رویکرد یکپارچه مصونیت‌پذیری شناور در مراحل اولیه طراحی

کتاب رویکرد یکپارچه مصونیت‌پذیری شناور در مراحل اولیه طراحی تالیف حمید معیری و هادی توحیدی منتشر شد.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، در پیشگفتار این کتاب آمده است:

مقوله فلسفه و دیدگاه طراحی از جمله خصائص مهم در تدوین ساختار محصولی یک شناور می‌باشد. آنچه به عنوان نتایج فعالیت‌های طراحی شناور، همواره مدنظر طراحان، سازندگان و بهره‌برداران شناورها (تجاری، نظامی، تفریحی، علمی و اکتشافی) بوده است، اسناد و مدارکی است که در سطحی متعادل بین عملکرد، تجربه، اقتصاد و حوزه‌های متنوع تاثیرگذار، بیانگر بایدها و نبایدها و راهنمای ساختار و شرایط بهره‌برداری تا انتهای چرخه عمر شناور و گروه‌های وابسته به آن باشد.

نگاه متفاوت طراحان به بحث طراحی ناوهای نظامی رزمی در قیاس با شناورهای غیرنظامی، همواره دست‌یابی به این تعادل با اصرار بر افزایش قابلیت اطمینان در اجرای ماموریت‌‌های تعریف‌شده برای شناور بوده است. شرایط سخت و مملو از عدم‌قطعیت‌های غیرطبیعی در کنار مختصات سخت و شدید اعمالی از سوی طبیعت، باعث افزودن قیود و معیارهای تاثیرگذار بر مشخصت و رفتار اجزا، کل محصول و ارتباط بین آنها شده است. این قیود و معیارها اعم ار قیود عملکردی در شرایط احتکالاتی متفاوت و مبانی ساختاری، اقتصادی، و فرهنگی جامعه بهره‌بردار، به عنوان ارکان اجتناب‌ناپذیر در فرآیند طراحی و ساخت و بهره‌برداری ورود نموده و چشم‌پوشی از تاثیر آنها در تولید شناور، قدرت تصمیم‌گیری بهره‌برداران و طرح‌ریزان عملیاتی را به منظور کسب بهترین شرایط مطمئن در نتایج عملکرد محصول با ضعف‌هایی مواجه نموده است.

در هر فرآیند طراحی، زیربناهای علمی و دانشی در کنار مهارت و درس‌های آموخته‌شده که به صورت استانداردها و رویه‌های طراحی در دسترس قرار گرفته‌اند، ابزاری خواهد بود برای انجام شبیه‌سازی‌های نظری و مهندسی که به ایجاد تصویری روشن از شرایط زمان بهره‌برداری، کمک می‌نماید.

این شبیه‌سازی‌ها با در نظر گرفتن شرایط عملکردی و به تناظر آن، بیان وجهه اقتصادی و امکان قیاس حالت‌های مختلف از بکارگیری منابع در مقابل نتایج عملکرد محصولات، محیط شفاف‌تری را برای انتخاب حالات و خصوصیات محصول فراهم می‌نمایند.

از جمله موضوعات چالش‌برانگیز در طراحی شناورهای نظامی، مقوله مصونیت‌پذیری است. محیط عملیاتی یک شناور نظامی، علاوه بر وجود اثرات محیطی بر شناور مانند نیروهای حاصل از موج دریا، امکان بروز سوانح تصادم یا به گل نشستن، طوفان و آتش‌سوزی و آب‌گرفتگی و بسیاری از حالات مرسوم که در تمامی انواع سوانح شناور قابل وقوع می‌باشد، شرایط خاص تاثیرگذار ناشی از اقدامات دشمن نیز وجود دارد که عدم پرداخت به آن در فازهای اولیه طراحی، می‌تواند عملکرد محصول یک طراحی را حتی به سطحی ضعیف‌تر و پایین‌تر از یک شناور تجاری در ابعاد مشابه تبدیل کند.

