یخ دریا در اطراف قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسید

تحقیقات نشان می‌دهد، رویداد‌های قوی‌تر ال‌نینو ممکن است آب شدن برگشت‌ناپذیر یخ‌های قطب جنوب را تسریع کند.

به گزارش راد، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، رویداد‌های قوی‌تر ال نینو ممکن است آب شدن برگشت‌ناپذیر یخ‌های قطب جنوب را تسریع کند.

داده‌های به دست آمده از این مطالعه بیانگر آن است، تاثیر پدیده آب و هوا می‌تواند یک اثر ضربه‌ای مضاعف داشته باشد که منجر به بدتر شدن وضعیت آب و هوا و تسریع افزایش سطح دریا می‌شود.

به گفته دانشمندان و محققان گروه محیط زیست، در پی هفته‌ها هوای خشک زمستانی و باتوجه به اینکه در سال جاری میلادی کوه‌های آلپ کمتر از نیمی از بارش معمولی سالانه برف را دریافت کرده‌اند، این نگرانی ایجاد شده که ایتالیا پس از وضعیت اضطراری تابستان گذشته با خشکسالی دیگری مواجه خواهد شد، این هشدار در حالی منتشر می‌شود که ونیز، موقعیت جغرافیایی که با باران‌های مداوم مواجه است و به طور معمول وقوع سیل نگرانی اصلی آن است با جزر و مد غیرعادی مواجه شده، پایین آمدن چشمگیر سطح آب در ونیز، عبور و مرور تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها را در برخی کانال‌های معروف آن غیرممکن کرده است.  کمبود باران، سیستم فشار بالا، ماه کامل و جریان‌های دریایی از جمله عوامل کاهش سطح آب در این شهر است.

براساس تحقیقات آژانس علمی دولتی برتر استرالیا، رویداد‌های قوی‌تر ال نینو به دلیل گرمای جهانی ممکن است ذوب برگشت‌ناپذیر یخ‌های قطب جنوب و قفسه‌های یخی و افزایش سطح دریا‌ها را تسریع بخشد.

با گرم شدن اقیانوس‌ها و دمای جوی، قطب جنوب که آسیب‌پذیرترین یخچال‌های طبیعی را دارد و بزرگترین عامل افزایش سطح آب دریا‌ها در جهان است، بیشترین افزایش دما را تجربه می‌کند. به گفته سازمان جهانی هواشناسی، دمای هوا در قطب جنوب در پنجاه سال گذشته تقریبا سه درجه افزایش داشته و در حدود ۸۷ درصد از یخچال‌های طبیعی در امتداد سواحل غربی آن پسروی کرده‌اند. درصورت فروپاشی یخچال توئتزدرغرب جنوبگان سطح آب دریا‌ها می‌تواند تا ۳ متر افزایش یابد.   آب‌گرفتگی یا سیل‌های ناشی از جزر و مد به شدت افزایش خواهد یافت، به طوری که زندگی در کشور‌های مختلف از جمله بنگلادش و چین مختل و کشور‌هایی مثل مالدیو به کلی محو خواهند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش غلظت گاز‌های گلخانه‌ای اتمسفر انتظار می‌رود بزرگی نوسان جنوبی ال نینو (Enso) را افزایش دهد که منجر به مهم‌ترین نوسانات آب و هوایی و سیل‌های شدید می‌شود.

ذوب شدن یخچال‌ها الگو‌های آب و هوایی در جهان را که اقیانوس‌ها به تنظیم آن کمک می‌کنند، مختل می‌کند و باعث تشدید اثرات تغییرات اقلیمی می‌شود. اقیانوس‌ها یک سوم کربن دی‌اکسید تولید شده توسط انسان را جذب و آن را از جو خارج می‌کنند. اما با افزایش گرما و ذوب یخچال‌ها، سطح کربن دی‌اکسید اقیانوس‌ها افزایش می‌یابد و توانایی جذب بیشتر را از دست می‌دهند. افزایش دما و میزان کربن دی‌اکسید اقیانوس‌ها به میزان غیرقابل جبرانی زیستگاه جانداران دریایی را تغییر می‌دهد و در موارد زیادی غیرقابل سکونت می‌کند.

انتظار می‌رود که رویداد‌های ال نینو منجر به گرمای شدید و رویداد‌های خنک لانینا با گرم شدن سیاره بیشتر شوند؛ لانینا واژه‌ای اسپانیایی و به معنی دختر کوچک، به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن، آب در قسمت‌های مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، سردتر از حالت طبیعی است. این پدیده متضاد پدیده «ال نینو» و شرایطی است که دمای آب گرم‌تر از متوسط دمای دریا می‌شود.

