نقش مؤثر منطقه آزاد انزلی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال، جنوب

1

نقش مؤثر منطقه آزاد انزلی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال، جنوب

به گزارش مرین‌پرس، در پی دیدار مهندس محمدرضا مدرس خیابانی نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با مهندس علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، دو طرف در خصوص توسعه مبادلات تجاری از بنادر منطقه، ارتقای خدمات به فعالین بندری، دریایی و افزایش دستاوردهای اقتصادی ناشی از همکاری دو جانبه گفتگو کردند.

مهندس علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به توافقات همکاری با شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت‌های هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و‌ مجوز صادره سازمان مناطق آزاد برای توسعه فعالیت ها و‌ احداث‌ دفتر نمایندگی این شرکت در محدودۀ منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: حضور کشتیرانی دریای خزر به عنوان بزرگترین ناوگان کشورهای منطقه در دریای خزر یکی از ظرفیت مؤثر منطقه آزاد انزلی در توسعه تجارت دریایی در دریای خزر است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری در اولویت برنامه‌های دولت و سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد، افزود: این پروژۀ ملی تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد و ‌نقش مهمی در توسعه ترانزیت و‌ تجارت کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت فراهم سازی بیش از پیش تأسیسات و زیر ساخت ها مناسب جهت بهره وری از مجتمع بندری کاسپین با اتصال آن به راه آهن سراسری، ادامه داد: در تلاشیم تا اسکله رو رو نیز همزمان با بهره برداری از راه آهن افتتاح شده تا شاهد تحولی چشمگیر در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی باشیم.

مهندس اکبری مقدم با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی از ظرفیت‌های مؤثر کشور برای توسعه اقتصاد دریامحور در دریای خزر است، تصریح کرد: توسعه زیر‌ساخت‌ها موجبات افزایش خدمات و ارتقای اقتصاد استان را فراهم آورده و بندر کاسپین می تواند در زمینه صادرات و واردات کالاهای تجاری، کاهش هزینه‌ها و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور نقش بیشتری ایفا کند.

در ادامه این دیدار، مهندس محمدرضا مدرس خیابانی نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه بیش از نیم قرن فعالیت در صنعت جهانی حمل‌ونقل دریایی این شرکت و دارا بودن شبکه بین‌المللی مطمئن و توانایی ارائه خدمات متنوع حمل‌ونقل، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را شریکی جهانی و شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان خود دانست و خاطر نشان کرد: رویکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزایش سهم کشورمان از بازار حمل و نقل دریایی جهانی است و در همین راستا گسترش همکاری ها با نهادهای داخلی به منظور هم‌افزایی بیشتر در مسیر تسهیل و تسریع فرایندهای ترانزیت منطقه‌ای در آب‌های بین الملل با اولویت خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، در دستور کار قرار دارد.

 وی بیان اینکه فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی عبوری از کشور و حضور گسترده در این مسیرهای ترانزیتی از مهم‌ترین راهبردهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار امیدواری کرد؛ سازمان منطقه آزاد انزلی و کشتیرانی جمهوری اسلامی در مشارکت با یکدیگر در فعال‌سازی کریدور شمال جنوب نقش اساسی ایفا کنند.

مهندس مدرس خیابانی در این باره افزود: با احداث ترمینال کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین امکان ارائه خدمات مناسب و برنامه ریزی نظام مند برای توسعه تجارت کالاهای کانتینری کشورمان در دریای خزر فراهم می‌شود.

امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز طی سخنانی با اشاره به تعاملات مناسب فی‌مابین و ‌اعلام اینکه اولین کشتی پهلو گرفته در بندر کاسپین متعلق به کشتیرانی دریای خزر بوده است، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های بندری و‌ دریایی و فعال‌سازی کریدورهای عبوری از این منطقه، همراه با تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور منطقه آزاد انزلی را به کانون فعال اقتصادی در شمال کشور تبدیل کرده است.

عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه باید همگان نسبت به نقش آفرینی کشورمان در پروژه و کریدور یک کمربند-یک راه نگاه ملی داشته باشند، گفت: عزم ملی برای استمرار فعالیت شاخه ایرانی این پروژه که از بندر کاسپین عبور می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: تاکنون‌ بیش از ده هزار تی ای یو‌ کانتینر از مسیر کریدور بین‌المللی یک کمربند-یک راه و‌ کشور چین با روش حمل و‌نقل ترکیبی به بندر کاسپین وارد و‌ یا صادر شده است و در نظر داریم‌ با توجه به رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی مبنی بر توسعه همکاری فی‌مابین بندر کاسپین و کشتیرانی دریای خزر و هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کریدور شمال- جنوب و این ظرفیت لجستیکی کشور را فعال نماییم.

دبیر کارگروه تجارت با اوراسیا منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه بنادر منطقه آزاد انزلی دروازه تجارت دریایی کشورمان با اوراسیا هستند تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون۱۳۰ هزار تن روغن خام با ۲۷ شناور تانکر از اسکله دلفین بندر کاسپین در جهت تامین مواد اولیه کشور وارد کشور شده است.

 

افقی جذب کالاهای متنوع کشور با بهره مندی از ظرفیت های اوراسیا و توسعه تجارت کالاهای کانتینری و راه اندازی خطوط لاینر با کشورهای حاشیه خزر را مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اعلام و تاکید کرد: تبدیل شدن به هاب داد و‌ستد حوزه خزر، جذب سرمایه گذاران جدید داخلی و‌ خارجی برای توسعه زیرساخت‌های بندر کاسپین و ادامه روند رشد شاخص های دریایی و‌بندری در بنادرمنطقه از دیگر برنامه های سازمان است.

گفتنی است در جریان این دیدار کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مهندس کاشانی عضو هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند و ‌پس از جلسه از ظرفیت ها و زیرساخت‌های مجتمع بندری کاسپین به منظور توسعه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های عملیات بندری و دریایی بازدید به عمل آمد.
نقش مؤثر منطقه آزاد انزلی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال، جنوب

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

یک دیدگاه برای “نقش مؤثر منطقه آزاد انزلی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال، جنوب

  1. تبدیل مسیر شمال به جنوب از خاک ایران به مسیر دریای خزر و سپس خاک کشورهای دیگر از بهترین هدف گذاری ها برای گسترش صنعت ترانزیت کشور است !!! ایران متاسفانه در زمینه توان ترانزیتی دریای زخر بسیار ضعیف است و به طور مثال امکان تخلیه ۱۰۰ میلیون تن بار در بنادر جنوبی وجود دارد !!! ولی ظرفیت حمل بار کشور در دریای خزر به سممت شمال آسیا و اروپا بسیار پایین است !!!!!

پاسخ دادن به ناشناس لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صادرات کالا از گمرکات استان بوشهر ۱۵ درصد افزایش یافت

ش شهریور ۲۰ , ۱۴۰۰
بهروز قره‌بیگی در گفتگو با مرین‌پرس در بوشهر با بیان اینکه این استان با خلیج‌فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی است اظهار داشت: معادلات مرزی ساحل‌نشینان استان بوشهر با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار است. وی با بیان اینکه ارائه خدمات به بازرگان و […]