اگر ماموریت یک شناور نظامی بر سه رکن جنگاوری، تحرک و شناوری استوار باشد، اقدامات خصمانه می‌تواند هر یک یا تمامی این ارکان را تحت تاثیر خود قرار دهد. فناوری‌های بکاررفته امروزی در طراحی و ساخت شناورهای نظامی در سطوح بالاتری قرار گرفته‌اند. وجود فضای الکترومغناطیس در روی سطح و فضای آکوستیک در زیر سطح، از جکله شرایطی است که به صورت اجتناب‌ناپذیر در سه مقوله جنگاوری، تحرک و شناوری به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

افزایش برد تسلیحات بر پایه استفاده از دو فضای مذکور، منجر به افزایش فواصل درگیری شده است. مقوله پنهان ماندن و دیده نشدن از حوزه بصری به حوزه‌های مذکور منتقل شده است. به عبارتی، دیده نشدن به انجام اقداماتی مبدل شده که طی آن، بایستی شرایطی را فراهم نمود که دید دشمن در فضای غیربصری، دارای خطای بالا و اطمینان پایین گردد.

ایجاد مقدار این خطا، با صرف هزینه‌هایی همراه است. از سوئی انتخاب سطح و مقدار دیده نشدن، به عوان یک پرامتر کارایی یک ناو، می‌بایستی متناسب با ماموریت آن باشد. به مثال زیر توجه کنید

ماموریت 1: شناور با خصوصیات پنهان شدن به گونه‌ای که بتواند در فاصله بسیار نزدیک به دشمن صدمه زده و با سرعت زیاد از محیط دور شود.

ماموریت 2: شناوری با خصوصیات پنهان شدن به گونه‌ای که در محیط دشمن قرار گرفته و با سطح تحمل بالای خسارات نسبت به صدمه زدن به دشمن اقدام نماید.

توجه طراح به دو ماموریت بالا، محصولات کاملا متفاوتی را نتیجه خواهد داد. در ماموریت اول محصولی مانند شناور Visby حاصل خواهد شد، حال آنکه محصول مجری ماموریت دوم، ناوی در قواره‌های بیسمارک خواهد بود. عمانگونه که مشاهده می‌شود، از نظر نوع، ماموریت، نقاط تعریفی بسیاری بین این دو حالت، بسته به بسیاری از پارامترهای تاثیرگذار مانند توان اقتصادی و منابع مالی، سطح فناوری قابل دسترسی، توان‌مندی نیروی انسانی، فرهنگ کاربران و …، می‌توان حالات متفاوتی را از نوع ماموریت و به تبع آن خصوصیات متفاوتی برای محصول و اجزا آن انتخاب نمود.

با پذیرش این موارد، این کتاب به بیان معیارها و خصوصیات لازم برای حفظ مصونیت‌بخشی در یک شناور نظامی، مستند به مراجع و تجربیات قابل دسترس پرداخته است. تاکیدات مورد اشاره در این کتاب، نه به صورت قطعی، بلکه به عنوان توصیه‌هایی ارائه شده است که طراحان به عنوان یک راهنما در فرآیند طراحی شناور و بهره‌برداران به عنوان یک راهنما در تنظیم خواسته‌ها و تدوین بنا به نیاز خود مورد استفاده قرار دهند.

امید است که علاوه بر استفاده‌پذیر بودن موارد مندرج در فصول این کتاب و در کنار بهره‌برداری گروه‌های متنوع از آن، حرکت‌های فکری در جهت ایجاد روندهای نرم‌افزاری برای ایجاد یک روش تصمیم‌سازی برای اعمال این مقررات در فرآیندهای طراحی ایجاد گردد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ابلاغ مصوبه ممنوعیت ثبت موتورهای دوزمانه برای شناورها

ی مهر 7 , 1398
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه ممنوعیت ثبت موتورهای دوزمانه برای شناورها اعم از تفریحی و صیادی را ابلاغ کرد.
ابلاغ مصوبه ممنوعیت ثبت موتورهای دوزمانه برای شناورها

شاید برای شما جالب باشد