مرین‌پرس > محیط زیست دریایی > چرا جلبک دریایی فوق العاده مغذی است؟
کد خبر: 9359 تاریخ انتشار: مرداد 17, 1399

چرا جلبک دریایی فوق العاده مغذی است؟زمان مطالعه: 4 دقیقه

جلبک دریایی بسیار مغذی است و دارای خواص بالقوه بسیار زیادی است که مصرف آن می تواند برای سلامت بدن مفید باشد.

به گزارش مرین‌پرس، جلبک دریایی یک ماده رایج در غذاهای آسیایی است که امروزه محبوبیت جلبک دریایی به سرعت در حال افزایش است.خوردن جلبک دریایی یک راه فوق العاده سالم و مغذی برای اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی به رژیم غذایی است.در واقع، جلبک دریایی به قدری مغذی است که خوردن آن به طور مرتب سلامت شما را افزایش داده و شما را از بیماری های خاص محافظت می‌کند.

جلبک دریایی چیست؟

جلبک دریایی یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف بسیاری از گونه های مختلف جلبک و گیاهان دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این جلبک ها می تواند در آب های مختلف، از جمله دریا، دریاچه ها و رودخانه ها رشد کند. جلبک دریایی به طور کلی خوراکی است،اما گونه های آب شیرین آن سمی هستند.

جلبک دریایی خوراکی به رنگ آن طبقه بندی می شود. انواع معمولی خوردنی آن به رنگ قرمز هستند، همچنین می تواند در اندازه های کوچک نیز یافت شوند و مانند فیتوپلانکتون می تواند میکروسکوپی باشد، در حالی که نوعی دیگر از آن می تواند تا طول 213 فوت (65 متر) رشد کند که در کف اقیانوس ریشه دارد.

جلبک دریایی نقش حیاتی در زندگی دریایی دارد و منبع اصلی غذا برای انواع موجودات در اقیانوس به شمار می آید.

همچنین جلبک ها، جزء جدایی ناپذیر از رژیم های غذایی برای هزاران سال بوده است و به خصوص در غذاهای چینی و ژاپنی محبوب است.

انواع معمول جلبک دریایی

انواع مختلف جلبک دریایی خوراکی در جهان وجود دارد. در اینجا به معرفی چند مورد از رایج ترین موارد آن می پردازیم :

  • نوری: جلبک قرمز معمولا در ورقه های خشک شده فروخته می شود و برای سوشی استفاده می شود.
  • کاهو دریایی: یک نوع نوری سبز است که مانند برگ کاهو به نظر می رسد. به طور معمول در سالاد خام یا پخته شده در سوشی مصرف میشود.
  •  Kelp: جلبک های قهوه ای معمولا که به صورت ورق های خشک شده اند و در طی پختن به غذاها اضافه می شوند. همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین گلوتن برای نودل استفاده شود.
  • Kombu: یک نوع جلبک با طعم قوی است که اغلب در ترشی یا در سوپ استفاده می شود.
  • Wakame: جلبک قهوه ای که معمولا برای سالاد جلبک دریایی تازه استفاده می شود. همچنین می توان آن را به صورت بخارپز مصرف نموده و یا در سوپ پخت.
  • دالس: جلبک قرمز با بافتی نرم‌تر که برای افزودن عطر و طعم به انواع غذا استفاده می شود و همچنین می تواند به عنوان یک میان وعده خشک شده خورده شود.
  • کلرلا: جلبک های سبز از  نوع سبزیجات خوراکی که اغلب به صورت مکمل به شکل پودر به فروش می رسد.
  • آگار و کاراژین: این مواد ژله ای به دست آمده از جلبک ها به عنوان عامل های اتصال دهنده و ضخیم کننده در انواع مختلف محصولات خوراکی فروخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.
  • Spirulina: اغلب به شکل قرص، پوسته یا پودر فروخته می شود.

با این حال، اسپیرولینا ساختار متفاوتی نسبت به سایر جلبکها دارد و از این رو به لحاظ فنی نوعی سینوآب باکتری است.

از آنجا که اسپیرولینا اغلب با انواع دیگر جلبکها در تحقیقات علمی طبقه بندی شده است، در کنار سایر گونه های این مقاله بحث شد.

به طور کلی همانطور که گفته شد،انواع مختلف جلبک دریایی خوراکی در دسترس وجود دارد. این جلبک ها می تواند تازه، خشک، پخته یا به عنوان یک مکمل پودر مصرف شود.

جلبک دریایی غنی از مواد معدنی و عناصر کمیاب است. در واقع، جلبک ها اغلب حاوی مقادیر بالاتری از این مواد مغذی نسبت به سایر مواد غذایی است.به همین دلیل بسیاری از جلبکهای دریایی را به عنوان سبزیجات دریایی در نظر می‌گیرند.محتوای مواد مغذی جلبک دریایی می تواند بر اساس محل رشد آن متفاوت باشد. بنابراین، انواع مختلف شامل مقادیر مختلف مواد مغذی خواهد بود.

به طور کلی، 3.5 اونس (100 گرم) جلبک دریایی حاوی موارد زیر است:

  •     کالری: 45
  •     کربوهیدرات: 10 گرم
  •     پروتئین: 2 گرم
  •     چربی: 1 گرم
  •     فیبر: 14-35٪ از RDI
  •     منیزیم: 27-180٪ از RDI
  •     ویتامین K: 7-80٪ از RDI
  •     منگنز: 10-70٪ RDI
  •     ید: 1-65٪ از RDI
  •     سدیم: 10-70٪ از RDI
  •     کلسیم: 15-60٪ از RDI
  •     فولاد: 45-50٪ از RDI
  •     پتاسیم: 1-45٪ از RDI
  •     آهن: 3-20٪ از RDI
  •     مس: 6 تا 15 درصد از RDI

مقدار کمی از مواد مغذی دیگرمانند اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، ویتامین A، C، E، فسفر، ویتامین B و کولین نیز در جلبک ها یافت می شوند

جلبک خشک بیشتر برای بهره بردن از این مواد مغذی ،استفاده می شود. یک قاشق غذاخوری (8 گرم) کافی است تا مقدار زیادی از مواد مغذی ذکر شده در بالا را فراهم کند.

اسپیرولینا و کلرلا حاوی دو برابر پروتئین در هر قسمت است. بر خلاف انواع دیگر جلبکها، آنها همچنین شامل تمام اسید آمینه ضروری بدن انسان هستند و این باعث می شود که منابع پروتئینی کامل را به شما ارایه دهند .

برخی ادعا می کنند که جلبک دریایی یک منبع گیاهی بزرگ ویتامین B12 است که ویتامین طبیعی در گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات است.

با این حال، هنوز بحث در مورد اینکه آیا شکل ویتامین B12 موجود در جلبک در انسان ها فعال است یا خیر،مورد بررسی است.

در نهایت، جلبک دریایی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین حاوی مقادیر خوبی از پلی ساکارید های سولفات شده (sPS) است که ترکیبات گیاهی سودمند است که به سلامتی شما کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازداشت خانگی شماری از مسئولان بندر بیروت

پ مرداد 16 , 1399
دولت لبنان می‌گوید شماری از مقام‌های بندر بیروت تا زمان انجام تحقیقات درباره انفجار عظیم روز سه‌شنبه تحت بازداشت خانگی قرار می‌گیرند.