آلودگی‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها موجب گسترش بیماری می‌شود

محققان هشدار می‌دهند که آلودگی‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها می‌توانند موجب گسترش بیماری‌های کشنده در چرخه غذایی انسان از طریق ماهی‌ها، صدف‌های خوراکی و سایر موادغذایی دریایی شوند.

آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، میکروپلاستیک ها که ذرات پلاستیکی به قطر کمتر از ۵ میلی متر هستند از تجزیه و تحلیل محصولات پلاستیکی بزرگتر، الیاف پارچه، فیلترهای سیگار و یا حتی محصولات زیبایی تولید می شوند.  

بر اساس نتایج این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه «اکستر» انجام شده است، میکروپلاستیک هایی که وارد آب دریاها می شوند، به صورت یک مکانیسم حمل از راه دور عمل کرده و  پاتوژن های انسانی و حیوانی مانند باکتری ها را به نواحی جدید گسترش می دهند.

نتایج این مطالعه نشان داد که این ذرات ریز پلاستیکی حتی می توانند موجب ترغیب تشکیل بیوفیلم ها – اجتماعی از میکروب ها، از جمله پاتوژن ها شوند که  لایه بسیار نازکی را بر  سطح آب دریا تشکیل می دهند.

نرم تنان دریایی مانند صدف سیاه دارای سیستم تغذیه ای هستند که باعث می شود تمایل زیادی به خوردن این ذرات پلاستیکی داشته باشند.  انتقال پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) از پلاستیک به حیات دریایی می تواند باعث انقراض جمعیت نرم تنان دریایی در برخی مناطق شده و یا حتی این پاتوژن ها را وارد بدن انسان های کنند که طرفدار مصرف غذاهای دریایی هستند.

محققان در این مطالعه متوجه وجود میکروپلاستیک ها در داخل خوراکی های دریایی خریداری شده از بازار شده اند. آنها در این مطالعه  صدف باز، میگو، خرچنگ، ‌ماهی مرکب و ساردین را در مورد وجود هرگونه علائم ریزگردها مورد مطالعه قرار دادند.

آنها متوجه شدند که ساردین در این زمینه بیشترین آسیب را دیده و بیشترین میزان پلاستیک را به اندازه ۳۰ میلی گرم- که هم وزن یک دانه برنج است- در هر وعده غذایی مصرف کرده است.

دکتر سری لویس در انستیتوی سیستم های جهانی اکستر،  گفت: قطعات میکروپلاستیک به طور قابل توجهی با ذرات شناور طبیعی تفاوت دارند و شواهد در حال  افزایشی نشان می دهند میکروپلاستیک ها،  مخزن بالقوه ای از پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) هستند.

وی افزود: هم اکنون گزارش های در حال افزایشی در مورد وجود پاتوژن ها (عوامل بیماری زای)  متعدد بر سطوح پلاستیکی در اقیانوس های سراسر جهان وجود دارد.  میلیون ها تن پلاستیک هر سال وارد اقیانوس های جهان می شوند و تریلیون ها ذره پلاستیکی بر سطح آب اقیانوس ها شناور می شوند. اما مشخص شده است که این ذرات پلاستیکی،  ترکیبات خاصی از فلزات، آلاینده ها و پاتوژن ها –  باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هایی را که موجب ابتلا به بیماری می شوند، حمل می کنند.

موضوعی که در حال حاضر مورد نگرانی محققان است تاثیر این میکروپلاستیک ها بر سلامت افرادی است که از این خوراکی های آلوده دریایی مصرف می کنند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توقیف پنج شناور صیادی متخلف در صیدگاه‌های جنوب خوزستان

ی مرداد 26 , 1399
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ماموران پایگاه حفاظت منابع آبزی شیلات روز یکشنبه پنج فروند لنج صیادی را که در مناطق دریایی بوسیف ، ام الصبور و دهانه بهمنشیر در جنوب خوزستان در حال صید به روش غیرمجاز "ترال" بودند توقیف کردند.
صید غیر مجاز و مخرب ترال

شاید برای شما جالب باشد