توسعه مکران در خلاء اتفاق نمی‌افتد

توسعه مکران در خلاء اتفاق نمی‌افتد

به گزارش مرین‌پرس، سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با موضوع «مکران، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی» که به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار داشت: حدود هشتصد کیلومتر ساحل در این منطقه داریم؛ از آن ساحل‌هایی که به دریای آزاد است و آرزوی هر کشوری است. بعضی کشورها برای سی تا چهل کیلومتر ساحل این چنینی جنگ‌ها کردند. این ساحل می‌تواند توسعه دریامحور و ثروت و منافع سرشاری را برای کشور داشته باشد و البته اهمیت سیاسی و امنیتی هم دارد.
مشاور وزیر امور خارجه با طرح این سوال که آیا توسعه سواحل مکران می تواند بی اعتنا به این طرح‌های منطقه‌ای باشد یا باید همسو و هماهنگ با آنها باشد؟ اظهار کرد: معتقدیم توسعه مکران در خلاء اتفاق نمی افتد در منطقه‌ای هستیم که کشورهای مختلف به آن توجه دارند و آنها هم منافع و دغدغه اقتصادی و امنیتی دارند و طرح‌های توسعه‌ای خاص خود را هم دارند و مثال مشهور آن طرح کمربند راه چین است. در این منطقه پاکستان، عمان، هند و دیگر بازیگران منطقه ای هستند و بعضاً هم طرح‌هایشان را اعلام کردند و پروژه کمربند راه چین سال‌هاست که در حال انجام است. نزدیک ۵۰ میلیارد دلار چین در آن طرح سرمایه‌گذاری کرده است.
عراقچی گفت: سوال بعدی این است که آیا می خواهم توسعه مکران را با استفاده از ظرفیت های داخلی انجام دهیم یا در بستر بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شود؟ تکنولوژی داخلی کفایت می کند یا خارجی هم لازم است یا ترکیبی از هر دو؟ یا با سرمایه داخلی باشد یا خارجی؟ و این توسعه در چه بستری انجام خواهد شد؟ اگر با استفاده از سرمایه داخلی باشد باید قوانینی تعیین شود که سرمایه داخلی هم اعتماد کند و سرمایه جذب شود. یا اگر نگاه‌مان به بستر سرمایه خارجی است چه باید کرد و با تحریم‌ها چه کنیم؟
وی ادامه داد: طبیعی است که هم از جنبه سیاسی و حقوقی و اقتصادی به این مساله نگاه کرد.
عراقچی تصریح کرد: توسعه مکران می تواند ظرفیت اقتصادی زیادی ایجاد کند اما دغدغه‌های امنیتی هم ایجاد می کند چه راه‌کارهایی باید دید که این دغدغه ها مانع توسعه مکران نشود. در عین حال که این دغدغه‌ها بسیار مهم هستند. جایگاه این مسایل هم باید در بحث‌ها مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است، چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با حضور دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه و همچنین، معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه ای و جهانی در توسعه منطقه مکران را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتی‌سازی، صنعتی اشتغال‌زا، مولد و راهبردی

د بهمن ۱۰ , ۱۴۰۱
هیئت‌مدیره انجمن مهندسی ایران، صنعت کشتی‌سازی را صنعتی اشتغال‌زا، مولد و راهبردی دانست و گفت: صنعت کشتی‌سازی یک صنعت بالادستی برای صنایع جانبی به‌شمار می‌رود. به گزارش راد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی ایران گفت: با توسعه صنعت کشتی‌سازی، ۱۵۰ صنعت جانبی فعال می‌شود. حسن‌رضا صفری افزود: صنعت کشتی‌سازی، صنعتی اشتغال‌زا، […]
کشتی‌سازی، صنعتی اشتغال‌زا، مولد و راهبردی