مسؤولان فکری به حال بازار فروش کنند

پرورش دهنده جوان نمونه مازندرانی ماهی در قفس، از مسؤولان می‌خواهد برای بازار فروش فکری کنند تا بتواند در شغلی که به آن علاقه دارد موفق بوده و دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشد.

پرورش ماهی در قفس
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، پرورش ماهی همچون هر حرفه دیگری نیاز به تخصص، مهارت و دانش کافی دارد، نگهداری و پرورش ماهی در قفس بحث جدیدی است که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم.

افزایش مصرف پروتئین‌های حیوانی به ویژه ماهی و سایر آبزیان سهم مهمی در سبد غذایی و سلامت غذایی مردم ایفا کرده است و به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقاء کیفیت سبد غذایی در کشورهای توسعه یافته تلقی می‌شود، ماهی و فرآورده‌های آبزی علاوه بر مصرف به صورت تازه و منجمد سبب توسعه بسیاری از صنایع فرآوری و اشتغال‌زایی شده است.

ماهی و فرآورده‌های آبزی در اقتصاد به دلیل ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، افزایش درآمد، ارزآوری و امنیت غذایی حائز اهمیت است و از سویی دیگر با فراهم‌سازی بسترهای تولید در دریای شمال و جنوب و در آب‌های داخلی زمینه فعالیت این زیربخش بیشتر از گذشته فراهم شده است به طوری‌که با به‌کارگیری فناوری نوین پرورش ماهی در قفس طی سال‌های اخیر از پیشرفت‌های این زیربخش حکایت دارد.

در واقع با استفاده از قفس بخشی از آب دریا، سراب و  آب پشت سد را از اطراف و کف توسط ابزارهای مختلفی مثل توری با چشمه‌های مختلف محصور می‌کنند و در آن محیط محصور، ماهی پرورش می‌دهند.

 برای اولین‌بار ماهی‌گیران از قفس برای نگهداری موقت ماهی یعنی تا زمان آماده شدن برای فروش استفاده می‌کردند و اکنون پرورش در قفس، روش جدیدی است که در سال‌های اخیر در نواحی ساحلی به‌کار برده می‌شود، پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های شیلاتی بوده و همه برنامه‌های دولت بر پایه عملیاتی کردن این اقدام مهم است.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در این‌باره می‌گوید؛ مهم‌ترین منابع شیلاتی دریای مازندران به سه گروه ماهیان خاویاری، استخوانی و کیلکا تقسیم می‌شوند که دارای ارزش تجاری و اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه استان مازندران تأمین کننده بخش زیادی از گوشت انواع ماهیان در کشور است، گفت: در استان ۱۸ هزار و ۵۵۱ تن ماهی کیلکا، هفت هزار و ۸۶ تن ماهی استخوانی، سه هزار و ۲۰۷ کیلوگرم ماهی خاویاری، ۷۶ هزار و ۳۱ تن ماهی پرورشی و ۳۹۳ کیلوگرم ماهی خاویاری تولید می‌شود.

تولید سالانه ۶۴۰ تن ماهی در قفس در استان مازندران

اسحاقی بیان کرد: سالانه ۶۴۰ تن ماهی در قفس در مازندران تولید می‌شود، همچنین ۴۰ قفس دریایی در استان فعال است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

گفتنی است؛ استان مازندران با داشتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بستر مناسب طبیعی و اقلیمی به عنوان یکی از استان‌هایی است که از یک سو قدرت دستیابی و بهره‌برداری از آب‌های ساحلی دریای مازندران را دارد و از سوی دیگر زمینه مناسب و استعدادهای توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری را دارد.

جالب است بدانیم که؛ امسال متولدان دهه شصت در بخش کشاورزی به خوبی درخشش خود را نشان دادند و از هفت تولیدکننده برتر ملی، پنج نفر از آنان جزء جوانان دهه ۶۰ بودند که همت و تلاش آنان نشان داد موفقیت تنها با پشت میزنشینی نیست و با کارآفرینی هم می‌توان به خوبی امرارمعاش کرد.

جوان دهه شصتی به عنوان تولیدکننده نمونه ماهی در قفس

در ادامه با مهران نظری مدیرعامل شرکت مهران گستر دریای کاسپین متولد سال ۱۳۶۹، یکی از پنج جوان دهه شصتی فعال در بخش تولید و پرورش ماهی در قفس، اهل شهرستان نوشهر، به گفت‌وگو پرداختیم که با هم می‌خوانیم؛ نظری می‌گوید؛ من کارم را از سال ۹۰ با پرورش ماهیان خاویاری آغاز و صفر تا صد مدیریت کار خودم برعهده گرفتم، به‌طوری که در این مجموعه برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال صورت گرفت.

مهران نظری پرورش دهنده نمونه مازندرانی ماهی در قفس

تولید ۲۰۰ تن ماهی در سال، قابلیت تولید تا هزار تن 

برای استارت کار سرمایه ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان وارد عمل شدم و با ظرفیت ۲۰۰ تن در سال در منطقه نوشهر، با توجه به طرح سازمان شیلات ایران در خصوص پرودش ماهی در قفس در دریا فعالیت خود را در این عرصه شروع کردم. 

