تشکیل کمیته مشترک برای افزایش تولید سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها

تشکیل کمیته مشترک برای افزایش تولید سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها

به گزارش مرین‌پرس؛ علی‌اکبر صفایی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به سؤالات و دغدغه‌های تجار و فعالان بخش‌خصوصی در حمل‌ونقل دریایی پاسخ داد و اظهار داشت: سالانه حدود ۵۵ هزار کشتی تجاری بزرگ و کوچک، با ایمنی کامل، به آب‌های سرزمینی و بنادر ایران وارد و خارج می‌شوند. 

 

وی با بیان اینکه موضوع بانکرینگ ( سوخت‌رسانی به شناورها در دریا) یکی از اهداف با اولویت سازمان بنادر محسوب می‌شود، اظهار داشت: نکته کلیدی در خصوص بانکرینگ، تولید سوخت کم‌سولفور است که به رغم اعلام پیش‌بینی‌ها مبنی بر الزام قانون استفاده کشتی‌ها از این نوع سوخت از سال ۲۰۲۰، کماکان با کمبود تولید سوخت با درصد کم سولفور برای شناورهای ایرانی مواجه هستیم.

 

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با تشکیل یک کمیته مشترک بین این سازمان و وزارت نفت، عقب‌ماندگی در حوزه بانکرینگ و تولید سوخت کم‌سولفور را جبران کند.

 

رشد ترانزیت از بنادر کشور طی ماه‌های ‌اخیر 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ترانزیت دریایی از ایران طی ماه‌های اخیر، ناشی از فعال شدن روابط دیپلماسی دولت با کشورهای همسایه و سفر رئیس‌جمهوری به این کشورها، تاکید کرد: با رایزنی‌های گسترده و از طریق مذاکره با سفرای کشورهای همسایه و منطقه و سفیران این کشورها در تهران، درصدد هستیم کشورهای قطر، عمان، امارات متحده عربی، هند و پاکستان را از طریق بندر شهید رجایی و چابهار به کشورهای شرق دریای خزر یعنی ازبکستان  افعانستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان وصل کنیم.

 

استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

صفایی با اشاره به ظرفیت ۱۲ میلیون تنی بندر چابهار و عملکرد سه میلیون تن این بندر، گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری در محوطه‌ها و پسکرانه بندر شهید بهشتی استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و زاهدان به میلک، با طرف‌های هندی مذاکره‌های خوبی صورت گرفته است که امیدواریم راه‌آهن چابهار به زاهدان، طی دو سال آینده عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به یکی از دغدغه‌های تجار ناشی از دریافت دموراژ ( جریمه یا خسارت تاخیر در بارگیری) از کشتی‌ها تاکیدکرد: بیشتر دموراژ اعمال شده به کشتی‌ها، ناشی از تخصیص ارز و در لنگرگاه بوده؛ بنابراین مباحث ارزی مطرح است و دموراژ داخل اسکله نداریم.

 

بندر آستارا لایروبی می‌شود 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لایروبی بندر آستارا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد، گفت: برای خرید شناور رو-رو توسط بخش‌خصوصی و راه‌اندازی کشتیرانی رو-رو در دریای خزر در حال برنامه ریزی هستیم.

صفایی افزود: نرخ و تعرفه حمل‌و نقل کانتینری تابعه شرایط بازار بین‌المللی است و از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و شرایط بازار جهانی تعیین می‌شود. 

 

چاره‌جویی برای اعمال تخفیفات صادرات

در این نشست همچنین خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی، در خصوص مشکلات دریافت تخفیفات صادرات، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره از صادرات حمایت کرده و حامی صادرکنندگان ایرانی بوده است. مشکلات اخیر بیشتر ناشی از الزام بانک مرکزی برای دریافت تعهدات ارزی بوده است که درصدد هستیم از طریق مذاکره و همفکری با بانک مرکزی، برای این مشکل چاره‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان بنادر،  توجه ویژه به حمل‌ونقل چندوجهی و توسعه لجستیک است، گفت: متاسفانه در بندر شهید رجایی، برخلاف هدف‌گذاری‌های اولیه، هنوز قطار برنامه‌ای تردد ندارد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آب‌های شمال غرب خلیج فارس مواج و متلاطم است/شناور‌ها احتیاط کنند

ش بهمن ۲۳ , ۱۴۰۰
محمد سبزه زاری در گفتگوی اختصاصی با مرین‌پرس افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آب‌های شمال خلیج فارس تحت تأثیر وزش باد شدید، توفانی و ناپایدار خواهد بود. وی با اشاره به شرایط نامساعد جوی آب‌های شمال غرب خلیج فارس، از شناور‌های باری و صیادی خواست تا […]