زمان مهاجرت لاک‌پشت‌ها تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی نیست

محققان دانشگاه نیویورک با ردگیری مسیر مهاجرت لاک‌پشت‌های غول‌پیکر جزایر استوایی گالاپاگوس واقع در اقیانوس آرام در طول چند سال دریافتند زمان مهاجرت این لاک‌پشت‌ها با شرایط آب و هوای محلی ارتباط چندانی ندارد.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، لاک‌پشت‌های غول‌پیکر جزایر گالاپاگوس فصل خشک را در دامنه های آتشفشانی به سر می‌برند که ابرهای سبک آب لازم برای رشد گیاهان را فراهم می‌کند. این لاک‌پشت‌ها در فصل بارانی به سرزمین‌های پست و سرسبز مهاجرت می‌کنند. محققان پیش از انجام این بررسی‌ها انتظار داشتند زمان مهاجرت لاک‌پشت‌ها در اثر تغییرات آب و هوایی دستخوش تغییر شده باشد، اما چنین نبود. 
بسیاری از جانوران از جمله سم‌داران قادرند شرایط آب و هوایی را ردگیری کرده و بر اساس آن زمان مهاجرت خود را تنظیم کنند. محققان با مطالعه زمان مهاجرت لاک‌پشت‌ها تلاش کردند تا بفهمند آیا این جانوران نیز زمان مهاجرت خود را با تغییرات آب و هوایی تنظیم می‌کنند یا خیر و اگر چنین است از چه معیارهایی برای زمان‌بندی بهره می‌برند. همچنین محققان تلاش کردند تا پیامدهای ژنتیکی زمان‌بندی نامناسب برای مهاجرت را بر لاک‌پشت‌ها شناسایی کنند. 
در این تحقیقات مشخص شد زمان مهاجرت لاک‌پشت‌ها ارتباط ضعیفی با میزان مه، باران و دمای هوا دارد و افزایش طول دوره خشکسالی انگیزه‌ای برای مهاجرت زودهنگام لاک‌پشت‌ها به سرزمین‌های مرتفع محسوب نمی‌شود. زمان مهاجرت این جانوران در طول سال‌های مختلف دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود و گاهی تا دوماه جا به جا می‌شود. 
این تحقیقات نشان می‌دهد مهاجرت لاک‌پشت‌ها صرفا برای بهره‌مندی از فرصت‌های تغذیه‌ای انجام نمی‌شود. این لاک‌پشت‌ها با تغذیه از گیاهان و انتقال دانه‌ها نقش مهمی در اکوسیستم جزایر گالاپاگوس بر عهده دارند و عدم انطباق زمان مهاجرت آن‌ها با تغییرات آب و هوایی می‌تواند پیامدهای نامطلوبی بر اکوسیستم منطقه داشته باشد. 
محققان در تلاشند تا دلایل اصلی تغییر زمان مهاجرت لاک‌پشت‌ها را شناسایی کنند. 

منبع: آفتاب

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پرداخت یارانه حمل و نقل راهکار توسعه صادرات است

چ اردیبهشت 4 , 1398
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: سازمان توسعه تجارت باید خود را موظف به پرداخت یارانه در بحث حمل و نقل بداند و آن را پرداخت کند که می‌تواند کمک بسیاری در صادرات داشته باشد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شاید برای شما جالب باشد