مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب راه دسترسی به بازار اوراسیا و اروپا

مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب راه دسترسی به بازار اوراسیا و اروپا

به گزارش مرین‌پرس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در نشست با مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با بیان اینکه حال و آینده منطقه آزاد ارس به میزان فعالیت گمرک بستگی دارد، اظهار کرد: بازگشایی راه‌آهن جلفا ـ نخجوان و رونق فعالیت‌های گمرکی نه تنها برای ارس، بلکه برای شمال غرب کشور تحول‌آفرین خواهد بود.‌

مجید کیانی افزود: برای افزایش فعالیت گمرک باید خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان احیاء شود تا منابع مالی مورد نیاز برای احیاء تجارت تاریخی در این منطقه فراهم گردد.‌

کیانی با اشاره به اینکه جلفا در طول تاریخ هویت تجاری معتبر داشته و در عصر معاصر نیز زیرساخت‌های عظیم گمرک و راه‌آهن ایجاد شده است، متذکر شد: در دهه‌های اخیر به‌دلیل فروپاشی شوروی و مناقشه کشورهای همسایه، تجارت و ترانزیت رونق سابق را از دست داده و بخش مهمی از خطوط ترانزیت ریلی در جمهوری خودمختار نخجوان تعطیل شده است.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بازگشایی خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان و راه‌اندازی مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب با قدمت بیش از یک قرن سهل‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی ایران به بازارهای بزرگ اوراسیا و اروپا خواهد بود.‌

مجید کیانی توضیح داد: جلفا تا سال ۱۳۷۰ به واسطه انبارها و تنها خط‌ آهن برقی کشور، بزرگترین پایانه صادراتی و وارداتی، و یکی از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور با جابه‌جایی سالانه چهار میلیون تن بار از خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان را در اختیار داشته و با فعالیت و تردد بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودروی ترانزیتی و تخلیه ۴۰۰ واگن بار در انبارهای عمومی گمرک جلفا، این منطقه به‌عنوان مجهزترین منطقه با زیرساخت‌های ریلی و گمرکی و بزرگترین مرکز انبارداری و ناوگان ترانزیتی ایران مطرح بوده است.‌

وی بازگشایی خط‌ آهن جلفا ـ نخجوان را یک مسیرگشایی برای دسترسی به منطقه قفقاز و بازار اوراسیا و اروپا دانست و اظهار کرد: متاسفانه بعد از فروپاشی شوروی ۲۹ کیلومتر از خط‌ آهن همجوار رود ارس در خاک نخجوان تعطیل شده است و زیرساخت‌های گمرکی و ریلی ما به ارزش میلیاردها دلار بدون استفاده سودآور باقی مانده است. برای احیاء این مسیر باید بسیج راه‌آهن، وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت خارجه شکل بگیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، با اشاره به کمبود زمین برای شرکت‌های صنعتی، گفت: توسعه همه‌جانبه و روزافزون منطقه آزاد ارس از یک سو و اراضی وسیع و بدون استفاده راه‌آهن در مناطق مهم شهری، جلفا را به بن‌بست کشانده است.‌

کیانی، از چالش جدی و کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس خبر داد و عنوان کرد: ما برعکس سایر شهرهای کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم که یکی از تبعات نبود اراضی با کاربری‌های مهم از جمله مسکن و ضعف اقامت در منطقه است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه احکام مستقلی خواهد داشت

ی بهمن ۱۶ , ۱۴۰۱
به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن بیک‌محمدلو معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در جریان اولین روز سفر خود به منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از موضوعات اساسی که نام پیشران را می‌توان برای آن […]