مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد

سمیه رفیعی در جلسه بررسی صید ترال در دانشگاه علوم و تحقیقات، با بیان این که مداخلات در حوزه محیط زیست سریع خود را نشان نمی‌دهد گفت: باید فعالیت‌های اقتصادی با ظرفیت سرزمینی کشور متناسب باشد تا شاهد تخریب و نابودی محیط زیست نباشیم.

وی با اشاره به این که پیش از ممنوعیت صید ترال در کشور شاهد نارضایتی بسیاری از سوی جامعه صیادی محلی بودیم افزود: جارو کردن تمام منابع آبزی دریا توسط کشتی‌های صید ترال موجب شده بود که ضمن نابودی ذخایر آبزیان کشور، شاهد نارضایتی صیادان محلی باشیم به شکلی که بسیاری از آنها در تماس‌های مکرر با فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام می‌کردند که شغل و معیشت آنها عملا از بین رفته است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که سازمان متولی امر یعنی سازمان شیلات عملا سیاستگذار، ناظر و پیمانکار صید ترال شده بود گفت: متاسفانه کشتی‌های صید ترال صنعتی به رغم مخالفت‌های مردم و بعضا مسوولان همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و در آخرین دستور، مقامات مسوول فقط ۴۸ ساعت توانستند جلو فعالیت‌های آنها را بگیرند.

به گفته وی کشتی‌های صید ترال تخریب محیط زیست را طوری به اسم اشتغالزایی و نیاز کشور جلوه می‌دادند که حتی از دولت سوخت یارانه‌ای هم می‌گرفتند؛ این در حالیست که صیادان محلی به دلیل نابودی ذخایر ماهیان مجبور بودند سوخت آزاد استفاده کنند و فرسنگ‌ها داخل دریا بروند و سرآخر هم دست خالی برگردند.

مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد/ ذخایر ماهیان تجاری ما بحرانی است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که فراکسیون محیط زیست مجلس در میان تمام فشارها با تکیه بر بنیه کارشناسی و استدلال‌های علمی توانست سرانجام ممنوعیت ۲ ساله‌ای از آذر ۹۹ بر فعالیت کشتی های صنعتی صید ترال اعمال کند افزود: این در حالیست که فشارهای فراوانی از سوی مافیای صید ترال در این مدت به ما وارد شد اما فراکسیون محیط زیست زیر این فشارها سر خم نکرد و موفق شدیم همچنان این ممنوعیت را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: تماس‌های فراوان و تقدیر و تشکرهای متعدد صیادان محلی مبنی بر افزایش صید و بهبود وضعیت دریا در این مدت نشان داد که توقف صید ترال کاملا بجا و درست بوده و ذخایر آبزیان در حال احیا است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که موسسه تحقیقات شیلات مکلف بود در این مدت نسبت به پایش وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان اقدام و گزارش خود را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی ارایه کند گفت: متاسفانه تاکنون هیچ گزارشی در این باره واصل نشده است.

وی با تاکید بر این که منفعت مافیای ترال قطع شده و به هر دری می‌زنند تا صید ترال را دوباره احیا کند تاکید کرد: بر اساس توافق انجام شده قرار بود کشتی‌های صید ترال صید میان آبی در آبهای دور دریای عمان را با نظارت کامل سازمان شیلات آغاز کنند که به رغم تامین ۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیون‌های بین‌المللی برای دریافت مجوز صیادی در آبهای اقیانوس هند، حتی یک کشتی هم این فعالیت را آغاز نکردند و همچنان به دنبال این هستند که مجوز مجدد صید صنعتی ترال را در آبهای سرزمینی بگیرند.

وی خطاب به مافیای صید ترال گفت: این پنبه را از گوش خود بیرون کنید که فراکسیون محیط زیست مجلس مجددا اجازه چپاول و غارت ذخایر آبزیان کشور را به شما بدهد.

به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به رغم ادعاهای کذب مافیای ترال مبنی بر تامین بخش اعظمی از خوراک طیور توسط فانوس ماهیان صید شده توسط آنها، آمارهای مستند ما نشان می‌دهد تنها حدود ۱۰ درصد خوراک طیور کشور از فانوس ماهیان تامین می‌شود.

