اضافه شدن چند واژه دریایی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی

فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه «پال» را به‌عنوان معادل warp و در معنای «طناب یا بافه سیمیِ ستبری که با آن شناور را در بندر می‌بندند یا مهار می‌کنند» انتخاب کرد.

واژه مهندسی دریایی فرهنگستان زبان و ادب پارسی
زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارس در توضیحی نوشته است: «نوگزینش» واژه‌ها یا گسترش معنایی آن‌ها یکی از شیوه‌های واژه‌گزینی است. در این شیوه، متون کهن فارسی مطالعه و بررسی می‌شوند و واژه‌هایی از آن‌ها استخراج می‌شوند که امروزه کاربرد کمتری دارند، ولی قابلیت بازگشت به زبان عمومی یا تخصصی و افزوده شدن بر بار معنایی‌شان را دارند.

مثلاً واژه «پال» واژه‌ای کهن به‌معنای ریسمان است. به‌دلیل تنوع طناب‌ها در حوزه دریایی، گروه واژه‌گزینی حمل‌ونقل دریایی فرهنگستان به چندین واژه‌ با این مفهوم نیاز داشت. بنابراین، واژه «پال» را به‌عنوان معادل warp و در معنای «طناب یا بافه سیمیِ ستبری که با آن شناور را در بندر می‌بندند یا مهار می‌کنند» انتخاب کرد.

این واژه کوتاه فارسی در مشتقات و ترکیبات نیز به‌راحتی به‌کار می‌رود؛ از جمله در پال‌کشی ‌warping, warpage؛ و سکوی پال‌کشی warping bridge.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گفت‌وگو با فرمانده نیروی دریایی ارتش

ش آذر 8 , 1399
به مناسبت هفتم آذر ماه، روز نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، در برنامه دست خط شبکه پنجم سیما حضور یافت.
گفت و گو با امیر دریادار حسین خانزادی -فرمانده نیروی دریایی ارتش

شاید برای شما جالب باشد