکلات پیش روی آن‌ها حمایت خواهد شد.

ایرج حیدری افزود: تقویت و پشتیبانی از بخش آبزی پروری هرمزگان راهبرد مهم استانداری در سال جهش تولید است و درمسیر حمایت از فعالان واقعی این بخش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

وی بیان داشت: دغدغه مهم و اساسی تمامی دستگاه های اجرایی و نظارتی در هرمزگان رونق بخش‌های مختلف تولیدی بویژه صنعت آبزی پروری است و در این راه آماده همکاری همه جانبه با فعالان این بخش برای رفع مشکلات احتمالی هستند.

معاون استاندار هرمزگان، ارزآوری، اشتغال آفرینی و افزایش تولید را از مزیت‌های مهم صنعت آبزی پروری در استام عنوان کرد که سبب اهمیت بیش از پیش این صنعت در اقتصاد ملی شده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی در هرمزگان بویژه شیلات، رسالت خطیری برای رفع مسائل و مشکلات صنعت آبزی پروری در استان با انجام برنامه ریزی‌های عملیاتی دارند.

حیدری افزود: تدوین برنامه مدون و عملیاتی راهگشای حل بسیاری از مشکلات در صنعت آبزی پروری هرمزگان خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه واحدهای تولید و تکثیر میگو از نیازهای اساسی این صنعت جهت خودکفایی در تامین لارو میگو در هرمزگان است که رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران فعال در این بخش دست‌یابی به این مهم را سرعت می‌بخشد.

این مسئول یادآور شد: تکمیل زنجیره تولید آبزیان در هرمزگان موضوع مهمی است که باید در دستور کار فعالان این بخش و دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نقش پررنگی در توسعه صنعت آبزی پروری هرمزگان دارد که نیازمند سازماندهی است.

مهرداد بازرگان روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی معاون استاندار هرمزگان با فعالان صنعت آبزی پروری استان افزود: امسال سال جهش تولید است اما در عمل تولیدکنندگان بویژه در بخش آبزی پروری با مشکلات فراوانی روبرو هستند.وی ابراز داشت: ناهماهنگی دستگاه ها با یکدیگر، بروکراسی اداری و بسیاری از معضلات دیگر باعث شده که هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های موجود خود نتواند آن طور که باید نیازهای  داخل و خارج از کشور در بخش آبزیان را تامین کند.

 سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه شیلات سود آور است

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این استان در بخش‌های مختلف حوزه شیلات، گفت: باید شرایط لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه شیلات استان فراهم شود و یان سرمایه گذاری پر سود است.

فریدون همتی اظهار داشت: در زمینه پرورش میگو و پرورش ماهی در دریا اهدافی در برنامه ششم توسعه تعریف شده که باید شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این اهداف را فراهم کنیم و دولت بر حمایت همه جانبه دراین زمینه پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸هزار و۶۷۶ هکتار از زمین‌های پرورش میگو برای بهره‌برداری آماده شده و ۱۳هزار و ۶۲ هکتار اجرا، ۱۲ هزار و ۷۱۱ هکتار موافقت اصولی و۲۰هزار و ۲۱۸ هکتار زمین قابل واگذاری به شرکت شهرک‌های کشاورزی است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه صنعت شیلات در این استان روند رو به رشدی دارد، افزود: گام های خوبی برای توسعه اشتغال در سایه این صنعت برداشته شده، به طوری که با بهره برداری از مجموعه های جدید شیلاتی تا پایان برنامه ششم توسعه، برای ۱۰ هزار نفر از ساحل نشینان هرمزگانی شغل پایدار ایجاد می شود.

موانع پیش روی تولید آبزیان در هرمزگان برداشته شود

رییس اتحادیه آبزیان اتاق بازرگانی بندرعباس اظهار داشت: موانع و مشکلات پیش روی تولید آبزیان در هرمزگان باید از میان برداشته شود و تولیدکنندگان این حوزه را از پیچ و خم‌های اداری و فرصت سوزی ها نجات داد، فرصت سوزی برای فعالان اقتصادی به قیمت از دست رفتن سرمایه و دلسردی تمام می‌شود.

بازرگان ادامه داد: ویروس کرونا نیز تاثیرات فراوانی بر عرصه تولید گذاشته است اما باید چرخه تولید در هر شرایطی بچرخد و می‌توان با کنترل و پایش، تولید را رشد و توسعه داد.

وی یادآورشد: بازارهای اروپایی خواهان میگوی هرمزگان هستند و بازار برای فروش این محصول فراهم است که برای تحقق این امر اتحادیه آبزیان نیازمند همکاری بیشتر مسوولان برای برداشتن موانع موجود در تولید این محصول است.

رئیس اتحادیه آبزیان اتاق بازرگانی بندرعباس ابراز داشت: همچنین با ایجاد مزارع پرورش میگو بسیاری از جوانان جویای کار در هرمزگان را می‌توان جذب بازار کار کرد.

استان هرمزگان با صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان است.

در شرایط بحران و تحریم، همواره معادلات تعریف شده اقتصادی بهم می‌ریزد که باید با اتخاذ راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن را مدیریت کرد و امروز که کشور ما با تحریم ظالمانه دشمنان مواجه می باشد و طلای سیاه روزگار پرنوسانی را سپری می کند، باید به دنبال استفاده از دیگر ظرفیت ها برای ارزآوری بیشتر و توسعه اقتصادی بود که در این میان صنعت آبزی پروری هرمزگان می تواند گزینه ای خوب و در خور توجه باشد.

با توجه به ظرفیت و توانمندی هرمزگان در بخش تولید و استحصال از دریا و استخرهای پرورشی این انتظار می رود که از تولید کنندگان و صادرکنندگان بیشتر حمایت شود زیرا در گذشته صادرات آبزیان به اروپا یکی از اقدام های خوب این استان بوده که باید تداوم یابد و موجب ارز آوری بیشتر در این بخش شود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جزئیاتی از آبگرفتگی لنج تجاری در بندرلنگه

س تیر 10 , 1399
مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه از نجات موفقیت آمیز یک فروند لنج تجاری حامل بار صادرات میوه وتره بار از آبگرفتگی در اسکله بنادر و دریانوردی بندرلنگه خبر داد.
غرق شدن لنج پر از هندوانه در بندرلنگه

شاید برای شما جالب باشد