۳ راهبرد افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در خزر

۳ راهبرد افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در خزر

به گزارش مرین‌پرس، امیر عابدی در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیت های دریایی و بندری ایران در این راستا، اظهارداشت: توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، از جمله کشورهای حوزه دریای خزر، اقدامی مؤثر در جهت مقابله با تحریم های ظالمانه است و این بستر فراهم می شود تا ایران نقش پررنگ‌تری در اقتصاد قابل توجه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه خزر، کریدور ترانزیتی شمال- جنوب نیز تقویت می‌شود و امکان دسترسی به بازار شرق اروپا برای ایران مهیا خواهد شد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به لزوم توجه به حضور کشورهای مهمی مانند روسیه در مجاورت دریای خزر، پتانسیل اقتصادی دریای خزر و زیرساخت های بندری ایجاد شده در حاشیه جنوبی این دریا اشاره و خاطرنشان کرد: این موارد باید به عنوان راهبرد جدی برای افزایش مبادلات تجاری کشور مورد توجه قرار گیرد تا از طریق آن سهم ایران در دریای خزر در مقوله کشتیرانی و تجارت دریایی افزایش پیدا کند.

 

عابدی با بیان اینکه ممکن است از طریق دریای خزر و از مسیر کانال ولگا-دن به آب های آزاد در دریای سیاه راه پیدا کرد، گفت: این اتفاق نشان دهندۀ نقش استراتژیک کشور در مسیر کریدورهای بین‌المللی موجود خواهد بود و در صورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های دریایی و بندری در شمال کشور، زمینه رونق فعالیت های ترانزیتی نیز فراهم می شود.

 

وی ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در دریای خزر وجود دارد، موضوع گردشگری دریایی و تردد مسافر بین بنادر حاشیه این دریا است که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در رابطه با رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله کشورهای شمالی دریای خزر با توجه به ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: توسعه پسکرانه های بندری، افزایش ظرفیت بنادر شمال کشور و به روزآوری تجهیزات تخلیه و بارگیری این بنادر، همواره جزء برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی کشور بوده است.

 

عابدی ادامه داد: در جهت توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه؛ سازمان بنادر و دریانوردی اکثر بنادر شمال کشور را به منطقه ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد بندری تبدیل کرده است تا فارغ از قوانین و مقررات سرزمینی به توسعه تجارت با کشورهای همسایه شمالی بپردازد.

 

وی با بیان اینکه حضور مؤثر و نقش آفرینی مناسب کشور در کریدور شمال-جنوب نیز همواره مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بنادر به منظور نقش آفرینی مناسب در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، در صدد ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه حمل و نقل چندوجهی است به طوری که اسکله های رو-رو ریلی و خودرویی در بنادر شمالی آماده بهره برداری بوده و تمهیداتی برای تهیه و بهره برداری از کشتی رو-رو اندیشیده شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سفارش ساخت کشتی به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در ماه ژانویه ۲۰۲۲

د بهمن ۱۱ , ۱۴۰۰
به گزارش مرین‌پرس؛ بر اساس گزارش لویدز‌لیست اکثر سفارش‌های ساخت را کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط با موتور‌های دوگانه سوز و فنّاوری جدید تشکیل می‌دهند. کشتی‌سازی چین برای ساخت شش کشتی شرکت MSC با  ظرفیت ۱۶۰۰۰ TEU و نصب موتور دوگانه سوز برای ساخت هر کشتی حدود ۱۶۰ میلیون دلار […]