اطلاعات نسبتا کمی در مورد تأثیر تغییرات ال‌نینو- نوسان جنوبی (Enso) در قطب جنوب در دسترس است؛ مطالعه جدیدی که این هفته در ژورنال Nature Climate Change به سرپرستی محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO) منتشر شد، نشان داد که رویداد‌های قوی‌تر ال نینو احتمالاً تأثیرات متفاوتی در اقیانوس‌های اطراف قاره جنوبی دارند. بررسی ۳۱ مدل آب و هوایی حکایت از آن دارد، ال‌نینو قوی‌تر ممکن است گرم شدن آب‌های عمیق‌تر اقیانوس را تسریع کند و در عین حال سرعت گرم شدن سطح را کاهش دهد، زیرا باد‌های غربی در امتداد فلات قاره شدت کمتری دارند.

ونجوی کای، دانشمند ارشد مرکز تحقیقاتی CSIRO و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: پدیده اولی منجر به ذوب سریعتر ورقه‌های یخ و قفسه‌های یخ می‌شود. این مطالعه به این موضوع توجه نکرد که ذوب شدن با چه سرعت بیشتری ممکن است رخ دهد. تخمین زده می‌شود که ورقه یخی قطب جنوب حاوی حدود ۳۰ میلیون کیلومتر مکعب یخ است که در صورت ذوب کامل، سطح آب دریای جهان را طی قرن‌ها ۷۰ متر افزایش می‌دهد.

یک مطالعه جدید جداگانه تخمین زده است که دمای جهانی یک درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دریا برای فروپاشی تدریجی صفحه یخی غرب قطب جنوب کافی است و منجر به افزایش چهار متری سطح دریا می‌شود.

نویسنده ارشد این مطالعه ادامه داد: مدل‌سازی ما همچنین نشان داد که گرم شدن اطراف لبه‌های یخ شناور دریا در طول این فرآیند کند می‌شود و ذوب یخ‌های دریا در نزدیکی سطح را کاهش می‌دهد. در عین حال نتایج نشان می‌دهد ال نینو قوی‌تر منجر به بدتر شدن آب و هوای شدید، گرما، خشکسالی و خطر آتش‌سوزی در شرق استرالیا و سیل در کالیفرنیا، پرو و شیلی و تسریع افزایش سطح دریا‌ها و سیل شدیدتر ساحلی شود.

آریان پوریچ از دانشکده علوم جوی و محیط زیست دانشگاه موناش و یکی از نویسندگان گزارش گفت، نتایج پژوهش اخیر می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای سیستم آب و هوای جهانی داشته باشد. ادامه درک اینکه (Enso) چگونه به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان خواهد داد، یک حوزه حیاتی از تحقیقات آب و هوایی است و هنوز مسائل زیادی وجود دارد که ما باید در مورد فرآیند‌های موثر بر دمای یخ‌های قطب جنوب درک کنیم و این یافته‌ها قطعه مهمی از پازل است”.

پروفسور مت کینگ، مدیر مرکز عالی استرالیا در علوم قطب جنوب تاکید می‌کند، خبر بد این است که سهم قطب جنوب فراتر از انتظار ما در افزایش سطح دریا است. علاوه‌براین، ابهامات زیادی در مورد آینده انسو وجود دارد و این یکی دیگر از نگرانی‌ها است.

یک مطالعه مدل‌سازی شده در سال گذشته نشان داد، رویداد‌های قوی‌تر ال نینو و لانینا به دلیل گرمایش جهانی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ در شرق اقیانوس آرام قابل شناسایی باشد؛ چند دهه زودتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت. یخ دریا در اطراف قطب جنوب امسال به پایین‌ترین حد خود رسید و دانشمندان گزارش دادند که «تا به حال چنین وضعیت شدیدی را ندیده بودند».

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شیوه‌های سنتی و لطمه جدی به مدیریت زمان حمل‌ونقل کالا

ش اسفند ۶ , ۱۴۰۱
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز، «کریستین رولوف» مدیرعامل Container xChange با اشاره به اینکه فرآیند‌های حمل و جابه‌جایی کالا در حمل‌و‌نقل دریایی در بخش کانتینری با ماهیت پایین فنّاوری روبه‌رو است، گفت: به همین جهت آن‌ها زمان زیادی را برای برطرف کردن مشکلات و حل […]