رنجی که از خلأ آموزش دریایی می‌بریم

از دیگر رسانه‌ها

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران چالش‌ها و مشکلات عمده کسب‌و‌کار دریایی را در سال ۱۴۰۲ تشریح کرد و گفت: «خوف آن می‌رود که اگر نتوانیم منابع انسانی خود را به علوم روز مجهز کنیم، آسیب‌پذیری‌های ما بیش از آن چیزی که الان هست، شکل بگیرد و درنهایت به اقتصاد کشور و جامعه جوانی که مایل به حضور در این حرفه هستند، آسیب بزند.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، دکتر مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره چالش‌ها و مشکلات عمده کسب‌و‌کار دریایی در سال ۱۴۰۲ به سی‌نیوز گفت: «برای سال جدید باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا اهدافی را که سال‌هاست تحقق آن دچار چالش شده است، به ثمر برسانیم. بخشی از اهداف ما مشکلاتی است که در حوزه کسب‌وکارمان با آن درگیر هستیم و حاصل عدم همراهی دولت یا عدم شناخت متناسب با فعالیت‌های حوزه کسب‌و‌کاری و اقتضائات زمانی مرتبط با فعالیت ماست؛ به بیان دیگر، این مشکلات حاصل عدم امکان تطابق نیازهای بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد تعامل است.»

پل‌مه درباره مهم‌ترین چالش بخش خصوصی بابیان اینکه یکی از چالش‌های بخش خصوصی، منابع انسانی است، اظهار کرد: «منابع انسانی همچنان که برای ما یک فرصت هست، از سویی یک تهدید بالفعل هم هست؛ یعنی دیگر از آن چرخه بالقوه بودن خارج گشته است.»

به امکانات آموزشی بین‌المللی دسترسی نداریم

او خاطر‌نشان کرد: «به‌واسطه مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی حاصل از تحریم داریم، بسیاری از ارتباطات ما تحت تاثیر محدودیت‌های تحریمی قرار گرفته است؛ از جمله اینکه از طریق بیمکو نتوانستیم امکانات آموزشی را برای اعضای انجمن به‌دست آوریم و اینترتانکو هم به همان قاعده است. اخیرا نیز موضوع آموزشی را با فوناسپا داشتیم که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و البته از همه ظرفیت‌های ممکن بین‌المللی برای رفع این موانع بهره خواهیم جست.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره تهدیدات منابع انسانی کارامد در حوزه دریایی و بندری بیان کرد: «خوف این می‌رود که اگر نتوانیم منابع انسانی خود را به علوم روز مجهز کنیم؛ علم و آگاهی را نتوانیم توسعه و نشر دهیم، آسیب‌پذیری‌های ما بیش از آن چیزی که الان هست، شکل بگیرد و درنهایت به اقتصاد کشور و جامعه جوانی که بسیار متمایل برای حضور در این حوزه کسب‌و‌کاری هستند، آسیب بزند.»

رنجی که از خلأ آموزشی دریایی می‌بریم

پل‌مه درباره وضعیت نابه‌سامان آموزش منابع انسانی دریامحور اظهار کرد: «در کنار همه این موضوعات، حاکمیت حداکثری دولت در همه شقوق آموزشی محیط کسب‌و‌کار را سخت‌تر کرده است. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور دریابرد است. حمل‌ونقل دریایی پاشنه آشیل اقتصاد کشور شناخته می‌شود و تنها مفر نجات کشور از تهدیدات تحریمی بوده است. لذا با این وزن بسیار بالا، ما از خلأ آموزشی درحوزه مدیریت دریایی و بندری در رنج هستیم و آن بخش آموزش موجود نیز با رویکردهای دولتی هدایت می‌شود.»

او درباره کیفیت مباحث آموزشی از سوی دولت گفت: «واقعیت این است که شقوق مختلف دولتی مبحث آموزش را بر اساس تصورات و نگاه‌های دولتی خودشان پیش می‌برند. هرچند که ما اعتقاد داریم آموزش‌های موجود، آموزش‌های حداقلی هستند ولی کاربردی نیستند؛ یعنی اگر کسی این آموزش‌ها را سپری کند نمی‌تواند در عرصه کسب‌وکار قابلیت لازم را برای مدیریت اجرایی به دست بیاورد.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره اهداف آموزشی سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: «به همین دلیل، یکی از اهداف ما این است که بتوانیم درسال ۱۴۰۲ آموزش‌های کاربردی را که از افراد، مدیر اجرایی بسازد تدارک ببینیم. علیرغم اینکه مشکلات متعدد داخلی و خارجی به‌عنوان موانع بازدارنده بوده، سعی ما بر این است که بتوانیم جهانی نگاه کنیم و ایرانی عمل کنیم. الگویی را با رویکرد و تجارب بین‌المللی در کشور به‌وجود بیاوریم؛ هرچند امکان ارتباط آموزشی را به شیوه رسمی از ما سلب می‌کند بتوانیم در ایران این قاعده را اجرا کنیم.

