فراهم شدن زمینه تولید بچه ماهی “سی‌باس” در جهاد دانشگاهی بوشهر

فراهم شدن زمینه تولید بچه ماهی

به گزارش مرین‌پرس از بوشهر، علی احمدی‌زاده در نشست بررسی طرح‌های جهاد دانشگاهی، نقش آفرینی در عرصه اقتصادی در راستای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن را یک رسالت همگانی دانست و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به برکت انقلاب اسلامی در حوزه فنّاوری و دانش‌بنیان برنامه‌ها و طرح‌های مهمی در عرصه اقتصاد دارد.

وی به نقش آفرینی جهاد دانشگاهی بوشهر پرداخت و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان بوشهر اگرچه به‌عنوان آخرین واحد استانی کشور راه‌اندازی شد، اما در طول همین سال‌های کوتاه توانست کار‌های بزرگی انجام دهد.

احمدی‌زاده با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان بوشهر در عرصه طرح‌های اقتصاد دریا محور اقدامات مهمی انجام داده است افزود: این نهاد علمی با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان موفق به پیشرفت‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی شده که از مهمترین آن در یکسال گذشته می‌توان به تولید فنّاوری بچه ماهی سی‌باس، فنّاوری غذای آبزیان، مرکز آموزش پزشکی و نخستین آزمایشگاه ژنتیک استان اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر پرورش آبزیان را یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر برای فراهم شدن بچه ماهی پرورشی، زمینه تولید بچه ماهی “سی‌باس” در جهاد دانشگاهی بوشهر فراهم شد.

احمدی‌زاده، استان بوشهر را قطب پرورش آبزیان ماهی و میگو دانست و تأکید کرد: بچه ماهی “سی‌باس” از تایلند و استرالیا وارد کشور می‌شود، از این رو در راستای خودکفایی، جهاد دانشگاهی به دانش فنی تولید بچه ماهی سی‌باس دست یافت و اکنون در حال ساخت مجتمع شیلات در شهرک زیست فنّاورانه دلوار با همکاری بخش خصوصی برای توسعه صنعتی است.

وی ادامه داد: همچنین تولید غذای زنده آبزیان از جمله آرتیما و جلبک و روتیفر در مجتمع بزرگ آبزیان دلوار در دستور کار قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه در این طرح جوانان نخبه مشارکت دارند، عنوان کرد: تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس جزء ۳۱ طرح فنّاورانه کشور معرفی شده که مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد و با برنامه‌ریزی انجام شده در تلاش هستیم به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی مجتمع شیلات تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس سالانه افزون پنج میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش تولید و به پرورش‌دهنده ماهی عرضه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک گفت: آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک طی سال‌های اخیر به عنوان یک نیاز اساسی در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نقش مهمی را در کاهش تولد‌های ناسالم داشته است و خدمات کم‌نظیر به زوج‌های جوان ارائه می‌کند، اما متأسفانه مردم این استان سال‌ها از نبود این آزمایشگاه رنج می‌برند و دریافت این خدمت به استان‌های همجوار سفر می‌کنند.

احمدی‌زاده راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک با اعتبار ۸۰ میلیارد را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: ضرورت دارد این آزمایشگاه مورد حمایت مسئولین استان و دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و در کنار آن نیز مرکز آموزش پزشکی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رایزنی سازمان بنادر برای اصلاح قیمت سوخت کم‌سولفور

د بهمن ۱۷ , ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قیمت بالا و غیررقابتی بودن سوخت کم‌سولفور، از رایزنی برای اصلاح قیمت این نوع سوخت خبر داد و بر ضرورت استفاده از ناوگان داخلی کشور برای صادرات و واردات کالاهای تجاری تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از روابط […]
رایزنی سازمان بنادر برای اصلاح قیمت سوخت کم‌سولفور