تهدید حیات خلیج فارس با تردد سالانه ۱۲ هزار نفتکش

تهدید حیات خلیج فارس با تردد سالانه ۱۲ هزار نفتکش

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با مرین‌پرس در خصوص چالش‌های اصلی محیط زیست در آب‌های جنوبی کشور، اظهار داشت: خلیج فارس از بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌های نفت و گاز در جهان است که متناسب با آن فعالیت‌های نفتی زیاد در این منطقه انجام می‌گیرد و به همان نسبت آلودگی‌های نفتی زیادی وارد آن می‌شود و همین امر باعث شده که آلودگی نفتی در خلیج فارس به یکی از مهمترین چالش‌های محیط زیستی کشور تبدیل شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: فقط در خلیج فارس سالانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار نفتکش تردد می‌کنند که پساب‌های خاص خودشان را دارند و یکی از عوامل آلوده کننده خلیج فارس محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های جنوبی خلیج فارس به دلیل محدودیت دسترسی به منابع آب شیرین، آب شیرین کن‌های متعددی را احداث کرده‌اند، اذعان داشت: همین امر باعث شده تا معضل محیط زیستی بزرگی برای خلیج فارس به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه این کشور‌ها روزانه میلیون‌ها متر مکعب آب شور پساب آب شیرین‌کن هایشان را در خلیج فارس تخلیه می‌کنند، یادآور شد: خلیج فارس محیط بسته‌ای به مساحت حدود ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع است که که تنگه هرمز آن را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، بنابراین هر نوع چرخش آب در خلیج فارس چهار تا پنج سال طول می‌کشد و این زمان طولانی باعث شده هر چیزی از جمله آلاینده با ماندگاری طولانی وارد این محیط شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به دلیل تغییر اقلیم، میزان تقطیر افزایش و میزان بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: بر اساس مدل سازی پیش‌بینی می‌شود اگر همین روند ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۵۰ میزان شوری خلیج فارس به حدی می‌رسد که استفاده از آب شیرین کن‌ها اقتصادی نیست و بسیاری از  موجودات هم حیاتشان را از دست می‌دهند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گرم شدن آب خلیج فارس را نیز معضل محیط زیست مهم دیگری برای کشورمان دانست و بیان داشت: چندی پیش با حضور ۲۴ غواص کارشناس محیط زیست از سامانه‌های آب سنگ‌های مرجانی بازرسی به عمل آورد که نشان داد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد مرجان‌ها به دلیل گرمی هوا دچار سفید شدگی شده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: مرجان‌ها مدتی پس از سفید شدگی نابود می‌شوند که این امر لطمۀ بزرگی به محیط زیست دریایی خلیج فارس وارد خواهد کرد چرا‌که وجود مرجان‌ها به لحاظ اکوسیستمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

لاهیجان زاده در ادامه گفته‌های خود، ورود فاضلاب‌های شهر‌هایی مثل بندرعباس، بوشهر، ماهشهر و نیز زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی مثل منطقه پتروشیمی ماهشهر و منطقه عسلویه را نیز از دیگر معضلات محیط زیستی خلیج فارس اعلام کرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی با هدف توسعه صادرات و ترانزیت از مجتمع بندری کاسپین

س آبان ۱۸ , ۱۴۰۰
به گزارش مرین‌پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، معاون امور بندری و حوزۀ خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اقدامات سازمان متبوع خود در توسعه دیپلماسی اقتصادی و تکمیل زنجیرۀ حمل و‌نقل چند […]