شرایط نامساعد جوی و دریایی مجموعه گردشگری جزیره هنگام را تعطیل کرد

به گزارش راد،  مرتضی فاخری  اظهار کرد: با توجه به شرایط یادشده پایش دریا به صورت مستمر انجام می‌ گیرد و در صورت فراهم شدن شرایط، این اسکله‌ ها فعال می‌ شود.

وی از گردشگران و مسافران زمستانی ورودی به جزیره زیبای قشم خواست از تجمع و حضور در اسکله های گردشگری یادشده خودداری کنند.

شهرستان قشم ۱۹ اسکله مسافری، تجاری و گردشگری دارد.

۹ اسکله گردشگری مجاز در مناطق شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا و گوران شهرستان قشم فعالیت می‌کنند.

جزیره «هنگام» از جزایر بسیار مهم خلیج فارس است که در گذشته به آن «هینام» یا «هنجام» نیز می‌ گفتند. این جزیره، آنسان که پیداست از زمان های قدیم محل توقف کشتی ها برای برداشتن آب و آذوقه بوده و به همین دلیل می گویند اطلاق واژه هنگام بر این جزیره در واقع به معنی آمدن به هنگام و به موقع برای برداشتن آب و غذا سایر مایحتاج بوده است. همچنین در شهرستان میناب استان هرمزگان هم دوازده ساعت آب را یک هنگام می نامند.

این جزیره زیبای که دارای جاذبه‌ های گردشگری منحصر به فرد به لحاظ محیط طبیعی و محیط دریایی است و به آکواریوم طبیعی در جنوب کشور مشهور است در کنار دلفین ها، پرندگان آبزی، مرجان های دریایی، لاک پشت های منقار عقابی و جبیرهای زیبا (انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران) زیستگاه سوسمار خاردُم مصری است که در اعماق شن های روان این جزیره زندگی می کند و بیشتر عصرها و شب ها که شن های روی تپه ها خنک تر می شوند به سطح شنزار می آید و البته به ندرت دیده می شود.

جزیره هنگام یکی از جزایر شهرستان قشم است که در فاصله هزار و ۳۸۹ متری جنوب شرقی جزیره قشم، ۵۲ کیلومتری جزیره لارک ۸۱ کیلومتری بندرعباس و ۷۲ کیلومتری جزیره هرمز واقع شده است.

بخش بیشتر این جزیره تپه و ماهور است و اراضی قسمت های شمالی و شمال شرقی و جنوب غربی جزیره تا اندازه ای پهن، تخت و هموار است. نیمه جنوبی جزیره هنگام پستی و بلندی و شیب ملایمی دارد. چند نقطه مرتفع نیز در بخش شمالی این جزیره است که شاخص‌ ترین آن را می توان کوه میترا با ارتفاع ۱۰۶ متر دانست.

جزیره هنگام حدود ۵۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و تا حدی به شکل یک بیضی است. طول جزیره ۹ کیلومتر و عرض آن ۶ کیلومتر برآورد شده است. کرانه های این جزیره دارای شیب ملایم به طرف دریا است و عمق آب در اطراف آن به میزانی است که قایق ها می توانند به سهولت در آنجا کناره بگیرند.

جزیره هنگام در گذشته دارای جمعیت قابل توجهی بوده است به طوری که جمعیت جزیره را در سال ۱۳۰۴ بیش از ۵۰۰ نفر ذکر کرده اند ولی به دلیل عدم توجه دولت مرکزی در گذشته اهالی جزیره بحرین و امارات مهاجرت کرده اند در حال حاضر جمعیت این جزیره با دارا بودن ۱۳۸ خانوار به ۴۹۶ نفر می‌ رسد.

شغل اکثر اهالی جزیره ماهیگیری است. عده‌ ای هم به‌ عنوان جاشو و ملوان در لنج های ماهیگیری و باری فعالیت می‌ کنند. اهالی جزیره هنگام همچنین در فصل صید میگو شب ها از سواحل جزیره در زیر نور چراغ «شاه میگو» صید می کنند و بزرگترین و خطرناک ترین صید اهالی جزیره شکار کوسه کر است.

زیارتگاه سید منصور معروف به زیارت سرخ، تاسیسات بندری انگلیسی ها، خانه های متروکه و قدیمی روستای هنگام قدیم، کوه ها و خاک های به رنگ قرمز به نام گَلک که در صنعت سنگ های تزیینی ساختمان و همچنین تهیه مربای که مردم این نواحی به آن سوراخ می گویند کاربرد دارد از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبای خلیج فارس است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آماده‌باش ۱۸ شناور برای امدادرسانی در نوار ساحلی استان بوشهر

ش فروردین ۵ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، حجت خسروی با اشاره به پایش هوایی در نوار ساحلی استان بوشهر اظهار داشت: در پایش هوایی مستمر، چند فعالیت غیرایمن قایق‌های تفریحی در محدوده غیرمجاز مشاهده و اقدام قانونی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: باتوجه به […]