اختراع و آزمایش شناور کاتاماران کنترل از راه دور در دانشگاه مازندران

پروژه طراحی و ساخت یک شناور کاتاماران با کنترل از دور و بدون سرنشین با عنوان کاتاماران به نوید توسط تیم تحقیقاتی با حمایت مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه مازندران در قالب جشنواره اتکا انجام شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین نیوز، پروژه طراحی و ساخت یک شناور کاتاماران با کنترل از دور و بدون سرنشین با عنوان کاتاماران به نوید توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشکده فنی مهندسی و با حمایت مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه مازندران در قالب جشنواره اتکا انجام شد.

بر اساس این گزارش، در این پروژه که توسط دانشجویان گروه مهندسی مکانیک دانشگاه مازندران، حسین کیائی، نیما نائیج پور و به سرپرستی محمد ملاعلی پور عضو هیات علمی دانشگاه به انجام رسید، نمونه ای از شناور کاتاماران طراحی گردیده و مدل کنترل از راه دور با طول ۲ متر، عرض ۹۰ سانتیمتر و ارتفاع ۸۰ سانتیمتر ساخته شد. آزمایش های اولیه این شناور در دریاچه واقع در دانشگاه با موفقیت کامل به انجام رسید.

یکی از نکات ویژه در انجام این پروژه، تامین نیروی محرکه شناور توسط تغییر کاربری موتور های موجود در صنعت کشاورزی می باشد که بمنظور رفع محدودیت های تامین تجهیزات رانش و کاهش هزینه ها به انجام رسید.

وی با اشاره به این که نمونه ساخته شده می تواند به عنوان شناور زباله روب، گشت زنی، نمونه برداری و … تجهیز گردیده و مورد استفاده قرار گیرد، افزود: از دیگر کاربرد های مهم این نوع شناور ها می توان به شناور پشتیبان پرورش ماهی در قفس اشاره کرد که از نیاز های بسیار ضروری کشور و بویژه استان های حاشیه دریای خزر می باشد. زیرا با توجه به کاهش ذخایر طبیعی آبزیان دریایی و همچنین محدودیت های منابع آب شیرین و پیش بینی بروز بحران کم آبی، توسعه پرورش ماهیان دریایی در قفس دارای رشد بسیار چشمگیری می باشد. از سوی دیگر یکی از چالش ها و نیاز های ضروری این صنعت، وجود شناور های ویژه به منظور حمل و نقل و رهاسازی ماهی در قفس، غذا دهی، صید مکانیزه و … می باشد.

عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی با بیان این که نمونه ساخته شده که در واقع مدلی با مقیاس یک ششم ابعاد اصلی این شناور های پشتیبان می باشد، می تواند به منظور انجام آزمایشات و تحلیل های تجربی مورد استفاده قرار گرفته و در گام بعدی با افزایش مقیاس (scale-up) آن، شناوری با ابعاد اصلی به همراه جایابی و نصب تجهیزات ویژه ساخته شود، ادامه داد: از دیگر کاربرد های نمونه های بزرگتر، شناور های تفریحی و گردشگری می باشد که توانمندی ساخت آن در دانشگاه مازندران وجود دارد.

با توجه به اهمیت وجود دریا در رشد و توسعه شهر ها در جهان و بر اساس موقعیت بسیار مناسب دانشگاه مازندران از لحاظ دسترسی به دریا، امید است دانشگاه مازندران با بهره گیری از پتاسیل بالای موجود، به یکی از قطب های مهم در حوزه فناوری دریایی تبدیل گردیده و به عنوان دانشگاه جامع استان نقش مهمی در پیشرفت استان ایفا کند.

شناور های کاتاماران دسته ای از شناور ها با دو بدنه می باشند که توسط قسمتی با عنوان بدنه اصلی به هم متصل می شوند. با توجه به مزایای مختلف این دسته از شناور ها از جمله تعادل عرضی بسیار خوب، پایداری بالا و مساحت عرشه بزرگ، استفاده از آن ها در صنعت دریانوردی در حال افزایش بوده و انجام تحقیقات در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سکوی سروش مدرن‌ترین سکوی تولیدی شرکت نفت فلات قاره

س مهر 23 , 1398
رییس سکوی سروش با بیان اینکه این سکو در اجرای سیاست نوفلرینگ و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در صنعت نفت پیشگام بوده است، گفت: گاز تولید شده در این سکو توسط خط لوله به سکوی ابوذر و از آنجا به عنوان خوراک به تاسیسات درود در جزیره خارگ فرستاده می‌شود و در حقیقت سیاست خاموش کردن مشعل و نوفلرینگ در شرکت ملی نفت ایران نخستین بار در سکوی سروش و نوروز اجرایی شده است و از 9 سال گذشته تاکنون گاز سوخته شد.
سکوی نفت و گاز دریایی سروش -شرکت نفت فلات قاره

شاید برای شما جالب باشد