موضوعات: اخبار دریایی

فرونشست زمین در ساحل دریاچه ارومیه! (+ عکس)

به گزارش مرین‌پرس؛ فرونشست یکی از بحران‌های زیست محیطی است که کشور را درگیر کرده است و در حال حاضر این پدیده در تمامی استان‌های کشور به جز استان گیلان دیده می‌شود. فرونشست زمین به دنبال کاهش ۷۰ درصدی آب‌های زیرزمینی در استان آذربایجان غربی دیده شده است و به دنبال کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه سواحل شرقی این دریاچه را نیز درگیر کرده است.

در این خصوص دکتر علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: تصور اینکه فرونشست در کنار سواحل، دریاچه‌ها و بنادر دیده شود، دور از انتظار است، اما متأسفانه بر اساس تحقیقات میدانی که اخیراً انجام داده‌ایم، متوجه شدیم که در سواحل شرقی دریاچه ارومیه و در منطقه بین دیزج خلیل و بندر شرفخانه، شکاف‌ها و حفره‌های فرونشستی در طول دو کیلومتری این مسیر مشاهده شد.

بر اساس گزارش خبرگزای تسنیم در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و ۴۹۴ کیلومتر مربع رسیده است که با توجه به وسعت سه هزار و ۶۲۱ کیلومتری سال گذشته، در وسعت خود دچار کاهش شده است و حجم دریاچه نیز نسبت به مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۴۱ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳.۴ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۳۷۴ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲.۶۱ میلیارد مترمکعب کمبود دارد.

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت