همکاری کشتیرانی دریای خزر برای توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمالی موثر و صادقانه است/در صورت اتمام لایروبی میزبان کشتی‌های رو-رو می‌شویم

1

همکاری کشتیرانی دریای خزر برای توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمالی موثر و صادقانه است/در صورت اتمام لایروبی میزبان کشتی‌های رو-رو می‌شویم
لطفا در خصوص آخرین وضعیت و فعالیت های بندری و تجاری بندر آستارا توضیحاتی بفرمایید؟

– مجتمع بندری با وسعت ۵۵ هکتار و ۲۸۵ متر اسکله در فاز نخست و با ظرفیت انجام عملیات تخلیه و بارگیری ۷۵۰ هزار تن در سال، امکان تجارت، نگهداری، تحویل و توزیع  و حمل و نقل دریایی و ترکیبی و لجستیک انواع کالا و کانتینر، محصولات کشاورزی، باغی و سردخانه‌ای، غلات و کالاهای اساسی، مواد معدنی و ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی را همراه با خدمات ارزش افزوده مانند بسته بندی مجدد و … در قالب رویه های وارداتی، صادراتی را به ویژه برای استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی فراهم آورده است. سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار تن کالا از این مجتمع بندری عبور کرده که بخشی از این مقدار کالاهای ترانزیتی بوده است. در مهر ماه امسال نیز اولین محموله کانتینری ترانزیتی به میزان ۳۰ تی ای یو از مبدا بندر موندرا (هند) از طریق راه گذر شمال-جنوب از مسیر بندرعباس و بندر آستارا به آکتائو رسید و دومین ‌محموله ۱۲ تی ای یو کانتینر حامل  کالای ترانزیتی نیز آبان ماه با رویه‌ای مشابه جابه‌جا می‌شود که حکایت از توان‌ ساماندهی بندر آستارا در انجام امور با همکاری فورواردرهای بین المللی و کشتیرانی دریای خزر دارد.

 

ویژگی بندر آستارا نسبت به سایر بنادر کشور در شمال چیست؟

– موقعیت جغرافیایی بندر آستارا به شکلی است که امکان پشتیبانی از پسکرانه‌ای وسیع را با دامنه گسترده‌ای از عرضه و تقاضا در داخل کشور دارد و همچنین نزدیکترین بندر شمال ایران به جمهوری آذربایجان، ترکیه و کردستان عراق در مجاورت مرزهای زمینی و ریلی محسوب شده و از آنجا که توسط بخش خصوصی اداره می شود، انعطاف پذیری آن در قبال مشتریان و صاحبان کالا در جهت بازارسازی و توسعه خدمات بسیار زیاد است.

 

حمل ونقل کانتینرهای یخچالی و عادی چه تاثیری در این بندر داشته است؟

– سال گذشته را می توان آغاز دوره رونق حمل و نقل کانتینری در بنادر شمال کشور دانست که البته با نگاه جدید مدیریت کشتیرانی دریای خزر و همکاری صادقانه آنان‌ با بنادر شمالی ایران در این زمینه در نوار ساحلی خزر شروع شد و به خصوص بنادر انزلی، آستارا و امیرآباد را به تلاش بیشتری در این رابطه وا داشت.

در بندر آستارا امتیازات خاصی را برای حمل کالاهای مختلف که عمدتاً محصولات باغی و کشاورزی هستند با کانتینرهای معمولی و یخچالی و تهویه دار در نظر گرفتیم و شاهد آن بودیم که بخشی از ترافیک حمل و نقل جاده‌ای برای صادرات به کشورهای روسیه و قزاقستان به سمت بندر آستارا و شبکه دریایی کشیده شد.

