آغاز جنگ قیمتی در بخش اجاره کانتینر همزمان با تمدید قرارداد‌های بلند مدت

آغاز جنگ قیمتی در بخش اجاره کانتینر همزمان با تمدید قرارداد‌های بلند مدت

به گزارش مرین‌پرس؛ مؤسسات تحقیقاتی Xeneta و Sea-Intelligence در تحلیلی از بازار اجاره کانتینر اعلام کردند جنگ قیمت تهاجمی بین اجاره کنندگان کانتینر و مالکان حمل‌و‌نقل کانتینری به صورت تهاجمی آغاز شده است.

 مؤسسات نامبرده در این گزارش با اشاره به چشم انداز مبهم و تاریک بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در صورت تداوم وضعیت فعلی اعلام کردند قرارداد‌ها و مذاکرات بر سر تعیین قیمت و جلوگیری از کاهش آن در قرارداد‌ها ادامه دارد.

بر این اساس داده‌های مؤسسه Xeneta نشان می‌دهد نرخ‌ها از خاور دور به سواحل شرقی آمریکا که در قرارداد‌های بلند مدت  قبلی ۵۱۸۰ دلار به ازای هر teu کانتینر اعلام شده بود در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲۸۰ دلار رسید؛ که در حال حاضر با توجه به اتمام قرارداد‌ها و آغاز تنظیم قرارداد‌های جدید این نرخ‌ها اگرچه به نفع صاحبان کالا است، اما به زیان دارندگان حمل‌و‌نقل دریایی است که همین امر منجر به کشمکش بین آنان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: کاهش نرخ‌های قراردادی نشان دهندۀ  پایان خماری حمل کنندگان کانتینر پس از دوران پر‌هزینه کووید ۱۹ می‌باشد، زیرا قرارداد‌ها‌ی گذشته در دورانی منعقد شد که کمبود تجهیرات و پرسنل، ازدحام پایانه‌ها و افزایش تقاضای مصرف کننده در پی همه‌گیری کرونا با قرارداد‌های بلند‌مدت و قیمت‌های مناسب منعقد شد که این کار نگرانی حمل کنندگان را برطرف کرد، اما در حال حاضر ورق  کاملاً برگشته است.

در این ارتباط «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد Xeneta گفت: با کاهش ازدحام کانتینر‌ها و قیمت‌های نقدی، بسیاری از فرستندگان کالا در زمان تمدید قرارداد در زمان کرونا مجبور به پرداخت مبالغی شدند که در قرارداد قید شده بود در حالیکه همین نرخ‌ها به صورت نقدی پایین‌تر از آن چیزی بود که در قرارداد آمده بود.

بدین ترتیب در آن دوران شرکت‌های حمل‌و‌نقل در برتری بودند، اما در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت‌ها شرایط  به شدت با آن دوران تفاوت دارد؛ به گونه‌ای که در یک وبیناری که اخیراً برای مشتریان که خواهان ارسال کالا با کانتینر هستند، برگزار شد، یک چهارم از پاسخ دهندگان اعلام کردند برای معاملات ۱۲ ماهه قراردادی منعقد نخواهند کرد و قرارداد‌های بلندمدت جدید خود را  بیشتر از سه تا شش ماه نمی‌بندند تا از روندی که انتظار دارند سود ببرند.

به گفته «پیتر ساند» این استراتژی در میز مذاکره بین حمل‌کنندگان و صاحبان کالا می‌تواند قدرت افزایش یافته صاحبان کالا را نشان دهد.

«آلن مورفی» مدیر‌عامل شرکت Sea-Intelligence نیز با بررسی نرخ‌های قراردادی و نقدی  بازار اجاره کانتینر معتقد است: بالا رفتن نرخ‌ها در دوران  کرونا نشان داد که صاحبان کالا به حمایت از صنعت حمل کانتینر و استفاده از کشتی‌های کانتینری برخاسته‌اند و در این  ارتباط خواهان سرِ پا ماندن صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری و جلوگیری از کاهش تقاضا در آن دوران بحرانی همه‌گیر بودند؛ اما شرایط  در سال  ۲۰۲۲ میلادی با کاهش نر‌خ‌ها متفاوت شد و بازاری که از سال ۲۰۲۰  تا آن زمان تا حدودی بدون تغییر بود، دچار نوسان شد.

اگرچه خطوط کانتینری تصمیم گرفتند به منظور جلوگیری از سقوط قیمت‌ها ظرفیت خود را کاهش ندهند، اما داده‌های بازار نشان می‌دهد ارتباطی بین تقاضا و ظرفیت در ماه‌های گذشته وجود ندارد.

«آلن مورفی» در پایان سخنان خود یاد‌آور شده است: رفتاری که در حال حاضر بین مالکان و اپراتور‌ها از یک سو و صاحبان کالا از سوی دیگر وجود دارد و ما آن را به عنوان جنگ قیمت‌ها می‌شناسیم در صورت دامنه دار بودن  کاهش نرخ‌ها معلوم نیست که آیندۀ صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی چگونه رقم خواهد خورد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمل بیش از ۱۲.۲ میلیون تُن کالای اساسی از بندر امام خمینی

ی بهمن ۳۰ , ۱۴۰۱
محمد جولانژاد در گفتگو با مرین‌پرس افزود: برای حمل این میزان کالای اساسی از ۵۰۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه کامیون سنگین استفاده شد. وی گفت: روزانه بیش از سه هزار دستگاه کامیون برای حمل کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی وارد این مجتمع بندری می‌شود. جولانژاد در ادامه آمادگی راهداری […]