۳ رویکرد مصوبه مناطق آزاد: شفاف‌سازی، بین‌المللی شدن و تسهیل تجارت

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در رابطه با مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره تسهیل سرمایه‌گذاری و کاهش مقررات دست‌وپاگیر در مناطق آزاد، گفت: : ۳ رویکرد اساسی این مصوبه، شفاف‌سازی در عملکرد مناطق آزاد، بین‌المللی کردن مناطق آزاد کشور و تسهیل فرآیند واردات و صادرات در این مناطق است.

به گزارش راد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه گردشگری، این مناطق جهانی می‌شوند.

حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با تشریح مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره تسهیل سرمایه‌گذاری و کاهش مقررات دست‌وپاگیر در مناطق آزاد، افزود: مصوبه اخیر که در ۱۰ بند و در تاریخ ۳ بهمن‌ماه جاری ابلاغ شده است، نقطه عطفی در مناطق آزاد محسوب می‌شود که باعث تسهیل‌گری در امور صادرات و واردات در این مناطق خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه در این مصوبه گشایش‌های ویژه‌ای در مناطق آزاد ایجاد و نقش آن‌ها در پیشرفت اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد افزود: ۳ رویکرد اساسی این مصوبه، شفاف‌سازی در عملکرد مناطق آزاد، بین‌المللی کردن مناطق آزاد کشور و تسهیل فرآیند واردات و صادرات در این مناطق است.

وی در ادامه جهانی کردن مناطق آزاد کشور را یکی از رویکرد‌های اصلی دبیرخانه شورایعالی عنوان کرد و گفت: این امر علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری خارجی به جذب گردشگر هم کمک می‌کند. مناطق آزاد درگاه‌های اصلی اقتصاد ایران به جهان محسوب می‌شوند. با ۷ منطقه اخیر اکنون ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم که همه مرز‌ها با کشور‌های همسایه را شامل می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: از شهریورماه ۱۴۰۰ تا شهریورماه ۱۴۰۱ میزان صادراتی که از تولیدات خود مناطق آزاد انجام شده نسبت به وارداتی که در خود این مناطق مصرف شده بیشتر بوده یعنی تراز تجاری این مناطق مثبت شده است. ۱۹۰۰ واحد تولیدی در این مناطق مستقر هستند که در تراز بین‌المللی فعالیت دارند و تا حد زیادی صادرات محور هستند. مشکل ما ضعف در بازاریابی بین‌المللی است که باید آن را رفع کنیم. واحد‌های تولیدی این مناطق می‌توانند بیشتر صادرات انجام دهند. /پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتی‌های کانتینری قابل اوراق در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان رسید

چ بهمن ۱۲ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس، بر اساس گزارش آلفا‌لاینر در سال ۲۰۲۲ تعداد شش فروند کشتی با ظرفیت ۱۰۹۰۴ TEU به فروش رفت تا به یارد‌های اوراق اعزام شوند. این میزان در ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بود. بر این اساس در سال ۲۰۰۵ میلادی، کشتی‌های کانتینری با ظرفیت ۲۶۴۹۷ TEU جهت اوراق […]