از ساحل تا اعماق دریا/ به دریا عشق می‌ورزم

وی ادامه می‌دهد؛ با توجه به اینکه از نوجوانی به صید و صیادی علاقه فراوان داشتم، همین امر سبب شد شغل در دریا را برای خود برگزینم و شور و شوق زیادم به این حرفه سبب شد در کارم موفق شوم.
سال اول، دو قفس را از کشور چین وارد کردم، در  سال ۹۲ دو قفس از کشور ترکیه وارد، نصب، مونتاژ و راه‌اندازی کردم، در سال ۹۶‌ قفس را از داخل کشور تهیه کردم.

پس از یک دوره آزمایشی تمام فعالیت‌های نصب و نگهداری ماهی در قفس با حمایت و همکاری فنی و علمی شیلات مازندران، پژوشکده علمی دریای خزر، مدیران جهاد و به‌خصوص مدیریت شیلات نوشهر صورت گرفت.

افزایش ۱۰۰ درصدی تراکم ماهی در مزرعه 

این پرورش دهنده نمونه ماهی در نوشهر بیان می‌کند؛  مزرعه از سال ۱۳۹۶، به عنوان مزرعه الگویی پرورش ماهی در قفس در استان مازندران مطرح شد، میزان تولید این مزرعه با روش افزایش تراکم ماهی به میزان ۱۰۰ درصد افزایش در بحث تولید روبه رو بوده است.

همکاری مجموعه ما با سازمان تحقیقات شیلات و  دانشگاه‌ها مثال‌زدنی است و از هر گونه فعالیت‌های تحقیقی پشتیبانی کرده است، به‌طوری که گزارشی از فعالیت علمی این مزرعه به‌صورت کتابچه در سازمان تحقیقات در سال ۹۶  به انتشار رسیده است.

موفقیت برای سه سال متوالی 

آقای نظری اعلام می‌کند؛ که از سال ۹۶ تا ۹۸، برای سه سال متولی به عنوان تولیدکننده نمونه ماهی شناخته شده و امیدوار است که با حمایت دولت بتواند پرورش ماهیان در قفس را بومی‌سازی کند.

 بازار فروش‌مان خوب نیست، با صادرات فاصله داریم

این جوان کارآفرین از روزی که از این طریق به دست می‌آورد راضی است و می‌گوید؛ شکرگزار خداوند هستم، بازار فروش‌مان خوب است و از طریق عرضه زنده ماهیان قزل آلا، خرید رستوران‌داران و حتی برخی از ادارات ماهی‌ها را به فروش می‌رسانم، ولی دغدغه فروش محصولم را دارم.

وی تأکید می‌کند؛  از مسؤولان می‌خواهم برای بازار فروش فکری کنند تا بتوانیم به شغلی که به آن علاقه داریم موفق باشیم و دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشیم.

به گفته نظری برای این‌کار سرمایه‌گذاری شخصی کرده است و هیچ‌گونه تسهیلاتی از دستگاه‌های ذیربط دریافت کند با آورده شخصی خود اقدام به این کار کرد چرا که این شغل را دوست دارد و به کار کردن در دریا عشق می‌ورزد.

تولیدات بالا ریسک‌پذیری را از یاد می‌برد

وی ادامه می‌دهد؛ پرورش ماهی شغل خوبی است، اشتغال‌زایی دارد، البته ریسک بالایی دارد‌، چرا که طوفان خبر نمی‌کند، ولی تولید سالانه ۲۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در قفس و اینکه ظرفیت تولید هزار تن ماهی را داریم، خستگی‌ها را از یادمان می‌برد‌، اگر بازار صادرات برای ما راه بیفتد مشکل دیگری نخواهیم داشت، البته نبود اسکله و شناور هم از مشکلات دیگر در جهت رونق صادرات است. 

نظری در پایان یادآور می‌شود: تخم بچه ماهی قزل آلا در مزرعه ما فرانسوی بوده و فیمت فروش این ماهی کیلویی ۳۵ هزار تومان است، این ماهی‌ها در عمق ۳۲ متری دریا درون قفس پرورش داده می‌شوند، کار نصب تجهیزات و سر زدن را خودم انجام می‌دهم، برای انجام این کار غواصی آموختم…

به گزارش مارین‌پرس؛ استفاده از ظرفیت دریای پهناور خزر در استان مازندران با داشتن بخش زیادی از سواحل، برای جهش تولید و افزایش صادرات گام مهمی است‌، حال که عده‌ای ازجوانان با سرمایه‌گذاری شخصی بدون استفاده از هیچ‌گونه تسهیلاتی پا در این عرصه نهادند کمترین حمایت برایشان،  می‌تواند فراهم کردن بازار فروش باشد!

ناگفته نماند؛ تولیدکنندگان در بخش کشاورزی نشان دادند با پشتکار قوی خود توانستند گام‌های بزرگی در امر تولید بردارند و پرچم خودکفایی را به معرض نمایش بگذارند، حال این مسؤولان هستند که باید جواب تلاش تولیدکنندگان در عرصه کشاورزی را همانند اراده قوی آنان دهند تا خستگی شبانه‌روزی این زحمت‌کشان از تن به در شود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برنامه‌های کاهش ورود فاضلاب به خلیج فارس در بوشهر تدوین شد

س مرداد 7 , 1399
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش ورود فاضلاب به خلیج فارس و ارتقای سیستم تصفیه خانه‌های شرکت‎های صنعتی تدوین شده‌است.
ورود فاضلاب و پساب بوشهر به دریای خلیج فارس

شاید برای شما جالب باشد