 البته ما برای سال جاری با انتقال تجهیزات تخصصی و همچنین تأمین انواع کانتینرهای مورد نیاز که بخشی از آن توسط کشتیرانی دریای خزر و بخشی دیگر توسط خودمان و سایر خطوط کانتینری ایرانی تامین شده، برنامه‌های وسیع تری داریم تا محمولات صاحبان کالا به جای معطلی‌های چندین روزه کامیون‌ها پشت مرزهای زمینی، بتواند به راحتی از طریق دریا و با کشتی به بنادر آکتائو (قزاقستان) و آستاراخان (روسیه) و در صورت امکان ماخاچ قلعه (روسیه) منتقل شوند و زنجیرۀ تأمین منطقه دریای خزر برای کالاهای ایرانی شاهد تغییری مثبت در این زمینه شود و امیدوار هستیم سرویس منظم‌ کشتیرانی خزر برای تحقق این‌هدف به جامعۀ تجار و بندرآستارا کمک کند.

 

مهمترین چالش بندر آستارا در حال حاضر چیست؟

– در طول سال گذشته و امسال، مشکلات عمده‌ای مانند تخصیص کد گمرکی مجزا و همچنین تأمین برق برای بندر با پیگیری و همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، گمرک، مقامات و مسئولین استانی و شهری و همچنین نمایندۀ محترم مردم شریف شهر آستارا حل شد. مشکل عمدۀ باقی مانده مربوط به لایروبی تعهد شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است که در طول یک دهۀ گذشته به طور کامل به سرانجام نرسیده و متاسفانه چالش‌های متعددی را برای بندر ایجاد کرده است. امیدوار بودیم امسال این محدودیت به نحو با ثباتی بر طرف شود و خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا بتوانند با سهولت بیشتر از امکانات این بندر تجاری بهره ببرند ولی باز هم‌ به دلیل مشکلات و قصورات پیمانکاری که لایروبی این بندر به وی سپرده شده، کار ناتمام باقی ماند. هر زمان عمق کافی برای تردد کشتی‌های رو-رو (کامیون‌ بر) در بندر آستارا فراهم شود، می‌شود کامیون‌های ایرانی و خارجی را بدون معطل ماندن در صف های مرز زمینی آستارا، از طریق دریا با اینگونه کشتی‌ها به بنادر آکتائو، آستاراخان و ماخاچ قلعه برد.

آخرین ویدئوهای دریایی:

یک دیدگاه برای “همکاری کشتیرانی دریای خزر برای توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمالی موثر و صادقانه است/در صورت اتمام لایروبی میزبان کشتی‌های رو-رو می‌شویم

  1. سوال اصلی : چرا بنادر شمالی ایران به خصوص بنادر انزلی و آستارا گسترش نمی یابند !!!!؟ ارزان ترین راه حمل نقل مسیر دریایی است ! بهترین مسیر دسترسی به اب های آزاد از طریق خاک ایران به شمال آسیا و اروپا ! ولی خود بنادر شمالی رها شده اند !!! تاسف بار است !!! این سوال را مدام تکرار کنید ! چرا بنادر شمالی ایران تجهیز مناسب و درخور نمی شوند !؟ گسترش نمی یابند !؟ ترس از خواب سرمایه اولیه است که دولت ریسک نمی کند که سرمایه گذاری کند !!!؟ یعنی در این کشور برای بیهوده ترین مسائل میلیارد دلاری خرج کرده ایم ! ولی وقتی به مسیر اصلی تجارت مان با کشورهای شمال آسیا می رسد سراغ کاهش ریسک و خواب سرمایه گذاری هستیم !!!!!

پاسخ دادن به ناشناس لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صادرات ۴.۶ میلیارد دلاری از استان بوشهر

ش آبان ۸ , ۱۴۰۰
بهروز قره‌بیگی در گفتگو با مرین‌پرس در بوشهر با بیان اینکه بنادر و گمرگات استان بوشهر صادراتی است اظهار داشت: بیش از ۲۰ درصد محصولات صادراتی کشور از گمرکات این استان صادر می‌شود. وی با اشاره به صادرات ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از گمرکات استان بوشهر افزود: […]