پل‌مه درباره اهمیت نقش سرمایه‌های انسانی پیشکسوت و باسابقه دریایی و بندری افزود: «طبیعی است که با شکل‌گیری چنین چیزی ما امکان انتقال تجارب را در اشکال مختلف به نیروهای جوان بی‌تجربه، به‌صورت آکادمیکی به‌دست می‌آوریم و این سرمایه عظیم تحت قالب پیشکسوتان و ستون‌های اصلی این حوزه کسب‌وکاری را قدر شناخته و علم و دانش آنان را مستند می‌کنیم. متاسفانه این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است و اگر نتوان آنچه را در صندوقچه تجارب و تخصص به‌وجود آمده در پیشکسوتان به دیگری به ودیعه سپرده شود، این شجره ابتر خواهد ماند.»

هشدار نسبت به مهاجرت نخبگان

او درباره مهاجرت نخبگان این صنعت هشدار داد: «از طرفی مشکلات اقتصادی که باعث می‌شود که افراد را به خارج از ایران گسیل کند؛ به مفهوم اینکه جلای وطن کنند، همه اینها مخاطراتی است که نیازمند توجه جدی به این نقیصه است که اگر از دید نظام دور نگه داشته شود، تبدیل به یک تهدید می‌شود و به‌طور قطع باعث آسیب بسیار جدی می‌شود.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره چالش‌های آموزش فعلی منابع انسانی دریامحور اذعان کرد: «به این موضوع باید توجه کنیم که تا به امروز آنچه به‌عنوان آموزش حتی در انجمن وجود داشته، سبک و سیاق سنتی داشته که شمایل آن را تغییر دادیم ولی درعین حال دارای همان ریشه سنتی بوده و نگاهی که منتهی به گواهینامه شایستگی برای ثبت شرکت است، داشته است. با این حال، تاکنون کسی نیامده فکر کند وقتی شرکت ثبت شد، بعدازآن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا برای آن موقع ما تدارکی در چرخه کار دیده‌ایم یا خیر؟»

پل‌مه درباره کم و کیف برنامه‌های آموزشی منابع انسانی حوزه دریا و بندر اظهار کرد: «بسیاری از آموزش‌هایی که اکنون موجود هست نگاه تجاری کشتی پایه ندارد؛ عمده فعالیت‌هایی که در دریا متمرکز شده مبتنی بر فعالیت کانتینری است. در حالی که بیشترین حجم فعالیت تجاری دریایی ما کالاهای فله خشک و فله مایع هستند و اساسا فعالیت در این حوزه مبتنی بر مدیریت کشتی است.»

در حوزه چارترینگ ضعیف هستیم

او با اشاره به مشکلات و تهدیدات بروکری و چارترینگ دریایی در کشور گوشزد کرد: «ما درباره بروکری یا چارترینگ نقطه ضعف بسیار بزرگی در کشور داریم که تا به امروز خود ما هم نتوانستیم آن‌گونه که شایسته امر و کشور ما است، به این موضوع بپردازیم.»

پل‌مه در ادامه افزود: «در نتیجه وقتی می‌بینیم در سال ده‌ها میلیون و بعضا چندصد میلیون تن کالا به کشور ما توسط کشتی‌های خارجی وارد می‌شود و بیش از ۹۵ درصد این کشتی‌ها توسط بروکرهای خارجی تدارک دیده می‌شود و عملیات چارترینگ آن منتهی به قراردادهای یک‌طرفه می‌شود، به مفهوم این است که ما از محل این عملیات عظیم و بسیط یک سنت/ یک ریال درآمد نداریم. درحالی‌که افراد بسیار شایسته‌ای در این حوزه داریم.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان گفت: «هرچند شرکت‌های بسیار محدود و معدود و کمتر از انگشتان دو دست در ایران وجود دارند که چنین فعالیتی را با محوریت کشور خودمان انجام می‌دهند، ولی ضرورت دارد ما توانمندی‌هایی را برای مدیریت‌های اجاره کشتی که تامین کننده بسیاری از اقلام به‌ویژه مایحتاجی که تحت عنوان کالاهای اساسی مدیریت می‌شوند را در کشور به‌وجود آوریم.»

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارون خروشید/ سطح آب ۶ متر بالا آمد

پ فروردین ۱۰ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا، با بارش‌های اخیر سطح آب رودخانه کارون ۶ متر بالا آمد و بسیاری از جزیره‌های کوچک داخل کارون به زیرِآب رفت. بالا آمدن آب در دو سوی کارون به همراه فرود هزاران پرنده مهاجر صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است. کارون در دو سال اخیر که […]