محوطه‌داران بخوانند | جزای اهمال برای ثبت‌نام در سامانه ثبت انبارها

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان بر لزوم دقت‌نظر محوطه‌داران جهت ثبت در سامانه جامع انبارها و همچنین ورود و خروج دقیق و قانونی کالا تأکید کرد و گفت: قانون‌گذار ضمانت اجرایی بسیار محکمی برای این امر پیش‌بینی کرده است. بر این اساس ماده ۶ مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک چهارم ارزش کالا، جزای نقدی برای انبارداری در نظر گرفته که فرآیند ثبت کالا در سامانه جامع انبارها در بخش ثبت، ورود و خروج کالاها اهمال داشته باشد.

به گزارش راد، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان بر لزوم دقت‌نظر همه محوطه‌داران جهت ثبت کالاها وارده به محوطه‌ها در سامانه جامع انبارها تاکید کرد و گفت: هرمزگان به الگویی برای تسهیل تجارت در کشور تبدیل شود.

مجتبی قهرمانی در دوازدهمین جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با موضوع تبیین سامانه جامع انبارها که به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تأکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای الگوی تحول در قوه قضائیه باعث تحول در بخشی از مسئولیت‌های بنادر و گمرکات شده است و تمام این اقدامات مبنای صریح قانونی دارد.

قهرمانی ضمن قدردانی از مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و گمرکات استان مبنی بر انجام انبارگردانی در بزرگترین بندر تجاری کشور گفت: با هم‌افزایی صورت گرفته برای اولین بار در تاریخ بنادر کشور، سیستم انبارگردانی تعریف و اجرا شد که به‌دنبال این طرح بیش از ۱۲۲ هزار کانتینر به‌صورت تک‌‌تک شمارش و مشخصات آنها در سامانه‌های الکترونیک ثبت شد.

وی بیان کرد: در سرشماری‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که یکی از آسیب‌های حلقه اول، عدم ارتباط سیستمی انبارها با سامانه تجارت کشور است.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از منافع و مزیت‌های طرح انبارگردانی به ثبت بارنامه‌های مبدا انبار و مشخص کردن مقصد کالا و اطلاعات مهم آن، مشخص کردن عملیات انباری بر اساس ورود و خروج کالا به‌منظور جلوگیری از احتکار و معطلی زیاد اشاره کرد.

مجتبی قهرمانی کاهش رسوب و تراکم کالاها، امکان استفاده مدیریتی در تصمیم‌گیری‌ها برای صادرات و واردات، به‌ویژه کالاهای اساسی، امکان مؤثرتر تعزیرات و نهادهای نظارتی به‌خصوص سازمان بازرسی را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد.

قهرمانی با بیان اینکه در انبارگردانی صورت گرفته تنها رفع مشکلات به‌صورت مصداقی برای دست‌اندرکاران کافی نبود، تصریح کرد: در انجام این فرآیند آسیب‌ها شناسایی و در مورد هر یک کار کارشناسی و تحلیلی صورت گرفت.

وی با اشاره به سفر بدون تشریفات رئیس دستگاه قضا در اسفندماه سال گذشته به استان هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی گفت: در این سفر ۶۳ دستور صادر شد که ۲۸ دستور مرتبط با گمرکات و اموال تملیکی است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه استان هرمزگان باید به الگویی برای تسهیل تجارت در کشور تبدیل شود، گفت: گمرک شهید رجایی مکلف است در راستای تسهیل در تجارت و حذف بسترهای فساد، طی مدت هفت روز نسبت به اتصال سامانه EPL به سامانه جامع انبارها اقدام کند.

مجتبی قهرمانی اضافه کرد: طبق مقررات باید حدود ۶۱۳ قلم کالا در سامانه ثبت شود که ۱۰ قلم آن شامل برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، کاغذ، گندم و روغن موتور در اولویت قرار دارد.

قهرمانی در حاشیه بازدید خود از گمرک و انبارهای شرکت‌های مستقر در بندر شهید رجایی بر لزوم دقت‌نظر محوطه‌داران جهت ثبت در سامانه جامع انبارها و همچنین ورود و خروج دقیق و قانونی کالا تأکید کرد و گفت: قانون‌گذار ضمانت اجرایی بسیار محکمی برای این امر پیش‌بینی کرد که بر اساس ماده ۶ مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک چهارم ارزش کالا، جزای نقدی برای انبارداری در نظر گرفته که فرآیند ثبت کالا در سامانه جامع انبارها در بخش ثبت، ورود و خروج کالاها اهمال داشته باشد.

وی گفت: سازمان بازرسی و صمت استان بر فرآیند ثبت کالاها در سامانه جامع انبارها نظارت مستقیم خواهند داشت. / صبح ساحل

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بندر شانگهای رتبه اول بنادر کانتینری در جهان را حفظ کرد

ش بهمن ۱۵ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس؛ بر اساس گزارش مؤسسه لویدز‌لیست حجم جابه‌جایی کانتینر در سال ۲۰۲۲ به ۴۷.۳ میلیون کانتینر رسید که نسبت به ۴۷ میلیون teu  کانتینر سال ۲۰۲۱ با اندک رشد همچنان در مدت ۱۳ سال پیاپی  به عنوان سلطان بنادر جهان جایگاه اول خود را در بین بنادر کانتینری […]