مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب راه دسترسی به بازار اوراسیا و اروپا

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، بازگشایی خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان و راه‌اندازی مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب با قدمت بیش از یک قرن سهل‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی ایران به بازارهای بزرگ اوراسیا و اروپا خواهد بود.‌

به گزارش راد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در نشست با مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با بیان اینکه حال و آینده منطقه آزاد ارس به میزان فعالیت گمرک بستگی دارد، اظهار کرد: بازگشایی راه‌آهن جلفا ـ نخجوان و رونق فعالیت‌های گمرکی نه تنها برای ارس، بلکه برای شمال غرب کشور تحول‌آفرین خواهد بود.‌

مجید کیانی افزود: برای افزایش فعالیت گمرک باید خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان احیاء شود تا منابع مالی موردنیاز برای احیاء تجارت تاریخی در این منطقه فراهم گردد.‌

کیانی با اشاره به اینکه جلفا در طول تاریخ هویت تجاری معتبر داشته و در عصر معاصر نیز زیرساخت‌های عظیم گمرک و راه‌آهن ایجاد شده است، متذکر شد: در دهه‌های اخیر به‌دلیل فروپاشی شوروی و مناقشه کشورهای همسایه، تجارت و ترانزیت رونق سابق را از دست داده و بخش مهمی از خطوط ترانزیت ریلی در جمهوری خودمختار نخجوان تعطیل شده است.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بازگشایی خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان و راه‌اندازی مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب با قدمت بیش از یک قرن سهل‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی ایران به بازارهای بزرگ اوراسیا و اروپا خواهد بود.‌

مجید کیانی توضیح داد: جلفا تا سال ۱۳۷۰ به واسطه انبارها و تنها خط‌ آهن برقی کشور، بزرگترین پایانه صادراتی و وارداتی، و یکی از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور با جابه‌جایی سالانه چهار میلیون تن بار از خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان را در اختیار داشته و با فعالیت و تردد بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودروی ترانزیتی و تخلیه ۴۰۰ واگن بار در انبارهای عمومی گمرک جلفا، این منطقه به‌عنوان مجهزترین منطقه با زیرساخت‌های ریلی و گمرکی و بزرگترین مرکز انبارداری و ناوگان ترانزیتی ایران مطرح بوده است.‌

وی بازگشایی خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان را یک مسیرگشایی برای دسترسی به منطقه قفقاز و بازار اوراسیا و اروپا دانست و اظهار کرد: متاسفانه بعد از فروپاشی شوروی ۲۹ کیلومتر از خط‌ آهن همجوار رود ارس در خاک نخجوان تعطیل شده است و زیرساخت‌های گمرکی و ریلی ما به ارزش میلیاردها دلار بدون استفاده سودآور باقی مانده است. برای احیاء این مسیر باید بسیج راه‌آهن، وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت خارجه شکل بگیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، با اشاره به کمبود زمین برای شرکت‌های صنعتی، گفت: توسعه همه‌جانبه و روزافزون منطقه آزاد ارس از یک سو و اراضی وسیع و بدون استفاده راه‌آهن در مناطق مهم شهری، جلفا را به بن‌بست کشانده است.‌

کیانی، از چالش جدی و کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس خبر داد و عنوان کرد: ما برعکس سایر شهرهای کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم که یکی از تبعات نبود اراضی با کاربری‌های مهم از جمله مسکن و ضعف اقامت در منطقه است. /فرینا

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سفارش ساخت ۳۲۳ کشتی حمل گاز LNG در سال ۲۰۲۲

ی بهمن ۱۶ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس، مؤسسه DREWRY گزارش داد: تعداد کشتی‌های حمل گاز LNG سفارش داده شده در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۴۹ درصد از ناوگان کشتیرانی حمل گاز LNG را تشکیل می‌دهد. بر اساس این گزارش «AMAM SUD» تحلیلگر DREWRY در این ارتباط گفت: تغییر الگوی انرژی پس از بحران روسیه […]