وی از جامعه دانشگاهی به خصوص دانشجویان خواست با استدلال‌های علمی به کمک فراکسیون محیط زیست مجلس بیایند و تصریح کرد: حضور جامعه دانشگاهیان و دانشجویان می‌تواند در حوزه‌های مختلف محیط زیست برای قوه مقننه راگشا باشد.

مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد/ ذخایر ماهیان تجاری ما بحرانی است

ذخایر ماهیان تجاری ما در شرایط بحرانی قرار گرفته است

همچنین مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با بیان این که برای مقابله با شبکه‌های مافیایی محیط زیست، افزایش آگاهی جامعه به خصوص جوامع محلی، توده‌های مردم و متخصصان ضروری است گفت: سازمان شیلات طی سال‌های اخیر مدیریت منابع آبزی را رها کرده و در به کارگیری اولویت‌های صید، میزان، ممنوعیت و مدیریت ذخایر آبزی در این مدت مدیریت مناسبی نداشته است.

امید صدیقی تاکید کرد: جامعه محلی وقتی تخلفات را می‌بیند اما هیچ برخوردی نمی‌بیند خودش هم به تخلف رو می آورد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ذخایر ماهیان تجاری ما به شدت کاهش یافته و در شرایط بحرانی قرار گرفته به شکلی هم میزان و هم سایز ماهیان تجاری کاهش یافته است.

وی به صید ترال اشاره کرد و گفت: ۱۱۲ کشتی صید ترال که مجوز داشتند و قرار بود ۲۰۰ کشتی دیگر هم به آنها اضافه شوند، هر روز ۱۰ تن ماهی صید می‌کردند و در سال ۱۸۰ روز مجوز صید داشتند که عملا سالی ۱۸۰۰ تن ماهی صید می‌کردند و در مجموع این کشتی‌ها سالانه ۲۰۰ هزار تن صید داشتند که بررسی‌های انجام شده نشان داد ۸۰ درصد در نوع ماهیانی که باید صید می کردند تخلف داشتند و ۹۰ درصد هم خارج از محدوده‌های تعیین شده فعالیت می‌کردند.

به گفته صدیقی مافیای صید ترال سالانه هزاران میلیارد تومان درآمد داشتند و همین چرخه مالی بالا موجب فشارهای متعدد برای راه‌اندازی مجدد این صید در کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجدد صید ترال موجب کاهش ذخایر آبزیان، کاهش قابل توجه درآمد مردم و صیادان محلی و ایجاد بحران‌های اجتماعی و امنیتی خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست هم با راه‌اندازی مجدد این صید به شدت مخالف است.

مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد/ ذخایر ماهیان تجاری ما بحرانی است

۳۰ سال از ممنوعیت صید ترال در کشورهای پیشرفته می گذرد

در ادامه مدیر گروه شیلات دانشگاه علوم و تحقیقات با برشمردن مزایا و معایب صید ترال گفت: چهار پنجم هر صید ترال به دلیل ناهمخوان بودن ماهیان صید شده با اهداف تعیین شده دور ریخته می‌شود.

مهدی شمسایی افزود: کشورهای پیشرفته ۳۰ سال است صید ترال کف روب را با توجه به تخریب‌ها و اثرات سوء زیست‌محیطی آن، حذف کرده‌اند در حالی که کشتی‌های صید ترال صنعتی که در کشور وجود دارد تنها همین مدل صید را تا پیش از ممنوعیت فعالیت انجام می‌دادند.

به گزارش ایرنا، صید ترال به نوعی از صید آبزیان گفته می شود که به وسیله تور ماهیگیری بزرگی انجام می شود که به شکل قیف است و از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود. این نوع صید که البته از قدمتی طولانی برخوردار است، برای محیط زیست دریایی خسارت های سنگینی به همراه دارد چون کف دریا کاملا جارو می کند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ماهانه چهار کشتی وارد بندر چابهار می‌شود

ی اردیبهشت ۳۱ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، امیر مقدم بیان کرد: با راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی در بخش سهم کانتینری افزایش ۳۸ درصدی تعداد کانتینر را در مقایسه به سنوات گذشته داشتیم که باعث توسعه اقتصادی و رونق منطقه شده است. وی افزود: ۷۰ درصد ترانزیت دریایی کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود که […]