با اینترسپتور آشنا شوید؛ دستگاه جدید اوشن کلین آپ برای پاکسازی رودخانه ها

میزان زباله های پلاستیکی داخل اقیانوس ها و دریاها، یکی از معضلات جامعه بشری بوده که ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است. در همین راستا، شرکت اوشن کلین آپ با پروژه خود قصد دارد تا از میزان پسماند های پلاستیکی اقیانوس ها کاسته و آب های اقیانوس ها را دوباره تمیز کند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

میزان زباله های پلاستیکی داخل اقیانوس ها و دریاها، یکی از معضلات جامعه بشری بوده که ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است. در همین راستا، شرکت اوشن کلین آپ با پروژه خود قصد دارد تا از میزان پسماند های پلاستیکی اقیانوس ها کاسته و آب های اقیانوس ها را دوباره تمیز کند.

برای این منظور شرکت اوشن کلین آپ (Ocean Cleanup) قصد دارد تا منبع این آلودگی ها را پیدا کرده و آلاینده ها را در نطفه خفه کند. به همین دلیل این کمپانی بیش از ۴۰ هزار رودخانه که به اقیانوس ها ختم می شوند را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که تنها ۲۰ رودخانه مسبب آلودگی اقیانوس ها هستند و اکثر آن ها در آسیا و آفریقا قرار دارند.

با این حال در جدیدترین تحقیقات کمپانی اوشن کلین آپ، مشخص شده است که ۱۰۰۰ رودخانه بیش از ۸۰ درصد پسماند های پلاستیکی را تولید می کنند. به همین دلیل این شرکت دستگاه اینترسپتور (Interceptor) را معرفی کرده است تا بتواند از میزان این پلاستیک ها بکاهد.

بر اساس داده های این شرکت، اینترسپتور قادر است روزانه به طور متوسط ۵۰ هزار کیلوگرم پلاستیک را جمع آوری کند. در شرایط بهینه این دستگاه می تواند تا ۱۰۰ هزار کیلوگرم از پلاستیک های این رودخانه ها را به مراکز بازیافت تحویل دهد. نحوه کار دستگاه اینترسپتور نیز در نوع خود جالب است و برخلاف اسمش، تداخلی در رفت و آمد داخل این رودخانه ها ایجاد نمی کند.

این دستگاه در اصل مانند تورهای ماهیگیری عمل می کند و روی آب شناور است. البته توری های این دستگاه کل عرض رودخانه را پوشش نمی دهند و با استفاده از جریان آب، پلاستیک ها را به سمت دهانه دستگاه هدایت می کند. اینترسپتور سپس به کمک نوار نقاله، پلاستیک ها را جمع آوری می کند و آب باقی مانده را فیلتر کرده و به رودخانه باز می گرداند.

اوشن کلین آپ

همچنین در صورتی که بیش از بار پشتیبانی شده روی اینترسپتور قرار گیرد، دستگاه به کمک سنسور ها به اپراتور دستگاه اخطار می دهد تا اینترسپتور را خالی کند که دستگاه بتواند به کار خود ادامه دهد. اینترسپتور با استفاده از باتری های لیتیومی و پنل های خورشیدی نیز می تواند به صورت شبانه روزی کار کند که برای سلامت اقیانوس ها بسیار مفید است.

شرکت اوشن کلین آپ در حال حاضر ۴ دستگاه اینترسپتور را در محل های مشخصی قرار داده است که یکی از آن ها در کوالالامپور و دیگری در جاکارتا است که گفته می شود یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان است. برای این که این دستگاه و در کل، این سیستم بتواند مفید واقع شود باید با شرکت های خصوصی و دولت ها همکاری صورت گیرد که یکی از اهداف اوشن کلین آپ نیز همین خواهد بود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تغییر در معاونت های شرکت کشتیرانی

چ آبان 8 , 1398
بر اساس تغییرات انجام شده در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، کاپیتان محمدرضا محمدی بنایی مدیر عامل جدید شرکت حمل فله کشتیرانی (شرکت سپید) شد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران - IRISL

شاید برای شما جالب باشد