انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بندر بصره

1

انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بندر بصره

اتصال خط ریلی شلمچه به بندر بصره طبق برنامه ششم توسعه کشور، گسترش خطوط ریلی بین‌المللی کشور و راه‌اندازی کریدور‌های ترانزیتی تجاری و گردشگری از اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور در بسط و توسعه هرچه بیشتر ارتباطات اقتصادی با کشور‌های همجوار قرار دارد.

با این وجود راه آهن شلمچه به بصره با گذشت ۱۰ سال از آغاز برنامه‌ریزی همچنان به نقطه سرانجام نرسیده است در حالی که با اجرای به موقع آن می‌تواسنت این طرح در خدمت رونق اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گیرد.

خط ترانزیتی مهمی که با اتصال خرمشهر به بندر بصره، به عنوان قطب و پایتخت اقتصادی کشور عراق، علاوه بر ایجاد ظرفیت و توان فزاینده در توسعه روابط تجاری و بهبود سطح کیفی و کمی پذیرش گردشگران عراقی، می‌تواند به عنوان کریدور ترانزیتی بین‌المللی و معتبر، کشور ایران را از طریق خط آهن به کشور‌های شرق مدیترانه و بلوک اروپای شرقی متصل کند.

طرحی که حتی در کوتاه مدت نیز می‌تواند تاثیر و تحولی شگرف در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کند.

راه‌اندازی این خط ریلی علاوه بر ایجاد بستر جدیدی از ترانزیت کالا‌های صادراتی به همسایه‌های غربی کشور، می‌تواند زمینه ایجاد خط ترانزیتی ایمن، ارزان و آسان را برای فعالان اقتصادی فراهم آورده و مشوقی در توسعه صادرات کالا‌های غیر نفتی به وجود آورد.

از این رو و با توجه مزیت‌های فراوان این طرح برای اتصال ایران به عراق و کشور‌های حوزه مدیترانه، لازم است دولت سیزدهم با اتخاذ تدابیری مناسب و ویژه، به تسریع در روند اجرای این پروژه استراتژیک و حیاتی گام بردارد.

با اجرای این طرح علاوه بر مساعدت در توسعه تجاری کشور و گسترش میزان صادرات غیرنفتی به کشور‌های عراق و سوریه، اقدامی اساسی در حمایت از تولید ملی و کمک به رشد صنعتی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

لازم است با توجه به این که عراق از اردیبهشت سال جاری، اتصال خط آهن شلمچه به بندر بصره را مورد تصویب قرار داده با اتخاذ تدابیر دیپلماسی مناسب و در راستای حمایت از بهبود و توسعه صادرات کالا‌های غیر نفتی، رئیس جمهور نیز با ایجاد کارگروهی تخصصی متشکل از وزارت‌های امور خارجه، اقتصاد و صمت، ضمن رایزنی لازم در تسریع روند تخصیص اراضی مناسب از سوی عراق، زمینه تخصیص بودجه از سوی دولت این کشور و همچنین عمل به تعهدات کشورمان در احداث پل بر روی رود اروند را فراهم آورده، تا گامی مهم و اساسی در زمینه حمایت از تولید، توسعه صادرات و رشد اقتصادی بردارد.

خط راه آهن خرمشهر به شلمچه به طول ۱۶ کیلومتر اواخر سال ۹۰ به بهره برداری رسید، ولی ادامه آن به بندر بصره با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که عراقی‌ها تاکنون نتوانستند خود را از این مشکلات رهایی بخشند.

پرواضح است اتصال راه آهن شلمچه به بصره به طول ۳۵ کیلومتر برای کشور عراق نیز از نظر اقتصادی بسیار راهگشا خواهد چرا‌که امکان ترانزیت کالا از بصره به بندر امام خمینی را فراهم می‌کند.

بنیاد مستضعفان تاکنون آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این طرح بین‌المللی اعلام کرده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

یک دیدگاه برای “انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بندر بصره

  1. ایران باید به صورت جدی روی ساخته شدن این خط با هر هزینه ای با طرف عراق صحبت کند ! زیرا برای ایران این خط ریلی یعنی اتصال مستقیم به دریای مدیترانه و بندر لاذقیه و کشور سوریه ! برای عراق هم دسترسی کاملی به کشورهای شرق و شمال آسیا می دهد ! بالاخص چین و هند است (با توجه به بندر چابهار که در اجاره هند است و تخلیه و بارگیری عمده بارهای این کشور از این طریق صورت می گیرید !) !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۵۰ گاوصندوق زیر آب پیدا شد

پ شهریور ۱۱ , ۱۴۰۰
به گزارش مرین‌پرس به نقل از سایت m.akhbarelyo؛ اخیراً ۵۰ گاو‌صندوق پر از سکه‌های نادر تاریخی، تپانچه و گلوله، جواهرات و یک موتورسیکلت بی امو، توسط یک مرد استرالیایی ۴۰ ساله به نام ویبر در زیر آب‌های جهان کشف شد. اشتیاق این مرد استرالیایی برای جستجوی گنجینه‌های زیر آب به […]